Koordinatsystem och kartdatum

Jag är helt nybörjare på detta med GPS och är lite konfunderad över alla inställningar. Min fråga till er är: Vilket koordinatsystem och vilket kartdatum ska jag välja för att få den mest exakta angivelsen? Är de samma på alla GPS:er eller beroende av vilken man har? Jag har en Magellan Triton och bruksanvisningen är inte så jättebra. Jag kommer att använda min GPS på min "Nord till Syd" vandring så jag kommer alltså att behöva exakta angivelser från treriksröset till Smygehuk, dvs hela Sverige. Funkar en inställning bättre i norra Sverige och en annan i södra?
Confused???

Jag är helt nybörjare på detta med GPS och är lite konfunderad över alla inställningar. Min fråga till er är: Vilket koordinatsystem och vilket kartdatum ska jag välja för att få den mest exakta angivelsen? Är de samma på alla GPS:er eller beroende av vilken man har? Jag har en Magellan Triton och bruksanvisningen är inte så jättebra. Jag kommer att använda min GPS på min "Nord till Syd" vandring så jag kommer alltså att behöva exakta angivelser från treriksröset till Smygehuk, dvs hela Sverige. Funkar en inställning bättre i norra Sverige och en annan i södra?
Confused???

Det beror väl på vad du jämför med. Har du laddat Triton med kartor så visar markören rätt på kartan. Men ska du jämföra med t.ex papperskartor så brukar man få ställa in RT90 eller "rikets nät". Nätkartor tror jag burkar ange i WGS84 (liksom geocaching). På en riktig karta brukar det stå i ett hörn vilket referenssystem som används. Om du sedan har ett format med N GG XX.XXX så måste du kolla om XX.XX är minuter och decimaler, eller minuter och sekunder. är du osäker så kolla koordinterna i karta och GPS i en känd punkt. Fel inställning kan ta dej 150m fel eller mer.
/Gunnar
(använder Garmin och kan inte svara på Triton)

Jag har Topo Sweden Plus + inladdat i GPS:en. Letade efter koordinater för Smygehuk på internet och hittade dessa på Wikipedia (55°20′13″ N 13°21′34″ Ö. Lägger jag in dessa i GPS:en så hamnar jag ute i Östersjön. Provade med att ställa in ett nytt kartdatum men då hamnade jag flera hundra meter ut i vattnet. Då började jag fundera på om det finns något koordinatsystem och kartdatum som är det absolut korrekta. Nu har jag ändrat till koordinatsystem: Lat/Long. och kartdatum: WGS84 och då hamnar jag iallafall på land vad gäller koordinaterna för Smygehuk
//Fredrik

Ungefär som tidigare sagts:
Fjällkartan mm. från Lantmäteriet är i RT90 eller dom nyaste kan vara i SWEREF99 som är det nya formatet som kommer att ersätta RT90.

Sjökort och koordinater du får från webben är i WGS84, oftast i formatet GGG MM,mm.

Kolla i inforutan på kartan vilket kartdatum, brukar stå RT90 2,5 gon V.
Men har du en digital karta i GPSen spelar det som sagt ingen roll.

/Ulf

Jag har Topo Sweden Plus + inladdat i GPS:en. Letade efter koordinater för Smygehuk på internet och hittade dessa på Wikipedia (55°20′13″ N 13°21′34″ Ö. Lägger jag in dessa i GPS:en så hamnar jag ute i Östersjön. Provade med att ställa in ett nytt kartdatum men då hamnade jag flera hundra meter ut i vattnet. Då började jag fundera på om det finns något koordinatsystem och kartdatum som är det absolut korrekta. Nu har jag ändrat till koordinatsystem: Lat/Long. och kartdatum: WGS84 och då hamnar jag iallafall på land vad gäller koordinaterna för Smygehuk
//Fredrik

Koordinaterna 55°20′13″ N 13°21′34″ Ö verkar vara i DD.MM.SS och med största sannolikhet WGS84, sen vet man ju inte hur exakta koordinater som ligger på wikipedia...

<...>Letade efter koordinater för Smygehuk på internet och hittade dessa på Wikipedia (55°20′13″ N 13°21′34″ Ö. Lägger jag in dessa i GPS:en så hamnar jag ute i Östersjön. <...>

Du kanske har lagt in dem som
N55 20.130 E13 21.340
i st f
N55 20 13.0 E13 21 34.0
och då hamnar du ute i drickat.

Det är kanske så att jag helt enkelt fått olika koordinater (och kanske även felaktiga) då jag matat in i olika kartformat. Några anges bara med siffror, andra i grader minuter och sekunder, några med 5 decimaler osv. När man söker koordinater på internet så är det tom ganska lätt att hitta koordinater för samma plats, i samma kartdatum men som är olika. Det är antagligen orsaken till att jag hamnade annorlunda när jag matade in nya koordinater i ett nytt kartdatum för Smygehuk.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg