Kompressionspåse?

Hejsan, jag letar en kompressions påse som liknar Sea-to-summit eVent® Compression Dry Sack, alltså med självaste packpåsen, och sedan botten och lock som är kompressionen.Men tycker just denna är lite dyr och jag behöver ej något som är vattentätt. Har även dålig erfarenhet av enklare varianter, där remmarna är fästa direkt på påsen.

Någon som kan tipsa om en bra kompressionspåse, både till sovsäck och till lite kläder etc. ? Vart kan jag beställa ? Gärna svenska sidor.

MVH :)

Tackar ! Det ser ut att vara det jag letar efter, dessutom 100-150 kr billigare vad jag kan se :)
Har du testat dem själv ?

Är det en dunsovsäck så ska inte kompressionsremmar behövas eller användas, bättre att ha en lagom stor påse till att börja med.

Jag använder en 5liters vanlig drybag till min sommarsäck, superlätt att komprimera om man först packar ner säcken och trycker den så långt som möjligt i påsen, tar tag i öppningen och trycker den neråt golvet medan påsen står upprätt, samtidigt som man trycker med knät mot påsen, jättemycket luft trycks ut och sen rullar man ihop den direkt så ingen mer luft kommer in..
Funkar givetvis på andra mjuka saker också.

Sen som sagt, dun ska inte komprimeras stenhårt, men riktigt hur mycket man vågar komprimera vet jag dock inte..

Tackar ! Det ser ut att vara det jag letar efter, dessutom 100-150 kr billigare vad jag kan se :)
Har du testat dem själv ?
jo jag har testat, fick en med en sovsäck jag köpte... de funkar bra, men jag har andra påsar som funkar fint för mig (har inte behövt dra ner packstorleken mer)

Okej låter bra !
Nä egentligen inte jag heller, bara göra det lite enklare att packa =) har fått ner allt i ryggan men vissa gånger nästan fått hoppa på den för att få ner sista strumpparet haha..

Några andra packtips ? Får som sagt ner allt, men min sovsäck kan nog var onödigt stor för sin effekt eller vad man ska säga..Därav kompressionspåsen.. Sedan har jag vadarbyxor+skor och vadar/regnjacka. Någon som har packtips för dessa ? Vågar man komprimera vadarbyxor t.ex. ? Har som sagt ibland nästan fått hoppa på ryggsäcken.. Hur gör ni med kläder ? Rullar, viker, trycker ner ?

Sea to Summit EVENT defekt produkt

Besökte XXL i Bromma Blocks idag, köpte hem en Sea To Summit Drybag EVENT. När jag kom hem märkte jag att den inte släppte ut luften som mina andra event påsar från StS gör.

Farsan skulle till Bromma Blocks, så jag skickade med honom kvitton och påsen. Personal kunde verkligen ingeting om produkten i fråga(no suprise). Han hävdade tydligen att det var för att jag snurrat 6 varv istället för minsta rekommenderade 3 varv...(????)

Han köpte hem en till påse iaf, denna fungerar inte heller! Nu åker jag själv till XXL för att lämna tillbaka dessa två påsar. Testade även ett 3-4 par till i butiken. Ingen av dom fungerar. Minst sagt frustrerande...

De måste råkat ut för något form av problem i produktionen.

Vill man snåla så fungerar det rätt bra med valfri vattentät säck som man pressar luften ur vid förslutningen. Ger en ganska bra kompressionseffekt. Däremot håller den inte 100% tätt så påsen kommer att expandera sakta. Lösning: Spänn en packrem runt.

Jag komprimerade en sovsäck i en Sea-to-Summit Big River till ungefär samma storlek som originalpackpåsen genom att trä runt två packremmar horisontellt och en vertikalt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Familjen F. Jättestor kompressionspåse? Transportera 17
Gidenstam Vattentät kompressionspåse Transportera 1

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg