Komforttemp?

Hej
Håller på och tittar på sovsäckar för fjällvandring sommar/höst.
Vad innebär egentligen komforttemp? Är det den komfortabla temperaturen om man är naken eller räknar man med ett underställ?

Jag vill ju ha en så lätt säck som möjligt, helst under ett kilo. Jag har inget emot att sova med underställ, fleecetröja, sockar, vantar och mössa, kan man använda en sommarsäck då?

Någon rekommendation? Vill helst inte betala mer än 1000 kr... är jag dumsnål då?

Kan denna funka om man klär på sig lite?

http://www.outnorth.se/marmot/wave-i-reg.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1534
 
Senast ändrad:
Komforttemp är den temperatur där en kvinna iklädd underställ kan sova behagligt (utprovat på en docka). "Limit" är motsvarande för en man. Vid "extreme" riskerar en kvinna livshotande nedkylning. Gränserna är oftast lite för generösa åt det kallare hållet och dessutom finns en del individuella variationer förstås.
 
Marmotsäcken kan funka men är i klenaste laget om det blir kallt. Så lite dumsnål är du allt... För några enstaka hundralappar till på samma sida får du en Zensor 2S istället.
 
Hej

Någon rekommendation? Vill helst inte betala mer än 1000 kr... är jag dumsnål då?

Kan denna funka om man klär på sig lite?

http://www.outnorth.se/marmot/wave-i-reg.php?group=prod_prod_grp-s1%2F1534

Du är nog lite "dumsnål" som du skriver;) om du tänker dig den sovsäcken till fjällvandring höst och vår (=3-säsong). För detta anser jag att du behöver en sovsäck med Tlimit (eller komfort herr) ner mot -10 grader. I samma serie från Marmot är det en Wave IV du bör titta på.
Klär du på dig som du beskriver kanske du kan klara dig med en säck med Tlimit -5 för 3-säsong, alternativt Tlimit någon minusgrad för enbart användning sommartid i fjällen med kläder på.
Vill du komma ner i vikt och volym blir det nog en dunsäck, men då kostar den mer.
 
Tack för inputen!

Nu har jag gjort mina inköp... Det blev en Haglöfs Zensor 2s till mig och en Haglöfs Q 3s fibre till frugan. Jag hoppas att vi inte ska behöva frysa :)
 
Komforttemp är den temperatur där en kvinna iklädd underställ kan sova behagligt (utprovat på en docka). "Limit" är motsvarande för en man. Vid "extreme" riskerar en kvinna livshotande nedkylning. Gränserna är oftast lite för generösa åt det kallare hållet och dessutom finns en del individuella variationer förstås.

Jag har förstått det som att sovsäckarna oftast är av dam o herrvariant o komforttemp anpassad därefter. Jag antar att en "könlös" sovsäck har en komforttemp anpassad för herrar.
 
Nja..Det finns unisex, herr och dam sovsäckar och alla har comfort-, limit- och extremtemperaturer.
Comfort är bekväm temp för kvinnor, limit är bekvämt för män och extremtemperaturen är vad man kan överleva i. Sen har Akklokk upplyst mig om att ett underställ räknas in i detta...

Vad beror det egentligen på att kvinnor fryser lättare? Är det en kroppsvolymen?
Har en kvinna och en man med samma kroppsvolym samma tolerans för kyla? Kvinnor har väl generellt mer underhudsfett och män mer muskelmassa. Det borde ju göra att kvinnor tål kyla bättre? Muskelmassa slukar ju mer kalorier och fett isolerar...
 
Jag har förstått det som att sovsäckarna oftast är av dam o herrvariant o komforttemp anpassad därefter. Jag antar att en "könlös" sovsäck har en komforttemp anpassad för herrar.

Hos tillverkare som inte använder EN standarden så gäller temperaturangivelserna med största sannolikhet herrar. Exempelvis hos polska Cumulus och brittiska Alpkit som båda använder två äldre standarder.
 
Har ngt minne av att det handlar om att muskler har mer genomblödning än fett och därför inte kyls ner på samma sätt. Det ska finnas ngn fin genomgång om hur man testar sovsäckar där länk går att hitta här på utsidan :)
 
Liggunderlag har betydelse.

Nu använder jag bara min 139 kronors sovsäck (classe O) på sommaren och aldrig i fjällen. Den lär ha en komforttemp på +10.

Men det var enorm skillnad med ett bra liggunderlag. Ett Exped 7LW var rena underverket. Fortfarande en lätt sval säck (som jag ville ha från början) men nu fryser jag inte alls vilket var problem ibland förut med äldre tunnare liggunderlag.

thomas
 

Liknande trådar