Jag har haft tankar på att genomföra detta tidigare, men efter att jag läst tråden ”Dagstur blev en ofrivillig weekend” så väcktes lusten att testa igen. Sagt och gjort, här kommer resultatet i forma av några bilder med text men även en film med en mer djupare inblick i hur allt gick till. Filmen blev dock rätt lång, men det går alltid att spola fram
https://youtu.be/86zAVtLXnuY
Tanken är att spendera natten utomhus i vintermiljö (lägsta temp. -14) som om jag hamnat i en ”nödsituation” med begränsad utrustning, likaså begränsat med vatten och mat.
Självklart hade en riktig nödsituation varit mycket mer krävande!
Jag befinner mig i en bekants skog, som jag vistats i tidigare.
Följande utr. följde med ut, som även är min normala minimum utr.
Tändstål
Tändstickor
Tändkuber 2st
Jutesnöre 6m
Lightstick (ljusstav) 1st
Pannlampa
Kniv + Yxa, yxan är dock lite fusk då jag normalt inte har den med!
Penna
Plastpåse, liten 1st
500ml vatten
Energibar 1st (372kcal)
O’boy 2st (vilka inte användes då jag saknade varmvatten.)
Kläder:
Långkalsonger, underställströja, värmetröja, förstärknings tröja, tunna strumpor, tjocka sockor, buff, mössa, innerhandskar, ytterhandskar, vind & vattentätt jacka, delvis vattentätt byxa, ofodrade vinterkängor, 25L ryggsäck.
Slutsats
Det var fult möjligt under dom omständigheterna som rådde, att övernatta utan någon risk för förfrysning t.ex. Någon sömn var dock inte att räkna med och tröttheten och hungern/vätskebristen kändes utav, även fast det inte på långa vägar var farligt. Utan mer obekvämt, samt att man började ta sämre beslut desto längre tiden gick. När jag var hemma dagen efter fick jag dock känna av vätskebristen i form utav en tung långvarig huvudvärk...
Yxan gjorde också stor skillnad, utan den hade det blivit betydligt sämre resultat!
Röken från elden var emellertid väldigt jobbig att få in i bivacken även att tända med eldstålet är knepigt när fingrarna börjar stelna till.
Jag är nöjd med denna "utmaning" och är någon erfarenhet rikare!
https://youtu.be/86zAVtLXnuY
Tanken är att spendera natten utomhus i vintermiljö (lägsta temp. -14) som om jag hamnat i en ”nödsituation” med begränsad utrustning, likaså begränsat med vatten och mat.
Självklart hade en riktig nödsituation varit mycket mer krävande!
Jag befinner mig i en bekants skog, som jag vistats i tidigare.
Följande utr. följde med ut, som även är min normala minimum utr.
Tändstål
Tändstickor
Tändkuber 2st
Jutesnöre 6m
Lightstick (ljusstav) 1st
Pannlampa
Kniv + Yxa, yxan är dock lite fusk då jag normalt inte har den med!
Penna
Plastpåse, liten 1st
500ml vatten
Energibar 1st (372kcal)
O’boy 2st (vilka inte användes då jag saknade varmvatten.)
Kläder:
Långkalsonger, underställströja, värmetröja, förstärknings tröja, tunna strumpor, tjocka sockor, buff, mössa, innerhandskar, ytterhandskar, vind & vattentätt jacka, delvis vattentätt byxa, ofodrade vinterkängor, 25L ryggsäck.
Slutsats
Det var fult möjligt under dom omständigheterna som rådde, att övernatta utan någon risk för förfrysning t.ex. Någon sömn var dock inte att räkna med och tröttheten och hungern/vätskebristen kändes utav, även fast det inte på långa vägar var farligt. Utan mer obekvämt, samt att man började ta sämre beslut desto längre tiden gick. När jag var hemma dagen efter fick jag dock känna av vätskebristen i form utav en tung långvarig huvudvärk...
Yxan gjorde också stor skillnad, utan den hade det blivit betydligt sämre resultat!
Röken från elden var emellertid väldigt jobbig att få in i bivacken även att tända med eldstålet är knepigt när fingrarna börjar stelna till.
Jag är nöjd med denna "utmaning" och är någon erfarenhet rikare!