Konverting av kartor?

Ett krångligt sätt

En omständig metod är att exportera från Kartex. Då kan man bara exportera en viss filstorlek. Det kan man gå runt genom att exportera "strimlor" som man sedan lägger ihop i något lämpligt ritprogram. Man kan exportera med koordinater så man vet var man har hörnen när man sedan ska kalibrera i Ozi.

Frågan är om Fugawi som kan läsa RIK har någon exportfunktion?

Per

Rätt jobbigt, men det går

Detta har beskrivits tidigare http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=3750 , principen är rätt så enkel men det är jobbigt för man kan bara klippa högst 10 Mbyte (ca 25*10 km), så det tar en stund att göra ett helt län. I stora drag gör man så här:

Öppna gröna kartan Kartex, klipp ut bitar och spara dom som TIF.
Stäng Kartex och alla andra program för nu behövs allt tillgängligt primärminne (det är långsamt nog ändå då)
Starta ett bildbehandlingsprogram t.ex. Paint ShopPro.
Öppna dina kartbilder( TIF filer) och klistra ihop dom sida vid sida ca 25*25 km kan vara lämpligt.
Spara som TIF Packbits
Öppna OziExplorer, Load and calibrate map image och kalibrera på vanligt sätt, det räcker med 2 punkter på diagonalen om man varit noggrann vid klippningen och vid klistringen.

Jag har en steg för steg ”lathund” (Word dokument), skicka ett mail om du är intresserad så ska jag leta reda lathunden och bifoga som fil. Han som är ”pappa” till lathunden har den nog också kvar.

Någon som kan göra en program smutt som gör jobbet ?

Per

clindh

Forumvärd
Jag har mekat till ett Excel-ark med macros som räknar ut min/maxkoordinater från en given punkt. Dessa koordinater anger man sedan i Kartex markera-funktion, så har man automatiskt ett urval på max 10Mb (som ju är Kartex inbyggda gräns).
Sedan tänkte jag med ett macro skapa en .tfw-fil automatisk, så man kan kalibrera in filen enkelt med hjälp av DRG-kartimporten i OziExplorer.
Det blir fortfarande en del steg när man skall klippa ut en bit och kalibrera, men det är ivartfall enklare.

Inte helt körklart, jag hör av mig när det funkar på ett sätt så att andra kan använda det också...

clindh

Forumvärd
Betatest..

Nu har jag en första version av kalkylarket för test.

Det hjälper en alltså att räkna ut koordinater för urvalen från Kartex, genererar ett filnamn för bilden samt skapar TFW-fil för densamma. TFW (Tiff World File) innehåller metadata im urvalet; startkoordinat samt storlek.

Efter att ha gjort urval, klippt ur och sparat bildfil samt TFW-fil kan man köra Ozi's "Import DRG"-funktion så kommer det in kalibrerat och klart!

Testa gärna:
http://www.utsidan.se/gps/tools/index.htm

Arket är för Excel 2000, och har macros i sig - därför kommer Excel fråga om du vill använda dessa då du öppnar det. TFW-skapandet kräver dessa macros. Jag tror inte jag har några virus, men inga garantier...

Kanonbra!

Excelarket och DRG-importen i Ozi underlättar otroligt mycket. Jag har (i onödan) ägnat mycket, mycket tid att klippa ihop TIF-bilder i Paint Shop Pro och sedan kalibrera i Ozi.

/Erik

Tidsbesparande men

Christer, jag har nu provat din macro, visst är den tidsbesparande men jag ”brukar” göra mina gröna kartor 25*25 km, och man kan redigera MAP filen och göra en snabbare kalibrering.
Jag föredrar 25*25 km av flera skäl. Snitten lägger jag på samma ställen som gröna kartan på papper, och jag döper filen till det kartnamn som papperskartan har t.ex. 12H_NO_Söderfors. Ett av skälen till detta är att jag då kan söka på ortnamn i Kartex (även om jag på många sätt är kritiskt till mycket i Kartex, så är Sök Ortnamn en bra funktion) och sedan på Sök Kartblad gröna kartan och då vet jag vad min OziExplorer karta heter, och om jag nu har den.
En grön karta på 25*25 km blir vanligtvis på 8-10 Mbyte och det blir inte slött med min 3 år gamla dator. Gör jag kartorna 50*25 km stannar min dator när jag klistrar ihop kartorna.
Jag klipper ut 25*10 km, + 25*10 km, + 25*5 km och klistrar sedan ihop dom och gör en 2 punktkalibrering.

