Kommersiell justerbar löshälslösning NU?

Hej,
Inom tre veckor vill jag köpa skridskor. Jag VILL ha en justbar skridsko med löshäl, glapp-eller-slapp (jag fattar inte skillnaden ännu).

Kommer det att gå?
Vet ni något om marknaden som jag inte vet?

Bästa hälsningar,
Patric

PS. Ja, jag är övertygad om det är det jag vill ha efter att ha provat en glappracingskridsko strax efter en vanlig långfärdsskridsko. Som gammal telemarksåkare känns det helt enkelt bäst. För mig känns det dessutom tämligen klart att justering KAN göra "skillnaden". Men visst, blir svaret på ovanstående frågor "nej du, glöm det!" så köper jag något som passar mina gamla lundhags - och blir antagligen rätt nöjd ändå.

Igår gick jag förbi en Intersportbutik. De hade nog precis packat upp skridskoprylarna. Bland det vanliga utbudet fanns en skridsko märkt "Isvidda", utan bindning men med förborrade hål och slitsar. Personalen hade gått upp i rök och jag hade inte tid att vänta, så jag kunde inte fråga. Men det såg onekligen ut som hålen och slitsarna var avsedda för SNS-bindning. Det verkar som det finns möjlighet att justera både i sidled och längsled. Om så skulle vara finns då den första SNS-bindningsskridskon med sidojustering på marknaden nu.

/Staffan

Skyllermark innan jul

Tack Thure och Staffan,

Angående Skyllermark så kommer de, enligt svar från dem igår, med sin produkt under december före jul. Tyvärr lite för sent för mig... De hade inga bilder eller info färdigt i detta nu, så med grisen i säcken vågar jag inte vänta.

Intersport och Isvidda nästa!

Fler tankar någon?
Hälsar,
Patric

Du kan skruva Rottefella-bindningen i vanliga skridskor på vilket ställe du vill, låg tele- lederpjäxä. Jag har haft sådana många år, funkar fint. "Fattigmans glapp".

Pikmakarn

Hej Anders,
Enligt Pikmakarns butik, gällande Isvidda Flex, så är det enkom den främre delen av bindningen som är flyttbar i sidled. Det går förstås att joxa själv med den bakre delen utan några större problem, men jag vill helst köpa ett helt färdigt koncept från början (kanske en annan säsong?).

Vänligen, Patric

OK,
Kör själv med färdiga köpegrillor med löshäl. Almgrens med Salomon BC, ej justerbara tror jag.
Har bara åkt några ggr men tyckte det funkade perfekt. Har f ö köpt pjäxor som jag är MYCKET nöjd med, http://www.alfasko.no, Skarvet GTX. Till skillnad från många sns-skor eller andra typiska skidskor är dessa rätt rejäla. Har sett på andra trådar att sidojustering är något som vissa tycker är jätteviktigt, har ingen särskild åsikt i det fallet, mina funkar jättebra men jag har ju inte provat att justera...

Det verkar som om det har kommit ut en modell som du eftersöker. Var inne på Naturkompaniet (Gävle) idag och de höll på att packa upp sådana grillor. Tyvärr så hade jag brådis så jag kollade inte vad de hette...

Isvidda kanske???

Ring dem på 026-142560 och fråga!

Skyllermarks nya!

Jag är sedan igår förväntansfull innehavare av Skyllermarks nya skridsko anpassad för Salomon X-Adventure Raid/Access-bindning (snygg blå överdel). Skyllermarks hade ett begränsat antal till försäljning på Skridskomässan i samband med SSSKs årsmöte igår. Jag vet inte när denna modell kommer att vara tillgänglig i butik men ganska snart tror jag.

Skridskon medger fri justering i sidled, både bak och fram, samt tre fasta steg i längdsled, vilket verkar mycket lovande... Skyllermarks har "gröpt ur" för bindningens mittskruvar vilket alltså medger fri sidledsjustering, varvid behovet av en extra platta försvinner. Efter vad jag förstår kommer Skyllermarks att tillhandahålla motsvarande skridsko även för Salomon SNS Profil/Pilot och Rottefellas olika bindningar.

Jag har valt Salomons "gamla" X-Adventure Raid-sko (som inte längre tillverkas men som fortfarande finns kvar i vissa butiker) pga dess till synes goda stabilitet i sidled.

Nu vill jag bara ut och testa min nya superkombination! När öppnar ÖIP? (Såg igår att dom börjat lägga is.) Återkommer med rapport när jag haft tillfälle att premiäråka.

/Björn

Re: Skyllermarks nya!

b-col; sa:
Nu vill jag bara ut och testa min nya superkombination! När öppnar ÖIP? (Såg igår att dom börjat lägga is.) Återkommer med rapport när jag haft tillfälle att premiäråka.

ÖIP brukar öppna runt Lucia, tills dess kan Gubbängens IP vara ett alternativ.

/Bo

Skyllermarks+ÖIP

Skyllermarks: Den snygga blå skridskon som säljs för runt 800:- utan bindningar men med alla skruvar som behövs kommer inom några dagar till en butik nära dig. Obs att det är tre olika modeller som säljs, alla butiker kommer inte att ha alla modeller om jag förstod Ragnar på Skyllermarks rätt.

Modellerna: Salomon XA, SNS samt Rottefella. De ser nästan likadana ut, men de avlånga hålen ligger några millimeter förskjutna i förhållande till varandra.

ÖIP: På telefonsvararen säger de att de skall öppna 1 dec, samma sak på hemsidan. Förra året var de färdiga några dagar innan detta datum och öppnade för tidigt!

/Raymond

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg