Kopparpanna från Friluftsmagasinet?

4e9c5a71c58524191348fa49dba02924.jpg

Denna bild i Utsidans bildgalleri, påminde mig om en panna som fanns att köpa på den tiden det fanns ett Friluftsmagasin på Sveavägen i Stockholm.

Nån som minns hur den pannan såg ut eller som kanske till och med äger en?

Frågar bara för att jag är nyfiken och lite torsk på skogspannor, och kaffe.

(Pannan på bilden är tydligen inköpt på en inredningsbutik i Östersund.)

4e9c5a71c58524191348fa49dba02924.jpg

Denna bild i Utsidans bildgalleri, påminde mig om en panna som fanns att köpa på den tiden det fanns ett Friluftsmagasin på Sveavägen i Stockholm.

Nån som minns hur den pannan såg ut eller som kanske till och med äger en?

Frågar bara för att jag är nyfiken och lite torsk på skogspannor, och kaffe.

(Pannan på bilden är tydligen inköpt på en inredningsbutik i Östersund.)

Kul att du nämner detta, jag fick exakt samma tanke när jag såg bilden :).
MInns inte vad kannan hette, men den var definitivt något i denna stil, och även jag har letat...

Du måste berätta vilken inredningsbutik den är köpt i..:)!!!

//J

(klipp)

Du måste berätta vilken inredningsbutik den är köpt i..:)!!!

//J

Svarar på mitt eget inlägg...efter en minuts sökning på jägarpanna fann jag detta :) :

www.skogma.de

Skriv in art nr 396-1796-00 i sökfältet och voila.

Samma som på bilden. Och som sagt väldigt lik friluftsmagasintes version från 70-80-talet.

Uppdatering: läs även denna korta tråd: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?threadid=41081

Till pannan som nämns i tråden fanns en meterlång kedja. Det stämmer med min minnesbild av pannan på friluftsmagasinet. Och pannan i tråden ovan är identisk med Skogma-pannan fast den verkar säljas utan kedja.

Mycket talar för att det är Pannan med P med andra ord :).

Jaha, back to work!

//J

Senast ändrad:
Jag har en en oanvänd sådan

Jag vann för ca 26 år sedan en ”SGS Jägarpanna” i ”äkta koppar med förtennt insida”. Jag har i ärlighetens namn aldrig använt Jägarpannan, utan den står som prydnad på ett av mina fotogenkök i ”campingkökssamlingen”. Min panna har en kedja. Originalkartongen har jag kvar.

Per

Jag vann för ca 26 år sedan en ”SGS Jägarpanna” i ”äkta koppar med förtennt insida”. Jag har i ärlighetens namn aldrig använt Jägarpannan, utan den står som prydnad på ett av mina fotogenkök i ”campingkökssamlingen”. Min panna har en kedja. Originalkartongen har jag kvar.

Per

Det borde jag ha förstått! Eller så var det det jag gjorde när jag ställde "frågan".

Jag minns inte att pannan från Friluftsmagasinet hade sånt där kombinerat kopp/lock, men man kan inte minnas allt. Borde vara samma panna.

Intressant ...

... att bilden på min älskade kaffepanna till och med drog igång en tråd på utsidan.se! :))

Tyvärr minns jag inte vad affären hette där jag köpte den. Men den låg i Kärnan, ganska långt inne till vänster. (!!)

Nåja, jag kollade upp den kaffepanna som finns på Skogmas hemsida och det är ju naturligtvis samma panna! Jag vill minnas att jag betalade 395 kr för den i affären i Östersund. Det följde även med en kedja, som jag dock inte använder. Koppen använder jag bara till att "klarna" kaffet och till att fylla på snö.

Den, eller åtminstone mycket lika, finns fortfarande att köpa! Jag letade efter något liknande för något år sedan och hittade den (men köpte den inte) hos Tjäder Läder - http://www.tjaderlader.se/ - klicka på "Ryggsäckar, väskor, hattar, kepsar mm".

Jag är fortfarande lite sugen på Wildo:s kopparpanna - http://www.wildo.com/ - under "Matprylar och värmekällor".

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg