Kompabilitet

Hej!

Jag undrar om man kan ha en racerkassett bak tex Tiagra men en XT bakväxel? Detta tillsammans med xt klingor, framväxel, kedja?

Hur mycket kan man blanda de olika shimanogrupperna egentligen?

Ha det!

/Jojje

Ang. Shimano kompabilitet

Det fungerar utmärkt om Tigra kassetten är av tidigare modell för 9-växlat. Men kolla inställningen av stoplägena och att den växlar smidigt. Du bör även korta kedjan eller om den är väl använd byta till en ny.

Att däremot använda en 11-32/34t XT kassett på en Tiagra, eller med andra racergrupper, utrustad hoj kan ställa till med problem. Den korta bakväxeln klarar inte att hämta upp slacket som blir i kedjan vid växling. Shimano rekomenderar kassetter med som mest 27t på lägsta växel till dessa korta bakväxlar. Men det går att använda upp till 30t utan för stora risker.

Det finns väldigt mycket att säga i ämnet då kombinationerna är oändliga, och du kommer säkert få många svar. Men enklast är nog att googla då det finns flera bra artiklar på nätet:
http://www.google.se/search?hl=sv&q=shimano+compability&btnG=Google-sökning&meta=

Tackar. Låter bra.
Jag är nämligen på väg att införskaffa ny cykel och sitter och funderar på bästa kombinationer. Vill nog ha MTB komponenter på det mesta förutom just kassetten kanske.

/Jojje

Udda kasetter

med 30 klinga som största finns omnämnda här http://www.sheldonbrown.com/k7.html

Precis som Peter så skriver Sheldon att upp till 30 tänder på största klingan bak fungerar med racerväxel. XT och racerkasett bör gå bra om jag förstår ovanstående Sheldontext rätt.

Thure

Överhuvudtaget så är väl Tiagra -07 och XT en bra kombination på t ex långfärdscyklar. Vad jag förstått ska det gå att blanda ganska friskt t ex STI-reglage från Tiagra med bak- och framväxel från XT.

Mange

MTB och landsvägsframväxlar har olika mycket "cable pull" och fungerar inte helt problemfritt med varandras reglage. Dvs, vill du ha STI landsvägsreglage bör du ha landsvägsframväxel osv. Bakväxlarna har samma specs. Tiagra framväxlar lär dock fungera mycket bra med MTB trippelvevar.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
miyata växlar och kompabilitet Långcykling 14

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg