KONSTRUKTION AV PADDELFLOTTÖR

Vore tacksam för information om hur jag tillverkar en paddelflottör.

Vilket material används lämpligen ?

Vilken längd, bredd och tjocklek är passande för en person vägande 75 - 80 kg ?

Hur fästes flera flytblock samman: med en stark tejp eller med ett elastiskt band som träs genom i flottören borrade hål ( ska i så fall bandet precis tangera paddelbladet med dess form eller träs genom raden av hål som löper utmed flottörens alla sidor ) ?

Gör det någon skillnad i flytkraft om paddeln vid användande vilar ovanpå flottören eller sticks in mellan 2 eventuella flytblock ?

Tacksam för svar med ev. beskrivning eller hänvisning till en internetbeskrivning.


Mvh.
 
Enkelt

Hej Torsten!

En paddelflottör gör du enkelt själv av några bitar frigolit eller cellplast. Se till att det är med slutna celler så att de flyter ordentligt. Jag har tagit två block och stoppat i en packpåse av tunn nylon, och satt en rem med snabbfäste runt. Paddeln stoppas i påsen mellan frigolitskivorna och remmen dras nåt varv runt skaftet och knäpps sedan fast i påsen.

Storleken på blocken är något större än paddelbladet. Det beror lite på hur stor packpåse man har också. Detta funkar bra, men man får in vatten i påsen, så om man övar eskimåsväng måste man tömma den ibland. Det har dock ingen inverkan på flytförmågan.

Kolla in beskrivningen i Karin Mentzings bok, den har jag följt.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg