kompiskontroll, please - rigg för clogging

ska clogga på dubbelt topprep med en cinch som huvudsäkring.

jag vill helst slippa joxa med stoppknutar, och tänker därför använda en kong backup på det andra repet.

den löper lätt, har känslig trigger, och skonsamma bromsbackar, och hemma i "labbet" funkar det bra med den här kombon (fast jag vill helst slippa få ett sjok 50-talsbetong i huvudet, så jag slänger mig inte hejdlöst i den taköglan).

även om det kanske finns begränsat med erfarenhet av just kong backup här i communityn, så är väl huvudfrågan om det finns någon klar nackdel med att använda ett parallellt device, istället för knutar, på andrarepet (pengarna är redan spenderade, så kostnadsinvändningen gills inte).

använder dmm belay master till båda för att inte råka ut för tvärbelastning av karbinerna, och hänger båda bromsarna i huvudsäkringsöglan på selen, med backupens karbin ovanför cinchens.

synpunkter?
 
kom ihåg fel om hur backupen var inkopplad

backupen är också fäst i huvudsäkringsöglan men via en quickdraw (med skruvisar) och hålls uppe av en axelslinga för att kunna hänga fritt ovanför cinchen, så de inte klonkar i varann.
 
Det låter nog så funktionabelt, några tankar dök upp bara. En kong backup är ju en löpande fallsäkring och skulle nog vara min huvudsäkring just för att den löper med av sig själv så du slipper slack i systemet och således ett något längre fall. Cinchen som måste hanteras för att få repet tight (eller har du ett sätt där den själv tar upp slacket vill jag gärna veta det :)) skulle jag köra som backup.
Jag har sprungit en del på stegar rätt högt upp och då använde vi en petzl ASAP som fallsäkring och den gör samma jobb som en kong backup och så stor skillnad är det egentligen inte på att klättra på stegar och klippa.

/Robban
 
ja, när jag köpte backupen så tänkte jag ha den som enda säkring - just för att den är gjord för det.

eftersom cinchen nyper först så blir den automatiskt huvudsäkring liksom, och jag har inte kommit på hur man ska få den att löpa lika lätt, men den är ändå ganska snäll.

en finess är att kunna klättra och fira utan att behöva rigga om.
så länge det inte går för fort så tiger backupen still både på upp- och nerväg - är tanken.

vi får väl se.

tack.
 
ingen tulipanaros, men bra ändå

var ute och testade skarpt ikväll, på steinway, nya väggen, häggsta.

fick inte backupen att löpa fritt vid firning - triggern är väldigt känslig, vilket iofs känns tryggt.
på uppvägen var den klockren, iaf.

den löpte fint vid nedklättring i måttlig fart, men då lutar man sig ju inte ut från väggen som när man firar.
repet måste gå ganska lodrätt genom den för att den inte ska nypa på nerväg.

med 7-8 m rep hängade under så löper faktiskt cinchen av sig själv, också (på uppväg, då).
ymmv; jag har ett mammut galaxy (10 mm) som vägrar bli luddigt.

provade att låta dom gå i kors och litet sånt, men det verkar funka.
dom skulle kunna slå i varann, dock - det kanske är ett frågetecken.

provade en mini-jumar, kong futura, när jag ändå var ute o labbade.
inte så bekväm som ett fullstort handtag, men om man ändå är oalpin nog att ha en ropeman eller liknande hängade i selen, kan man lika gärna ha en sån här istället.

det går inte att säkra repet genom kammen för det finns inget hål för karbin där, så man måste tänka på hur man gör.

tja, det var väl allt för idag, på reviewfronten.
 
med 7-8 m rep hängade under så löper faktiskt cinchen av sig själv, också (på uppväg, då).
Smaken är visserligen som baken, men när jag cloggar vill jag att säkringen skall löpra fritt från start. Att behöva dra repet genom tycker jag är störande, så för mig är det värt det många gånger om att rigga om för nedfirning när jag väl är uppe. Det går ganska fort faktist. Min primära clogger är en Petzl Rescucender och med den behöver jag inte skruva upp någon karbin för att ta den ur systemet inför nedfirning. Inga vassa taggar heller, den känns riktigt säker.
http://www.petzl.com/us/pro/verticality/rope-clamps/rope-clamps-hauling-and-lifting/rescucender
 
För de flesta anordningar så brukar förstås vikten på repet ha betydelse, och när man börjar, och det bara hänger nån meter fritt genom bromsen så funkar det oftast sämre - vilket primärt avhjälps genom att man ser till att ett lagom nystan av överloppsrep hänger en halvmeter över marken. Är repet för kort får man hänga nåt annat där.
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg