Kommer timglas att försvinna??

Efter att i helgen talat med en rejält insatt kille i skidbranchen påstod han att flera skidfabrikanter håller på att ta fram nya skidor med "gamla" mått (dock något kortare än 200!). Han påstod vidare att telisarna som finns idag (Timglas) har man ingen fördel med att åka med lös häl. Att kängor och bindningar som är så stbila att man kan åka paralell med dem gör ju att hela telemarkssvängen blir ointressant nu när det finns radonné utrustning. För att inte tala om nybörjare som inte lär sig åka riktigt pga av detta.
Varför då göra "gamla" skidor? För att telemark skall överleva gäller det att komma tillbaks till basic Ett par skidor, ett par skor, alla backar..

Vad säger vi,, håller vi på att döda vår egen skidstil? Kanske är dags att plocka fram lite Asolo kängor och gamla åsnes och tua skidor igen?

MVH
Cristoffer

Knappast

Tjenixen!

Visst har du rätt i att man med dagens utrustning med lätthet kör parallellsväng. Jag förstår dock inte varför det skulle vara motiv att sluta åka telemark. Möjligheten att köra parallellsväng fanns ju även för tio år sedan; det var bara att kila i närmaste sportbutik ock tjacka en alpinutrustning. Nä, telemark åker man väl för att man tycker det är kul eller för få lite variation om man ledsnat på alpint. Eller? Och så är det ju mycket coolare att åka telis ;)

Jag tycker dessutom att carvingtekniken har fört en hel del gott med sig. Man kan åka mer varierat än vad den traditionella utrustningen medgav (ja, t o m ta en eller annan parallellsvän om man känner för det eller om orken tryter), och man klarar av betydligt "tuffare" åkning tack vare den ökade stabiliteten.

Som nybörjare är det naturligtvis bäst att börja med en låg pjäxa för att öva upp tekniken, stå mitt på foten och inte ta stöd mot bakkappan osv.

Nä, om man inte är ultrakonservativ och vill att telemarktekniken för all framtid ska se ut som den alltid har gjort, så ska man låta utvecklingen få ha sin gång.

Det allra bästa är trots allt att alla kan åka som de vill på vilken utrustning de vill. Och så var alla lyckliga och glada.

Sedan vad skidfabrikanterna håller på med, det har jag ingen aning om.

Simma lugnt!
/Rickard

Telis forever!

Carvingskidorna har gjort väldigt mycket för utvecklingen av telisåkningen. Med de styva pjäxor och bindningar som finns idag kan man verkligen kanta skidan i pst och åka med skärande svängar. Detta gör det möjligt att åka telis i hårda pister, vilket var mycket svårt tidigare. Tidig telissväng gick till stor del ut på att "sladda" ner för backen, eftersom man inte fick tillräcklig kant på skidorna med läderpjäxor och rakt skurna turskidor.

Randoutrustning är och förblir bättre för toppturer och parallelsvängar är mindre jobbigt varför de ofta lämpar sig bättre på topturen. Visst, men varför kan inte båda tekninkerna finnas kvar?

Telis är inte en optimal teknink för att ta sig fram på berget. Den utförs av samma anlednng som snowboard och 90% av all skidåkning: det är kul.

Jag har svårt att tro att ny teknologi skulle minska telemarksåkandet. Skidor är ju fråga om nöje, inte överlevnad. Eller är det samma sak :) ?

de e lugnt!

Bra utrustning som reagerar på kroppens rörelser förhöjer bara njutningen vid skidåkning. Jag tycker det är en skön sväng och min telemarksteknik är inte hotad av för bra utrustning. Jag saknar inte mina smala "hippie-sticks" och med tiden allt sladdrigare lädertofflor.
Visst går det hyfsat bra att åka paralellsväng med skidorna, men det har det alltid gjort. Men hyr ett par riktiga alpinlagg så kan du åka brallan av dig själv på dina telisar oberoende av om du kör telis eller paralellsväng. Telisarna sitte inte fast i hälen - därför är de pyssligare att hålla balansen i höga farter och ojämn terräng om man inte kan rädda sig med en nigning då och då...

VA???

Om denna insatta personen var seriös så hur kommer det sig att hela alpina eliten kör med mer carving än nånsin?????

Snabbare säger alla elitåkare?? För telemarkens del så instämmer jag med tidigare talare att skidor med markant midja underlättar en telemarksväng vilket är det vi vill uppnå.

Det är precis som andra sagt att telisar åker man dför det är en stil inte för att skidorna ändras. I vissa delar av USA och Canada är telisåkarna de med attityd inte brädåkare eller alpina friåkare. Dessa grabbar är de som utvecklar hammerhead, G3 mm och de kör på feta alpinlagg i fet djupsnö. Jag tror de skiter i om laggen de åker skulle funka lika bra med alpinpjäxor eller inte, de åker ju telisar.................................!!!!!!!!

Mao antingen åker du telisar och då spelar utrustningen mindre roll, för du har förstått den harmoni och njutning åkningen ger, eller så är du bara en wannabee som tycker det verkar fränt att köra telisar...

Visst höga plastpjäxor har underlättat åkningen för de som åker snabbt och brant, men att dessa pjäxor med sjyssta skidor förstör för nybörjarna i deras vilja att bli bätre, det vete faen. En hög pjäxa utvecklar en åkare snabbare än en låg läder. Jag vet då jag började på Åsnes 55mm och låga läderpjäxor snörskodda för 9-år sen.

/ekke

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg