Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Kommunikation
- Trådstartare togge
- Start datum
Alaska
Det beror nog på var du ska vandra och vad du menar med nödkommunikation. Menar du om det finns någon fast monterad nödkommunikation ute på leder och dyligt. Jag tror nog det är tämligen sällsynt. Vi såg inga under den tiden vi var där. I så fall får man nog själv medföra någon form av kommunikations medel som t.ex. satellit telefon (som förmodligen är svindyrt!). Själv hade vi inga sådana medel. Vi hade dock nödraketer. Sedan är det ju som vanligt att man planerar noga och tänker sig för innan.
Mvh
mattias
Ps. För övrigt är Alaska helt underbart.
Det beror nog på var du ska vandra och vad du menar med nödkommunikation. Menar du om det finns någon fast monterad nödkommunikation ute på leder och dyligt. Jag tror nog det är tämligen sällsynt. Vi såg inga under den tiden vi var där. I så fall får man nog själv medföra någon form av kommunikations medel som t.ex. satellit telefon (som förmodligen är svindyrt!). Själv hade vi inga sådana medel. Vi hade dock nödraketer. Sedan är det ju som vanligt att man planerar noga och tänker sig för innan.
Mvh
mattias
Ps. För övrigt är Alaska helt underbart.
Re: Alaska
Hej Torsten!
Dessa tankar slog mig, då jag läste din fråga:
Standardlösningen vad gäller kommunikation vid små och stora exepditioner, eller äventyr, i fjärran är nog HF eller VHF-radio. Även om satellittelefoner av olika slag börjat vinna mark. Systemet Globalstar tror jag till och med kan brukas med "vanlig" mobiltelefon och adapter - men det systemt är kanske främst för sjöbruk. I delar av Alaska (exempelvis i Denali National Park finns det möjlighet att använda UHF-radio (mark-till-luft) eftersom områdets luftrum trafikeras regelbundet.
En annan möjlöighet är Emergency Position Indicating Radio Beacons (EPIRBS) eller vanliga nödbloss precis som Mattias skrev.
Jag kan för lite detaljer själv om just Alaska (USA), men vet att dyrare kommunikationsutrustning brukar gå att hyra. Jag har för mig att National Geographical Society och liknande organisationer har materiel för det ändamålet.
Ytterligare möjligheter att få svar kan vara att söka kontakt med de National Park Rangers eller den Search and Rescue-organisation motsv som finns i anslutning till ert tänkta resmål.
Detta var som sagt lösa idéer. Jag har inte hunnit besöka Alaska ännu - men detta gav liv åt egna fantasier och planer!
Lycka till,
Claes
norpan_; sa:Det beror nog på var du ska vandra och vad du menar med nödkommunikation.
Hej Torsten!
Dessa tankar slog mig, då jag läste din fråga:
Standardlösningen vad gäller kommunikation vid små och stora exepditioner, eller äventyr, i fjärran är nog HF eller VHF-radio. Även om satellittelefoner av olika slag börjat vinna mark. Systemet Globalstar tror jag till och med kan brukas med "vanlig" mobiltelefon och adapter - men det systemt är kanske främst för sjöbruk. I delar av Alaska (exempelvis i Denali National Park finns det möjlighet att använda UHF-radio (mark-till-luft) eftersom områdets luftrum trafikeras regelbundet.
En annan möjlöighet är Emergency Position Indicating Radio Beacons (EPIRBS) eller vanliga nödbloss precis som Mattias skrev.
Jag kan för lite detaljer själv om just Alaska (USA), men vet att dyrare kommunikationsutrustning brukar gå att hyra. Jag har för mig att National Geographical Society och liknande organisationer har materiel för det ändamålet.
Ytterligare möjligheter att få svar kan vara att söka kontakt med de National Park Rangers eller den Search and Rescue-organisation motsv som finns i anslutning till ert tänkta resmål.
Detta var som sagt lösa idéer. Jag har inte hunnit besöka Alaska ännu - men detta gav liv åt egna fantasier och planer!
Lycka till,
Claes
Det enklaste och lättaste att ha med sig för att kunna bli upplockad om det är riktig kris är en Emergency Position Indicating Radio Beacons (EPIRBS) som Claes nämnde. Det borde gå att hyra en sådan hos lämplig säljare. Att köpa en själv går på ett antal tusen kronor, tiotusen är en siffra jag har hört (om den är sann är däremot en annan fråga). En EPIRBS funkar på så sätt att du trycker på en knapp på en dosa, vrider på en ratt och sedan bara väntar på att helikoptern skall komma. Via EPIBRS:en skickas en signal till en central i Frankrike (tror jag) som sedan ger besked till den larmcentral som finns närmast och som sedan kan pejla in dig. Den största nackdelen är väl att du inte kan ge besked om vad det handlar mer än att du är i en nödsituation, dock är den liten och väger inte mer än något kg skulle jag tippa.
/Martin
/Martin
Satellittelefon alternativet
När jag var i Nepal använde jag en Satellittelefon
den kostade 2000 Kr/mån +moms att hyra i Sverige.
Att ringa från den kostar 1,3 dollar/min
+ moms.
Jag behövde hålla kontakt så det var därför jag hade med mig den. Som nödkommunikation finns det nog billigare alternativ. Telefonen var ganska lätt den väger ca 0,5Kg.
/Conny
När jag var i Nepal använde jag en Satellittelefon
den kostade 2000 Kr/mån +moms att hyra i Sverige.
Att ringa från den kostar 1,3 dollar/min
+ moms.
Jag behövde hålla kontakt så det var därför jag hade med mig den. Som nödkommunikation finns det nog billigare alternativ. Telefonen var ganska lätt den väger ca 0,5Kg.
/Conny
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg