Kontrollväger du grejorna?

Brukar du kontrollväga de friluftsgrejor du köper? Jag har faktiskt aldrig gjort det tidigare utan helt blåögt antagit att de vikter som uppges stämmer. Nyligen köpte jag ett tält med det enda syftet att ha ett lättare alternativ att välja på bekostnad av utrymme. Jag äger både ett lätt enmans-tält och ett tungt och rymligt tremans-tält sedan tidigare, men ville som sagt kunna välja ett lättare alternativ för tvåmannaturerna. Tältet jag köpte skulle enligt leverantören väga 2,6 kilo. Men genast när jag packade upp paketet kände jag att något inte stämde och kontrollvägde då tältet - som visade sig väga 3,0 kilo. Vid närmare kontroll på tillverkarens hemsida såg jag att vikten angavs som 2,6 kilo plus/minus 10 procent, samt att tältpinnarna och reparationssatsen inte räknades in i den vikten. Okej, fyra hekto är kanske inte hela världen, men anledningen till att jag köpte tältet var ju att vinna vikt och nu blev den poängen plötsligt mindre.
Efter detta började jag kontrollväga lite av min övriga utrustning och flera grejor vägde mer än än vad butiken/tillverkaren/säljaren hade uppgivit. För några delar av utrustningen stämde vikten, för vissa var den högre än angivet men i princip inga prylar vägde mindre än vad de gjorde på pappret.

Någon annan som kontrollväger sina prylar? Är ditt tält lika lätt som du trodde när du köpte det?

Jag kontrollväger inte grejorna innan köp, däremot hemma så att min packningslista stämmer. Vissa saker som ex en dunsovsäck kan det dock vara intressant att väga för att undvika ev exemplar med för lite fyllning.
Vad gäller tält anger tillverkarna olika referenser, där ex Helsport är ganska kända för att uppge optimistisk vikt (verklig vikt brukar vara 10-15% tyngre). De tält jag har från HB (3st) och Bergans (1st) har stämt väl med angiven vikt.

Jag gör ungefär som som smux.
Blev nyfiken på vad som skrivits om Helsports viktuppgifter och vägde min Ringstind Superlight, men där stämde det väldigt bra.

Jag kontrollväger inte grejorna innan köp, däremot hemma så att min packningslista stämmer. Vissa saker som ex en dunsovsäck kan det dock vara intressant att väga för att undvika ev exemplar med för lite fyllning.
Vad gäller tält anger tillverkarna olika referenser, där ex Helsport är ganska kända för att uppge optimistisk vikt (verklig vikt brukar vara 10-15% tyngre). De tält jag har från HB (3st) och Bergans (1st) har stämt väl med angiven vikt.

Det var ju precis ett tält från Helsport jag köpte. Mina andra tält har korrekta viktangivelser, Hilleberg Akto till och med några gram lättare än angiven vikt.
Att Helsport uppger en vikt för tältet och en för pinnarna är ju löjligt. Pinnarna är ju knappast ett valfritt tillbehör som man kan lämna hemma om man vill. Och de som säljer tälten verkar ju alla "glömma" att berätta att pinnarnas vikt och lite annat tillkommer. Kollar man tex outdoorexperten.se så uppger de 2,3 kg för det tält jag köpte, outnorth.se uppger 2,6 kg och wildoutdoorlife.se uppger 2,3 kg. Helsport uppger förvisso 2,6 plus/minus 10 % (och plus pinnar på 0,2 kg någonstans i det finstilta) och då kan man ju hamna på mellan 2,5 och 3 kilo. Men man undrar ju hur ofta det är minus 10%...

Det var ju precis ett tält från Helsport jag köpte. Mina andra tält har korrekta viktangivelser, Hilleberg Akto till och med några gram lättare än angiven vikt.
Att Helsport uppger en vikt för tältet och en för pinnarna är ju löjligt. Pinnarna är ju knappast ett valfritt tillbehör som man kan lämna hemma om man vill. Och de som säljer tälten verkar ju alla "glömma" att berätta att pinnarnas vikt och lite annat tillkommer. Kollar man tex outdoorexperten.se så uppger de 2,3 kg för det tält jag köpte, outnorth.se uppger 2,6 kg och wildoutdoorlife.se uppger 2,3 kg. Helsport uppger förvisso 2,6 plus/minus 10 % (och plus pinnar på 0,2 kg någonstans i det finstilta) och då kan man ju hamna på mellan 2,5 och 3 kilo. Men man undrar ju hur ofta det är minus 10%...

Det är bara att titta in på grannforumet www.fjellforum.no, där Helsport gram är ett känt begrepp:
"Du må også huske på "Helsport gram" som i praksis er +10% vekt ift. oppgitt vekt "

Ett tips är ju annars att du lägger ned ett par stenar i packningen i det fall du råkar få grejor med angiven vikt.

Stenar, vattenflaskor mfl brukar jag ha vid träning....men nu var det väl inte det tråden handlade om; utan om man kontrollvägde eller ej. Om jag måste förtydliga mitt tidigare inlägg:nej.

Sickna rackare... Tja, de lyckades ju lura mig. Jag har faktiskt inte ens tänkt tanken tidigare, men nästa gång är jag på min vakt.

Är du inte nöjd med köpet och anser du blivit lurad, lämna tillbaka tältet. Jag har gjort det flera gånger när jag köpt utrustning som visar sig inte uppfylla angiven spec eller utfästelser.

Att Helsport uppger en vikt för tältet och en för pinnarna är ju löjligt. Pinnarna är ju knappast ett valfritt tillbehör som man kan lämna hemma om man vill

Jag tycker inte att det är löjligt. Informationen finns på deras hemsida även om den kunde vara tydligare.
Markpinnar är helt klart ett valfritt tillbehör! Du kan välja vilka du vill eller har behov för och även hur många du vill använda. Tältar du på vintern så duger inte de som följer med tältet utan du behöver grövre grejer. Är det stenigt och hårt så behöver du förmodligen också andra pinnar, de som följde med mitt Ringtstind Light är, enligt mitt sätt att se det, endast till för tältning på gräsmattor(typ...)
Men anser du att du har blivit vilseledd? Ta kontakt med butiken och förklara att du vill lämna tillbaka tältet.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg