Koordinattransformation

Jag tycker att jag har för dålig precision när jag använder lantmäteriets sida för att transformera long/lat till RT90.
När jag transformerar long/lat för att kunna använda koordinaterna på gröna kartan med Kartex får jag felvisning med tiotals meter.
Har jag missat något? Jag finner bara sökfunktion i Kartex som hanterar RT90.
Finns det någon formel så jag kan få bättre precision?
/Martin
 
I och för sig uppstår fel i denna koordinattransformation beroende 1) på att det bara i matematikens ideala värld finns exakta samband mellan två koordinatsystem, och 2) på att Lantmäteriets GTRANS utgår från SWEREF 99 och inte från WGS 84. Men felet är i decimeter-nivån och kan absolut inte förklara din avvikelse på 10 meter.

Jag tycker det verkar mer troligt att du har ett fel i lat/long positionen, kanske från fel i GPS-mätning. Eller för få decimaler.
 
När jag anger lat/long på lantmäteriets hemsida skriver jag in grader/minuter/sekunder. I rutan där jag skall ange sekunder får jag endast in två siffror. Jag behöver ange TRE för att få exakt position.
/Martin
 
Martin O; sa:
Har jag missat något? Jag finner bara sökfunktion i Kartex som hanterar RT90.
/Martin

Ja, du har nog missat något. Du kan använda lat/long i Kartex. Gå in under Arkiv-Inställningar och välj Referenssystem. Viken Kartex-version har du? I Kartex 5 finns Sweref99 som motsvarar WGS84. Jag är inte säker på hur det är i Katrex 3, men där kan finnas Sweref93 som också är ganska nära WGS84.
 
Martin O; sa:
När jag anger lat/long på lantmäteriets hemsida skriver jag in grader/minuter/sekunder. I rutan där jag skall ange sekunder får jag endast in två siffror. Jag behöver ange TRE för att få exakt position.
/Martin

Ja du har missat något. Det går bara 60 sekunder på en minut. Har du decimaler av sekunder gör först en enkel omvandling till decimaler av grader.

Se
http://www.lm.se/geodesi/program/gtransrv/gtransframe.htm där följande text är tagen från.


”Latitud och longitud skrivs som grad min sek eller grad min eller grader med eventuella decimaler efter decimalpunkt, t.ex. 60 30.25 eller 60 30 15”.

”OBSERVERA att Latitud och Longitud enbart kan knappas in som grader, minuter och sekunder. Vill du ange lat/long i något annat format måste du gå till "Avancerad koordinattransformation".

Per Brune
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg