Boots; sa:
En liten annan frågeställning möjligen:
Två kastruller med samma volym, en i aluminium och en i koppar. De väger lika mycket (vikten ofta intressant i dessa sammanhang) vilket innebär att aluminiumkastrullen har ca 3 ggr tjockare väggar. Vilken ger jämnast värme?
Jag är väl medveten om att det skulle bli tyngre kärl på detta sätt, men det är hela tiden en avvägning.
Sen har vi ju aspekten av att det på en längre tur faktisk kanske tjänar in sig då lika värmeledande och jämnfördelande kärl i de båda materialen kräver olika mycket bränsle för själva uppvärmningen av kärlet (dvs det som inte går in i maten utan som man förlorar i att värma upp ett kärl som sedan svalnar av efter användning). På en vintertur borde väl detta bli mer betydelsefullt.
Hur stor denna andra aspekt är vet jag inte, någon som har rätta kunskaper för att filura ut detta?
Jag skulle gilla sådanan kärl inte för deras värmeledning/fördelning kontra viktförhållande, utan för deras underbara matlagningsegenskaper; värmeledning/fördelning kontra "reaktionstid" (hur fort reglering av värmen utanför kärlet märks i kärlet). Detta är ju en av anledningar till att många proffesionella kockar föredrar gaspisar och kopparkärl, de har störst kontroll (dock är det ju även lynnigare).
Motsatsen borde väl vara rejäla gjutjärngrytor, långt ifrån lynniga!
Sen är det ju svårt att motstå den enormt fina patinan som kopparkärl får efter en tids användning. Allt är ju inte siffror och effektivitet där ute, mycket handlar om känsla! (kåtor eller stjärnhimmel istället för "riktiga" tält, öppen eld istället för div brännare och kök, pinnar istället för metalbestick osv osv)