Konvex egg

Hej Utsidan,
Jag har ett gäng Moraknivar, diverse fällisar, en Fällkniven F1 och en Izula. Jag slipar med Spyderco Sharpmaker eller en Fällkniven DC4 diamant/keramiskt bryne.

För ett tag sedan i en e-post konversation med dePaul lovordade jag "scandi-egg" (läs mora) och hur lätt den var att slipa på frihand iom att slipfasen också är guide för stenen.

DePaul gratulerade mig till att lyckas slipa en scandi-egg och jag förstod inte riktigt vad han menade. Det är väl ingen match? Eller?

Jag har en bra lupp, och småningom tog jag en titt på mina moror, särskilt de i rostfritt har jag slipat ned ganska ordentligt.

Alla mina slidknivar har blivit konvexa!

Jag gillar den konvexa eggen. Den är betydligt starkare och jag gillar hur den "smälter" in i de material den skär. Den enda kniv som fortfarande har något som liknar scandi är min täljmora med laminerat kolstål.

I friluftsknivar föredrar jag alltså den konvexa eggen.

p.s.
Och trots allt Utsidan-kritik är jag löjligt förtjust i min Fällkniven F1! Rekommenderas!

Kul läsning.

Fällkniven är en trevlig kompromisskniv. Lagom bra på allting, men inte specifikt bra på någonting.

~Paul~

Hej dePaul,

Ja, jag tyckte det var en rolig tanke att de flesta vanliga användare förmodligen går runt med konvexa eggar. Min bror och far är bägge flitiga knivanvändare men de vet inte så mycket om eggar. De har sina moror och stenar/brynen som de slipar mororna på. Inte mer med det. Ibland har de bråttom och tar rondellen istället :D

ang F1
Ja, med geometri osv i åtanke är den väl inte optimal. Men jag är helt betagen i hur den känns att hålla och hur det känns när den skär in i trä. Tycker den tillochmed slår min laminerade moratäljkniv i känsla. Måste ha med tyngden att göra. Skillnaden i känslan mellan mororna och F1 tycker jag påminner om skillnaden mellan att äta med plastbestick och riktiga dito. ;)

1. de flesta vanliga användare förmodligen går runt med konvexa eggar.

2. Ibland har de bråttom och tar rondellen istället :D

3. Skillnaden i känslan mellan mororna och F1 tycker jag påminner om skillnaden mellan att äta med plastbestick och riktiga dito. ;)
1. Ja, det är jag helt säker på. Det är i stort sett omöjligt att utan speciella jiggar, dvs på frihand, klara av att underhålla en helt plan skandinavisk slipfas i hela sin bredd.

2. Ajdå. Det skulle jag vilja varna för. Risken är överhängande att man bränner ut härdningen.

3. Förstår. Kvalitétskänslan finns onekligen där.

~Paul~

Jag sa det, han hade bråttom. Det var ingen värdefull kniv men ändå... :|

Det beror lite på vad man använder kniven till. Kolla på gamla rörmokare, de hackar på gängorna för att linet ska sitta bättre, de gradar ur ett och annat rör också . Då duger rondellen gott. Jag har själv använt den flitigt i jobbet

De flesta på det här forumet använder sin kniv inom ramen av friluftsliv. Att använda rondell/vinkelslip till att skärpa sin kniv resulterar i att man riskerar att tangera- eller överträda bladets anlöpningstemperatur. Detta mynnar i sin tur i att eggen mjuknar, dvs tappar förmågan att hålla skärpa.

Vill man trots allt använda motordrivna rondeller och liknande så bör man se till att välja ett HSS-stål (höghastighetsstål) till sin kniv.

~Paul~

Just därför protesterade jag högljutt när han offrade även yxan till rondellens heta fräs!
"Dina rostskrapande sjömans-moror får du göra vad du vill med! Men akta yxan!"

hahaha, det kan jag tänka mig. Gud förbarme sig över de arma stackare som i dePauls närvaro skär hans knivar i glas-skärbrädor och slipar hans eggar med rondell!

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg