EU-kommissionen har kört över parlamentet som ville tvinga alla tågoperatörer att ta emot cyklar på alla tåg. Nuvarande lagförslag innebär att tågoperatören kan neka om tåget inte har cykelutrymmen, enligt länken nedan. Helt urvattnat alltså. Det enda meningsfulla med förslaget är att tågoperatören blir skyldig att ange i tidtabellen om man får ta med cyklar eller ej.
European Council and Commission undermine bike + train provision
Det minsta man kan begära är krav på att tågoperatören bygger in cykelutrymmen när man beställer nya tåg eller när man gör en väsentlig ombyggnad. Bombardier säger att deras tåg (Regina och Öresundstågen) är moduluppbuggda och därför enkelt kan utrustas med cykelutrymmen. Men det vill inte SJ och tåggänget...
Tillägg: 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning. Källa Banverket Cykelhantering vid tågresor Regeringsuppdrag 2007
European Council and Commission undermine bike + train provision
Det minsta man kan begära är krav på att tågoperatören bygger in cykelutrymmen när man beställer nya tåg eller när man gör en väsentlig ombyggnad. Bombardier säger att deras tåg (Regina och Öresundstågen) är moduluppbuggda och därför enkelt kan utrustas med cykelutrymmen. Men det vill inte SJ och tåggänget...
Tillägg: 40 % av landets invånare bor inom 2 kilometer från en jänvägsstation. Inom 5 kilometer bor större delen av landets befolkning. Källa Banverket Cykelhantering vid tågresor Regeringsuppdrag 2007
Senast ändrad: