Kompass på södra halvklotet

Halloj,

Ska till olika länder söder om ekvatorn (NZ och söderhavet) och tänkte vandra med karta och kompass. Jag misstänker att en svensk kompass skulle ge väsentliga fel i riktning.
Hur fel visar en svensk kompass i dessa trakter? Är den obrukbar?
Var finns kompasser att få tag på (i Sverige) som är anpassade till södra halvklotet nära datumlinjen?

Tacksam för svar

/Daniel
 
Balanseringen

Nord- och sydpol ligger fortfarande på samma ställe, oavsett var just du reser hän. Däremot kan det bli problem med balanseringen av nålen.

Vet inte var man köper sådan kompass här. Varför inte köpa där? Du lär väl ändå inte behöva den innan du kommer dit?

Anders
 
Silva har en: Silva Voyager (www.silva.se)
Det finns också någon som tillverkar en kompass med en nål som är frisvängande i två ledder, och som sedan är kopplad till en visande pil. Kommer inte ihåg vem just nu bara...

Tänk också på att missvivningen kan vara betydande på andra ställen på jorden. (dvs. att magnetiska nordpolen och den geografiska inte ligger i samma riktning. I sverige är denna skillnad oftast försumbar).

/Jott
 
dangermouse; sa:
Var finns kompasser att få tag på (i Sverige) som är anpassade till södra halvklotet nära datumlinjen?

Det är inte det faktum att du är på södra halvklotet som kan ställa till det, och inte heller datumlinjen (som är en internationell överenskommelse, inte ett naturfenomen).

Däremot kan närhet till ekvatorn försämra en nålkompass funktion, genom s.k. deklination (ej att förväxla med det engelska uttrycket declination, vilket motsvarar det svenska missvisning). I regel dock en rätt försumbar effekt. Nålen kan få lite hackig gång, men den kommer till slut ändå att svänga in sig och visa rätt.

Du kan undgå effekten helt genom att välja en kupolkompass, t.ex. Silva 70UN. Men ska du så långt söderut som NZ, duger en vanlig orienteringskompass utmärkt. Ta dock en med 360 graders indelning, istället för de 400 graders kompasser som en del fortfarande envisas med att använda. Du lär inte hitta någon utanför Sverige som förstår din kompass om du börjar prata om att söder är 200 grader...

Glöm inte att kontrollera den lokala missvisningen, den kan vara betydande. Gäller oavsett halvklot.

hälsningar
Jens


[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-08-27 kl 22:12]
 
Det är inte det faktum att du är på södra halvklotet som kan ställa till det...
Trodde inte jag heller men lite googlande gjorde mig klokare, tror jag. Kompasser för norra halvklotet har en nål som är tyngre i den änden som pekar mot syd. Använder man en sådan söderöver pekar nålen snett uppåt och "tar i taket" på kompasshuset, precis som du beskrev. Fältlinjerna är inte parallella med jordytan och det är det som är problemet. Effekten borde vara större ju närmare polerna man kommer.

Eller va? Har jag fattat fel?

(naturligtvis tar man med en hederlig svensk kompass och testar detta. funkar det inte köper man en inhemsk på plats.)
 
Olika versioner

Redan på sjuttiotalet noterade jag att den schweiziska kompasstillverkaren Recta hade orienteringskompasser i flera versioner (olika nålbalansering) enbart för den europeiska marknaden. Så nog kan det göra skillnad, alltid.

Anders
 
Recta tillverkar en fin siktkompass i en liten låda.
Lämplig för vandring (men ej orientering). Har en nålupphängning som fungerar över hela värleden samt inklinometer.

Problemet är missvisningen som kan vara ganska hög och måste justeras. I Sverige är vi ju förskonade med en missvisning som oftast är försumbar. Karta medföljer kompassen som visar missvisningen i hela världen. Justering enkelt med en liten skruv.
 
Större effekt vid ekvatorn

svartöra; sa:
Fältlinjerna är inte parallella med jordytan och det är det som är problemet. Effekten borde vara större ju närmare polerna man kommer.

Tja, det beror lite på hur kompassen är balanserad. En skeppskompass har ingen preferens för syd eller nord, där blir deklinationen störst vid ekvatorn. Men det är klart, är kompassen tyngd i sydnålen, då blir dess deklination värst nära sydpolen.

Vi ser med stort intresse fram mot dina fältförsök. Glöm inte att skriva och berätta!

Din tanke att prova med en svensk orienteringskompass och, om den inte funkar, köpa en ny på plats, tycker jag låter väldigt förnuftig.

Hälsa kiwisarna,

Jens
 
Tack för de bra och informativa svaren. Kände mig en smula dumförklarad av att någon behövde förklara att datumlinjen inte är ett naturfenomen, säkert i all välvilja. Detta är jag fullt medveten om. Jag la till datumlinjen för att på så sätt tala om var på jorden jag skulle vara i öst-västlig riktning, inte för att datumlinjen i sig påverkar.

Min egen tanke, som flera andra varit inne på, var att skillnaden mellan den geografiska och magnetiska nordpolen kan ge fel i kompassriktning. Detta torde dock bero just på var man befinner sig i öst-västlig riktning och öka ju närmare polen man kommer. Befinner man sig precis mellan geografiska och magnetiska nordpolen skulle kompassen visa 180 grader fel om man ville till den geografiska nordpolen. Eller?

/Daniel
 
Missvisning

Jo, det är alldeles riktigt, att du skulle få 180 grader fel, om du befann dig mitt mellan geografisk och magnetisk pol. Så nära polerna är magnetkompasser helt värdelösa - man brukar säga att ovan 80 grader, bör man lägga magnetkompassen helt åt sidan.

Ledsen om du kände dig dumförklarad av det där med datumlinjen - det var inte meningen. Jag ber om ursäkt.

För att återgå till missvisningen så beror den inte bara på skillnaden mellan magnetisk och geografisk pol. Lokala malmkroppar och andra fenomen har också betydelse. Studerar man en karta över missvisningen, ser man att den varierar starkt över jorden, och tämligen oregelbundet. Därtill förändras den! Skumt, skumt...

För att utså ytterligare förvirring vill jag berätta att de magnetiska polerna har skiftat plats minst 7 ggr under jordens historia. Jordens magnetfält kan alltså vändas! Troligen beroende på kollisioner med meteoriter, men geologerna är inte helt säkra. När som helst kan det hända igen. Bra att skylla på när du nästa gång navigerat fel...

hälsningar
Jens
 
Förändringar naturliga

Att jordens magnetfält förändras lite hela tiden lär bero på att klumpen vi går på är glödande inuti. Den magnetiska magman rinner omkring lite hipp som happ (nåja), eller i alla fall tillräckligt för att påverka magnetfältet.

När jag har bommat på en orienteringstävling kan jag ju alltid skylla på tillfällig polvändning! :)

Anders
 
Missvisningskarta

Det var nog Suunto jag tänkte på. De gör ett par kompasser som fungerar över i stort sett hela världen. (t.ex. M3G)

De har också en världskarta som grovt visar missvisningen över hela jorden, det framgår tydligt vilken "tur" vi har i Sverige!
http://www.suuntousa.com/declination.htm

Mer detaljerad karta för nordamerika hittade jag också: http://home.att.net/~tarek/azel1.htm

Ännu mer info, med bl.a. område för "compass erratic" utritat på:
http://www.spacecom.com/customer_tools/html/body_mag_dec.htm

/Jott
[Ändrat av Jott 2003-08-29 kl 17:08]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Johan123 Tips på liten (mini) kompass önskas Navigering 12
Rawmetalmedia Problem med irrationell kompass på Colorado 300 Navigering 8
Ptra Förslag på bra kompass önskas Navigering 2
Janne Burman Virrig kompass på 60cs Navigering 11
Moga Magnetisk inklination kompass? Navigering 7
Chrille74 riktig karta och kompass runt halsen Navigering 26
Ödmjukt-funtad Laga avmagnetiserad kompass Navigering 5
avslutmedlemskap0904 BRAUN Braun 8x42 Mono Kompass Navigering 0
seasteel Smartwatch Samsung Gear S3 kart-app och kompass? Navigering 8
slinkallan Garmin etrex 10 KOMPASS Navigering 10
Still Alive Vilken kompass? Navigering 5
pby Behövs karta och kompass längre? Navigering 68
Pepi Råd ang kompass från Naturkompaniet? Navigering 21
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
trulybrandt Bubbla i kompass som "kommer och går"? Navigering 7
Brune Konstig MTB kompass Navigering 12
jonny69 med karta och kompass Navigering 35
thureb Kompass utan bök Navigering 8
Sussie84 Felmärkt kompass? Navigering 14
ctve8n Göra en provisorisk kompass av klockan Navigering 13
Tempest Fjällvandring utan kompass Navigering 28
samme83 Att deviera en kompass? Navigering 14
tanto GPS, kompass och karta Navigering 24
niking Ny kompass från Silva Navigering 0
Roger J Kompass i Etrex Summit Navigering 3
2587lyly gps elektronisk kompass Navigering 1
pher_ En bra Kompass? Navigering 7
minilove Klocka, kompass, barometer och höjdmätare Navigering 2
walt66 Kompass med klocka ? Navigering 4
thureb Skillnader på känslighet i spårregistrering mellan olika aktiviteter på GPS-klocka Garmin Fenix 3? Navigering 8
thureb Få ut waypoints på kartbakgrund med Garmin Connect Navigering 12
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
tango Ersättare för Orux för Örnsätrarens kartor på androidmobil med SDkort? Navigering 34
hsp Garmin 64 st som ej fungerar på uppladdningsbara batteri Navigering 18
callewallmark Magnetisk missvisning och praktisk påverkan på orientering i skog och mark Navigering 53
Elvah Svenska och norska fjäll på samma onlinekarta? Navigering 10
errbe "Kung" på Nolängs kartor? Navigering 16
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
pnothagen Använda Örnsätrarns kartor på PC med hjälp av QGIS Navigering 7
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
Still Alive Långsam kompassnål på Suunto MC-2 Navigering 4
dmchris Utlandskartor på Tyvek? Navigering 3
Simme3000 Hitta koordinater från GPS på karta Navigering 3
errbe Någon "kung" här på Android/Garmin StreetPilot Navigering 3
mrhannerz GPX-fil på Gröna kartan Navigering 3
Avarage Köpte "ny" karta som inte uppdaterats på länge. Navigering 15
stenblock Stigar på terrängkartorna Navigering 9
snuffle Fästa kartor på väggen óch knappnålar Navigering 6
kso.lantmateriet.se på norska Navigering 0

Liknande trådar