Komplett utstyrsel...

Har spenderat en del tid på Naturkompaniet i dag och fått hjälp med en hel del frågor.
Hur som helst blir det mycket info att ta in och jag fick förslaget att söka min info på nätet.

Jag kommer befinna mig på 1500+ meter under hela min semester som sker i september i alperna.

Jag skulle tro att ja kommer vandra i 7-8 dagar. Vår plan är att långsamt och säkert arbeta oss upp på 4000 meters höjd (eller 3500 iaf). Kläder går alltid att ta av om det blir för varmt, men man vill ju ha tillräckligt för att klara några nätter över 3000++ meter.

Jag bryter ganska lätt ut i svett och är ganska varm av mig.

Underställ? Har förstått att ull håller värmen bra och att syntet transporterar bort fukt lättare? Tips välkomna.

Mellanlager? Ska man ha två tunna fleece eller ull tröjor, eller en jättetjock, eller en tröja o en stor plufsig tung dunjacka o ha över sin skaljacka, eller hur tänker man här?

Skallager? Detta måste vara det lättaste köpet... behöver inte någon hjälp här förutom i valet ultralight , 2-lagers elelr 3-lagers, beroende på hur man ska lägga de övriga lagnrena...

All hjälp uppskattas.

Jag är ingen hejare på just Alperna, men jag skulle välja samma kläder som för svenska fjällen. Att klara nätter på 3000 meter kräver ju en sovsäck som klarar minusgrader, men påverkar inte kläderna så mycket.

Det jag skulle välja är två tunna merionoundertröjor, vindblus, lätt dunjacka som förstärkningsplagg samt ett lätt regnställ (typ Packaway som inte är extremt lätt, men väldigt prisvärt). På underkroppen löparshorts (som kalsonger) tunna syntetbyxor och yllelångkalsonger (mest för nattbruk) samt regnställsbyxorna då. Vantar och varm mössa.

Förhållandena är ganska lika amerikanska berstrakter vid samma årstid. Kolla utrustningslistor på lite amerikanska siter.

Jörgen

Ok...

finns det kanske någon sida med tabeller över natt/dagstemperaturer på olika höjder vid olika årstider på olika ställen på jorden? (Helst då alperna :p )

Dunjacka...

...är inte så dumt faktiskt. De väger inte så mycket om man jämför med hur mycket de värmer. Om du har en väldigt rejäl sovsäck så kan du ju annars använda den som ett rastplagg.

Du låter ungefär som mig, jag blir också väldigt varm när jag rör mig. Då blir man också fort kall när man stannar, därför behövs bra rastplagg. Dunjackan var himmelsk på senaste färden, men om jag skaffar en ordentlig dunsovsäck så lär jag skippa dunjackan nästa gång.

Sph1nx; sa:
Ok...

finns det kanske någon sida med tabeller över natt/dagstemperaturer på olika höjder vid olika årstider på olika ställen på jorden? (Helst då alperna :p )

Bra tänkt. Det finns garanterat den typen av data sedan många år för hela alpområdet. Svårigheten är förmodligen att hitta dem :)

Sök på Google för platserna och försök hitta SMHIs motsvarighet i de aktuella länderna. För de större skidorterna tror jag att uppgifterna kan finnas på nätet.

I höga berg i september (kan vara stor skillnad på början och slutet av september) kan det bli rejält kallt på nätterna, typ minus 10-15 grader. Dagstemperaturerna kan ofta vara riktigt behagliga. Men det är klart, rätt vad det är kan det ramla ned några dm snö också :)

Jörgen

Eftersom du skall bära allt. Tänk på vikten. Lättast är rätt.
Gör en lista på vad du vet du måste ha. Shoppa runt och se vad du får för pengarna. Vindblus och tunn dunjacka är nästan måsten om du skall vandra på berg.
Berg med väderomslag och nattkyla är inte märkvärdigare än höst eller vårutflyckter hemma, bara något brantare.

go tur

Sph1nx; sa:
Ok...

På wetterzentrale så kan man få finfina prognoser över alperna, gå in på http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsavnmgeur.html och klicka på GFS 0.5°: Mittel-Europa i listan med titeln Vorhersagediagramme. Sen är det bara att välja vilket område du tycker verkar intressant. SMHI har mycket att lära! Fast det klart, man ska ju kunna tolka ett meteogramm också, men det är ju inte så svårt. Fast det ger ju inte några max/min temperaturer i olika årstider...

Angående kläder. Dunjacka är helt rätt. Annars är det som vanligt, underställ, mellanlager och skal. Ull värmer och väger, syntet är lätt och ventilerande. Tänk på att alperna är branta i förhållande till våra svenska kullar. Det är skönt med ett par rejäla skor som går att snöra åt rejält. Det vill säga inte lundhagare eller tretorn gummistövlar.

