avslutad210712
Gäst
Har upptäckt två konstigheter med min GPS.
Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?
Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.
Det första felet uppträder på det sättet att om jag vrider på något av batterierna släcks GPS'n ner (i alla fall displayen). Nu kanske man inte gör på det sättet ute i fjället men om jag skakar LÄTT på GPS'n med batteriluckan på plats så släcks GPS'n också. Glappkontakt är väl det självklara svaret men det konstiga är att om jag byter batterier så kan jag använda GPS'n som hammare (nåja det var väl att ta i) utan att den slocknar. Observera att jag pratar om nya batterier i båda fallen. Är det helt enkelt så dålig standard på batterierna att man får räkna med såna grejor eller är det för lite kondensatorer i GPS'n så den helt enkelt inte tål ett kort spänningsbortfall utan att lägga av? Är det någon annan som har liknande erfarenhet? Är det någon som prövat köra på laddningsbara batterier över 2000 mAh och vilken driftstid får man ut då ungefär?
Det andra felet är att GPS'n vid tre tillfällen fått spunk vid spårning och tyckt att jag gått kors och tvärs över fjället. Visserligen inom ett rätt litet område men inte ens när jag är asplakat skulle jag kunna virra omkring så. Vid det värsta tillfället tyckte den att jag gått över 45 km på en halvtimme. Visserligen är jag snabb men inte sååååå snabb. Vid alla tillfällena hade jag i en betaversion (3.43) av programvaran men enligt Garmin skulle den vara färdig för release. Någon annan som haft liknande problem och i så fall vilken version hade Ni i? Problemet var enkelt att komma till rätta med genom en omstart av GPs'n men när jag är i fjällen vill jag gärna titta på naturen och inte titta på en GPS för att se om den ofungerar.