Koordinatsystem och kartdatum

Jag är helt nybörjare på detta med GPS och är lite konfunderad över alla inställningar. Min fråga till er är: Vilket koordinatsystem och vilket kartdatum ska jag välja för att få den mest exakta angivelsen? Är de samma på alla GPS:er eller beroende av vilken man har? Jag har en Magellan Triton och bruksanvisningen är inte så jättebra. Jag kommer att använda min GPS på min "Nord till Syd" vandring så jag kommer alltså att behöva exakta angivelser från treriksröset till Smygehuk, dvs hela Sverige. Funkar en inställning bättre i norra Sverige och en annan i södra?
Confused???

Jag är helt nybörjare på detta med GPS och är lite konfunderad över alla inställningar. Min fråga till er är: Vilket koordinatsystem och vilket kartdatum ska jag välja för att få den mest exakta angivelsen? Är de samma på alla GPS:er eller beroende av vilken man har? Jag har en Magellan Triton och bruksanvisningen är inte så jättebra. Jag kommer att använda min GPS på min "Nord till Syd" vandring så jag kommer alltså att behöva exakta angivelser från treriksröset till Smygehuk, dvs hela Sverige. Funkar en inställning bättre i norra Sverige och en annan i södra?
Confused???

Det beror väl på vad du jämför med. Har du laddat Triton med kartor så visar markören rätt på kartan. Men ska du jämföra med t.ex papperskartor så brukar man få ställa in RT90 eller "rikets nät". Nätkartor tror jag burkar ange i WGS84 (liksom geocaching). På en riktig karta brukar det stå i ett hörn vilket referenssystem som används. Om du sedan har ett format med N GG XX.XXX så måste du kolla om XX.XX är minuter och decimaler, eller minuter och sekunder. är du osäker så kolla koordinterna i karta och GPS i en känd punkt. Fel inställning kan ta dej 150m fel eller mer.
/Gunnar
(använder Garmin och kan inte svara på Triton)