Brukar du kontrollväga de friluftsgrejor du köper? Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare utan helt blåögt antagit att de vikter som uppges stämmer. Nyligen köpte jag ett tält med det enda syftet att ha ett lättare alternativ att välja på bekostnad av utrymme. Jag äger både ett lätt enmans-tält och ett tungt och rymligt tremans-tält sedan tidigare, men ville som sagt kunna välja ett lättare alternativ för tvåmannaturerna. Tältet jag köpte skulle enligt leverantören väga 2,6 kilo. Men genast när jag packade upp paketet kände jag att något inte stämde och kontrollvägde då tältet - som visade sig väga 3,0 kilo. Vid närmare kontroll på tillverkarens hemsida såg jag att vikten angavs som 2,6 kilo plus/minus 10 procent, samt att tältpinnarna och reparationssatsen inte räknades in i den vikten. Okej, fyra hekto är kanske inte hela världen, men anledningen till att jag köpte tältet var ju att vinna vikt och nu blev den poängen plötsligt mindre.
Efter detta började jag kontrollväga lite av min övriga utrustning och flera grejor vägde mer än än vad butiken/tillverkaren/säljaren hade uppgivit. För några delar av utrustningen stämde vikten, för vissa var den högre än angivet men i princip inga prylar vägde mindre än vad de gjorde på pappret.
Någon annan som kontrollväger sina prylar? Är ditt tält lika lätt som du trodde när du köpte det?
Efter detta började jag kontrollväga lite av min övriga utrustning och flera grejor vägde mer än än vad butiken/tillverkaren/säljaren hade uppgivit. För några delar av utrustningen stämde vikten, för vissa var den högre än angivet men i princip inga prylar vägde mindre än vad de gjorde på pappret.
Någon annan som kontrollväger sina prylar? Är ditt tält lika lätt som du trodde när du köpte det?