Kompressionskläder

Kompressionskläder mot träningsvärk, på eller av? Vet att många cyklister kör kompressionstights, de verkar nöjda. Någon som testat nåt liknande för överkroppen?
 
Kompressionskläder mot träningsvärk, på eller av? Vet att många cyklister kör kompressionstights, de verkar nöjda. Någon som testat nåt liknande för överkroppen?
Jag har två tröjor från Skins. De är fantastiska! Svåra att få på och svåra att få av på grund av det gummiartade materialet. Men de känns som en miljon när man väl fått på dem. Första gångerna jag sprang med någon av dem var jag tvungen att titta efter mot magen för att se om den satt kvar på kroppen. Eftersom de sitter så supertight så bildas ingen luftspalt mellan kropp och plagg. Svetten hamnar utanpå direkt och kyler ner på exakt samma sätt som när man springer med bar överkropp. Så det känns faktiskt som att man inte har något på mage och rygg. Det är bara över bröstet man känner dem, pga "klyftan" mellan bröstmusklerna där det bildas en luftspalt. Inget annat plagg jag testat kommer ens i närheten av den känslan. Det bästa man kan ha en varm, svettig dag.

Nackdelarna är som sagt att de är svåra att få på. Och man kommer knappt ur dem när de är svettiga. Ett himla bökande innan de är av. Handtvätt krävs, vilket inte heller är så roligt eftersom man inte kan tvätta dem med andra träningskläder. Största nackdelen är dock att det inte känns bra att ha dem på bland folk. De är väldigt avslöjande. Jag är inte tjock, men ser småfet ut i dem. De valkar man har, även om de är små, framhävs! Samma gäller för muskler, de syns.

Vad gäller minskningen av "muskelvibrationer" och liknande påstådda effekter ställer jag mig lite mer tveksam till nyttan.
 
Hmm, jo, det låter ju bra, men jag tänkte mer på de som drar på kompressionstightsen efter ett pass, för att bättra på återhämtning. Har du testat det?
 
Hej!

Har kompressionskläder från 2XU. Cykelshorts att cykla i och långa varianten till att använda efter träning.

Jag upplever det som om byxorna gör underverk. Då pratar jag om byxorna jag använder efter. Det är 2XU elite-modellen, den använder lite tätare material, som ska sitta åt lite extra. Efter ett hårt cykel- eller löppass så tar jag på byxorna och bär dom tills morgonen dagen därpå. Detta av den enkla anledning att jag upplever benen som mycket fräschare. För ett tag sedan använde jag inte byxorna efter ett hårt cykelpass och dagen efter var benen rejält trötta/sega.

Jag har tidigare alltid haft trötta ben när jag kör slut dom helt. Nu är det inte alls samma sak. Vi kan kalla det placebo eller mirakelbyxor. Oavsett älskar jag mina :)

Ska du beställa så vet jag ett par bra sidor med bra priser.
 
Sedan har jag hört att kallbad gör under för återhämtningen, har du inte tillgång till ett kar eller en sjö så kanske en kalldusch också fungerar?