I fallet 12H_NO_ Söderfors klippte jag ut
1 Xmin=6690000, Xmax=67000000, Ymin=15750000 Ymax=1600000

2 Xmin=6680000, Xmax=66900000, Ymin=15750000 Ymax=1600000

3 Xmin=6675000, Xmax=66800000, Ymin=15750000 Ymax=1600000

Per Brune / Kartex klippare

clindh

Forumvärd
Man kan använda DRG-importen även om man vill bygga ihop större bilder - foga till segmenten öster och söder om den kartbit du utgår från. TFW-filen anger X/Y för övre vänstra hörnet samt hur många meter/pixel det är så det kommer fortfarande att fungera när bilden blir större.

Jag vill också göra större kartsegment, så nästa projekt är att ta "netpbm" eller annat bildmanipuleringspaket som kan konkatenera TIFF-filer med automatik och skriva ett script som bygger upp en större bild. (Vad skall man med en dator till om man måste göra en massa manuellt arbete :))

Ang ortsökning, har du testat Ozi 3.90 och dess ortsökningsfunktion? Jag gjorde en svensk ortdatabas på data jag hittade på nätet, den verkade innehålla rätt koordinater för de orter jag testa ivartfall.

Enklare....

En, i mitt tycke, enklare metod, efter ha provat "excelarket" några gånger är att:

1. Välj i "Kartex" skala 1:125000 över det område man vill ha (i OZI kommer grundskalan, ca 1:25000 med automatik)

2. Markera med musen diagonalt tills kordinaterna stannar i markeringsfönstret (med 17" skärm och rätt inställning på skärmbredd i "Kartex-inställningar" så får man strax under 10Mb)

3. Kopiera till fil (ozi/maps) obs. "tiff" eller "bmp"

4. Återgå till grundskala i "Kartex"

5. Kalibrera i "OZI" ( genom att växla mellan "Kartex" och "OZI" hittar man enkelt 2 kalibreringspunkter som man tyvärr måste "knacka" ner för hand)

6. Kontrollera kordinaterna i ett motstående hörn så att allt har blivit rätt (Kartex- OZI)

Ovanstående gäller för "blå kartan" och ger en kartbild på ca 38*28 km. utan klippande o klistrande.
Om man dessutom ska stoppa kartbilderna i en Palm så måste man göra kartbilderna med ett visst överlapp.

Runar Bergström

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Materialaren Digitala kartor för Mallorca (GR221 etc)? Navigering 15
Still Alive Skriva ut kartor med laserskrivare Navigering 16
hsp Garmin 64 externa kartor Navigering 1
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
xyz123 Vart skall köpta kartor? Navigering 13
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
Materialaren Offline-kartor för fjällbruk till Apple Watch? Navigering 3
Theoakstone Kartor till Garmin Legend hcx Navigering 0
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
veni Calazo kartor i mobilen, hur funkar det? Navigering 20
tholedo Garmin etrex legend hcx - Överföra kartor? Navigering 3
museo12 Bättre kartor till Garmin Fenix 5 plus? Navigering 6
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
Richard69 Kartor till Galileoapp för android? Navigering 5
bosseiskogen Program till lantmäteriets kartor Navigering 6
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
aronwidforss Lantmäteriet slutar trycka kartor Navigering 24
thureb Flytta gamla kartor till ny hårddisk i Mapsource Navigering 3
ulf S Kartor och färdspår Navigering 0
prospicientia Kartor över nordkalottleden? Navigering 3
graylingman Garmin GPSMap 64st, kartor, BaseCamp/Mapsource mm Navigering 30
rois Skillnad mellan olika Tyvek kartor/sjökort Navigering 2
carl-fredrik Viewranger+Lantmäteriets kartor? Navigering 3
grodanbolle Installera kartor i android 4,3 Navigering 5
HPP Garmin Etrex / Kartor Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
eyck Lite intressanta kartor över Sarek med omnejd Navigering 5
kanotisten Lantmäteriet släpper kartor fria! Navigering 2
freij.j Gratis kartor till garmin Navigering 10
Jonas P GPS för bil som kan importera kartor? Navigering 0
awerner Egna kartor till Garmin Navigering 13
grodanbolle Kartor till android? Navigering 2
torpet Flera kartor på samma minneskort? Navigering 12
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
eyck Finska kartor Navigering 8
torpet Om kartor och SD-kort Navigering 9
Sundom Simo Kartor för Grekland Navigering 1
macsailor Norge öppnar kartor för fritt användande Navigering 1
Gavia_Stellata Finns kartor över Sverige till Magellans GPSer Navigering 4
Asessorsson Fler kartor på samma SDHC kort Navigering 8
Lmlyset Utskrift av Lantmäteriets kartor Navigering 0
KGE Lägga till kartor Navigering 1
tlandstrom kartor till explorist xl Navigering 6
tekman Problem med att ladda kartor, Garmin Etrex 20 och Mapsource Navigering 0
mikaelkr Om kartor Navigering 7
cl_joh Velomap-kartor har nu höjdkurvor Navigering 2
Crimper Kartor i tyvek Navigering 8
fluff Vilka kartor använder ni? Navigering 26

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg