Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kan man skriva in lat long med sekunder eller minutdecimaler men för översättning till andra koordinatsystem men jag finner ingen transformering mellan de två sätten , förmodligen för att det är för enkelt. En sekund borde väl vara 1000:60=16.6666 tusendels minut.
Själv gillar jag decimalminuterna eftersom en längminut i höjd med Kalmar är ungefär en kilometer.
Följdfråga: På vilken latitud är en tusendels minut exakt en meter?
[Ändrat av jonasolof 2005-06-06 kl 22:31]
På N 57° 28.347, eller 57.47244495029298° för att ange det oavrundade svaret från mina beräkningar. Detta beräknat utifrån ellipsoiden definierad av WGS84 och formler från följande sidor:
...och på N 60° 03.326 (eller 60.05543987612431°) är en minut longitud exakt hälften så lång som en minut latitud. Om någon nu skulle vara intresserad.
På N 57° 28.347, eller 57.47244495029298° för att ange det oavrundade svaret från mina beräkningar. Detta beräknat utifrån ellipsoiden definierad av WGS84 och formler från följande sidor:
Tack för det, kul att veta. På ostkusten ligger linjen mellan Oskarshamn och Västervik. Det kunde kanske bli utgångspunkt för ett nytt koordinatsystem användbart i Döderhult med omnejd... Så en småländsk milliminut är sisådär en meter medan en millisekund är fasligt kort.