Kommentera vår vandringsväg!

Jag och några polare ska för första gången ge oss ut i Sareks vildmark. Vi har rekat följande vandringsväg och vill jättegärna ha kommentarer ang. tidsåtgång, svåra vad, tältplatser o.dy.: Kvikkjokk - Pårek - Njoatsasvagge - Sarvesvagge - Gaskasvagge/Lullihavagge - Gådokvagge - Pårtestugan - Kvikkjokk. Vi har också tänkt göra någon toppbestigning på vägen i mån av tid. Vilka toppar rekomenderas om man inte har stegjärn och alpinyxa?
Tacksam för svar!

Första delen

Vi har gått Kvikkjokk-Pårek-Njåtjosvagge (och sen vidare åt annat håll än din rutt). Endast ett besvärligt parti: snårigt några km på sträckan efter den renvaktarstuga som man passerar när man kommer från passet ner i Nåjtjosvagges nedre del. Ett lite krångligare vad precis innan vi kom upp i övre delen av Njåtjosvagge hade vi också - Louttojokk (se en annan tråd här i forumet om vad i Njåtjosvagge). Vi passerade troligen vid en ofördelaktig tidpunkt. Njåtjosvagge är en mycket fin och vacker dal, ffa övre delen.

Tjena Anders!

Varken jag eller Anders har någon har någon plattskännedom alls, med andra ord så vet vi inget om sarek (förutom det vi läst).

Så kan inte någon som har kännedom om Sarek ta och ge lite feedback? Jag är säker på att någon gammal räv lurar på mycket värdefull information!

Tacksam för svar!
/Jonas

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg