Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Det fungerar utmärkt om Tigra kassetten är av tidigare modell för 9-växlat. Men kolla inställningen av stoplägena och att den växlar smidigt. Du bör även korta kedjan eller om den är väl använd byta till en ny.
Att däremot använda en 11-32/34t XT kassett på en Tiagra, eller med andra racergrupper, utrustad hoj kan ställa till med problem. Den korta bakväxeln klarar inte att hämta upp slacket som blir i kedjan vid växling. Shimano rekomenderar kassetter med som mest 27t på lägsta växel till dessa korta bakväxlar. Men det går att använda upp till 30t utan för stora risker.
Tackar. Låter bra.
Jag är nämligen på väg att införskaffa ny cykel och sitter och funderar på bästa kombinationer. Vill nog ha MTB komponenter på det mesta förutom just kassetten kanske.
Precis som Peter så skriver Sheldon att upp till 30 tänder på största klingan bak fungerar med racerväxel. XT och racerkasett bör gå bra om jag förstår ovanstående Sheldontext rätt.
Överhuvudtaget så är väl Tiagra -07 och XT en bra kombination på t ex långfärdscyklar. Vad jag förstått ska det gå att blanda ganska friskt t ex STI-reglage från Tiagra med bak- och framväxel från XT.
MTB och landsvägsframväxlar har olika mycket "cable pull" och fungerar inte helt problemfritt med varandras reglage. Dvs, vill du ha STI landsvägsreglage bör du ha landsvägsframväxel osv. Bakväxlarna har samma specs. Tiagra framväxlar lär dock fungera mycket bra med MTB trippelvevar.