Jag har blivit ombedd att föreslå teknisk lösning för ett företag som bedriver fältservice, som ska underlätta för servicetekniker att ta sig till rätt punkt för reparation och förebyggande service.
Punkterna finns dels som adresser, för de punkter som faktiskt har en adress, och med koordinater i både RT 90 och WGS 84.
Teknikerna ska nyttja lösningen huvudsakligen för bilnavigering. Syftet är att korta ledtiderna genom att inte köra fel och höja säkerheten när personalen slipper sitta och glutta på tryckt karta som de har i knät.
Det ska enkelt gå att ta med sig det mesta av utrustningen så att den inte stjäls.
Spontant tänker jag på följande kombination:
* extern GPS-antenn på taket
* GPS-mottagare
* snabbfäste för GPS
* återutsändande antenn i kupén eller antennkontakt i snabbfästet
* navigera till adress (stad/gata/husnr) OCH koordinater
* röstvägledning (helst på svenska)
* automatisk omräkning av rutt
* import av waypoints (adresser eller koordinater) från serviceorder, formatet är inget problem, det går att lösa
* PDA tänkbart
* Bluetooth tänkbart
Vad kan ärade forumdeltagare föreslå?
Punkterna finns dels som adresser, för de punkter som faktiskt har en adress, och med koordinater i både RT 90 och WGS 84.
Teknikerna ska nyttja lösningen huvudsakligen för bilnavigering. Syftet är att korta ledtiderna genom att inte köra fel och höja säkerheten när personalen slipper sitta och glutta på tryckt karta som de har i knät.
Det ska enkelt gå att ta med sig det mesta av utrustningen så att den inte stjäls.
Spontant tänker jag på följande kombination:
* extern GPS-antenn på taket
* GPS-mottagare
* snabbfäste för GPS
* återutsändande antenn i kupén eller antennkontakt i snabbfästet
* navigera till adress (stad/gata/husnr) OCH koordinater
* röstvägledning (helst på svenska)
* automatisk omräkning av rutt
* import av waypoints (adresser eller koordinater) från serviceorder, formatet är inget problem, det går att lösa
* PDA tänkbart
* Bluetooth tänkbart
Vad kan ärade forumdeltagare föreslå?