Lycka till

EDIT: Felstavningar, och rena fel! Jag skulle kanske läst igenom det tidigare inlägget, han var ju inte ute efter prognoser. Men nu får han det ändå! Sorry! :D Återkommer...
[Ändrat av monkeyman 2007-02-14 kl 13:26]

Sph1nx; sa:

Underställ? Har förstått att ull håller värmen bra och att syntet transporterar bort fukt lättare? Tips välkomna.

Jag skulle välja ett av syntetiskt material närmast kroppen,och ett tunnt av ull utanpå.Syntet transporterar som du själv skriver,ull suger åt sig och sprider ut över en stor yta,så i stort håller tröjan sig torr och värmer under processen.
Mellanlager? Ska man ha två tunna fleece eller ull tröjor, eller en jättetjock, eller en tröja o en stor plufsig tung dunjacka o ha över sin skaljacka, eller hur tänker man här?

Här skulle jag välja en fleece-tröja eller eventuellt Ullfrotte.

peter

ping; sa:
Sph1nx; sa:

Jag skulle välja ett av syntetiskt material närmast kroppen,och ett tunnt av ull utanpå.Syntet transporterar som du själv skriver,ull suger åt sig och sprider ut över en stor yta,så i stort håller tröjan sig torr och värmer under processen.

Jag är också varm av mig, och använder ylleunderställ. Tycker det fungerar fint. Utanpå ylleunderstället har jag ett vindställ. Tycker det funkar väldigt bra. Ylleunderstället har föresten ett jättetunt syntetlager innerst...

^_^; sa:
Jag är också varm av mig, och använder ylleunderställ. Tycker det fungerar fint. Utanpå ylleunderstället har jag ett vindställ. Tycker det funkar väldigt bra. Ylleunderstället har föresten ett jättetunt syntetlager innerst...

Låter smart, vilket märke har du på understället?

Jag tror faktiskt att jag ska ge mig in på underställ, tröja av fleece eller ull och ett skallager. Om jag sedan fryser när jag står still tar jag hellre på mig en extra tröja, än att dra på mig en fet dunjacka, som tar plats i pacningen och väger unödigt.

Om det sedan blir för kallt... too bad, då får jag hålla mig på lägre höjder, jag bär hellre för lite än för mycket och anpassar min vandring därefter. Det är en "provtur" som görs i sommar då ingen av oss har erfarenhet av alpin vandring.

Sph1nx; sa:
^_^; sa:

Låter smart, vilket märke har du på understället?

Jag tror faktiskt att jag ska ge mig in på underställ, tröja av fleece eller ull och ett skallager. Om jag sedan fryser när jag står still tar jag hellre på mig en extra tröja, än att dra på mig en fet dunjacka, som tar plats i pacningen och väger unödigt.

Om det sedan blir för kallt... too bad, då får jag hålla mig på lägre höjder, jag bär hellre för lite än för mycket och anpassar min vandring därefter. Det är en "provtur" som görs i sommar då ingen av oss har erfarenhet av alpin vandring.

Du tar inte på dig en fet dunjacka som väger och tar plats, utan en dunjacka som är lättare än en fleectröja och ungefär 10 ggr så varm. Typ:
http://www.westernmountaineering.co...&page=Jackets & Vests&viewpost=2&ContentId=55
eller
http://klattermusen.se/km_produkter/liv.asp

Jörgen

Det finns ett par andra aspekter på plast eller ull underst. Lukt. I plast fastnar en del av det som utsöndras och det luktar. I ull luktar det inte lika mycket fynk.
För att kunna sova skönt behövs ett natställ, underst. Det sparar sovsäcken oxså. Dessutom har du ett till att dra utanpå om det skulle bli riktigt kallt.
På lågland brukar jag skölja upp mitt dagundisställ varje dag, förutsatt att det finns vatten. Plastställ torkar under en fikarast om luften är någorlunda torr.
Ullundeisar upplevs varmare och torkar efter sköljning rätt sakta, men utanpå ett plastställ rätt fort om man går. Helt behagligt är det dock inte...
Kombinationsundisar, plast/ull, t ex Rosens är i min begränsade erfarenhet tämligen bra. En del av lugten i plasten kan man bli av med genom att torka insidan av plaggen mot bladvegitation. På berg med skärv är det svårare..

När du väl vet vad du vill ha köp en masse och begär en rejäl rabatt!

go tur

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
gabrieljsson Hjälp med komplett utrustning till nybörjare Kläder 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg