Komforttemp. med innerlakan?

Ska köpa ny sovsäck(dun) för bruk i fjällen i slutet av juni till början av september. Tänker använda ett sovsäckslakan till och läste i utemagasinet att ett lakan i siden höjer komf.tempen med ca. 5 grader. Har sneglat på en Marmot Helium EQ som har en komf.temp. på -9 men med sidenlakan blir det -14 och det låter ju lite väl tilltaget för mina behov, eller?
Bör man gå på en -5 säck eller rent utav 0 säck om man ska ha sidenlakan?
Ska väl tillägga att jag är av den smala typen och fryser lätt.
 
Olika behov

Jag har en TNF Cat's Meow syntetsäck (temp -7) och ett innerlakan i syntet. Trivs mycket bra med den kombinationen under vår, sommar och höst på fjället. Jag fryser inte så lätt men uppskattar ändå den tilltagna temperaturen. Det går ju alltid att öppna sovsäcken när det blir för varmt...
 
Detta med att välja sovsäck gör mig galen.
Men efter att ha kollat över finanserna ännu en gång så har jag helt enkelt inte så mycket pengar som jag trodde, så Helium EQ går bort tyvär, siktar nog på en billigare -5 säck.
 
Jag klarar mig fint i fjällen med en +5-säck, hela sommaren. Använder underställ inuti men aldrig innerlakan. Förstår inte riktigt vad ett sådant har som understället inte har.
 
Underställ + innerlakan

Innerlakanet har jag mest för att det känns fräschare. Lätt att tvätta när man kommer hem och sovsäcken behövet bara vädras. Jag sover i underställ för värmens skull, och är det riktigt varmt (läs: på morgonen när solen ligger på) kan man öppna sovsäcken helt och i princip bara använda innerlakanet.
 
Re: Underställ + innerlakan

Hedman; sa:
Innerlakanet har jag mest för att det känns fräschare. Lätt att tvätta när man kommer hem och sovsäcken behövet bara vädras. Jag sover i underställ för värmens skull, och är det riktigt varmt (läs: på morgonen när solen ligger på) kan man öppna sovsäcken helt och i princip bara använda innerlakanet.
Då beror det nog på breddgraden, jag har sällan/aldrig upplevt att min sovsäck är för varm om morgonen. Om det är så illa att solen ligger på och riktigt gassar, så tycker jag hela tältet snabbt blir för varmt.

Det underställ jag sover i är inte det samma som jag går i om dagen. Dessutom kompletterar det som extra förstärkningsplagg, samt kan användas när man vill ha lite renare på sig, t ex efter ett bad. Sovsäckslakanet tyckte jag mest knövlade sig när man skulle ned i det + säcken.
 
Jag tycker att jag känner mig lite fuktig om kroppen när jag sover i underställ och gillar det inte alls utan tycker ett lakan känns trevligare.
 
Re Underställ/innerlakan

Hej,
Jag har samma uppfattning som "Strykarräven". Jag har alltid använt mig av ett underställ som jag för övrigt packar tillsammans med sovsäcken.
I juni planerar jag en kortare vandring och behöver då låna ut en sovsäck. Därför tänkte jag att det ur hygienisk synpunkt skulle vara bra med innerlakan. Jag köpte tyg och min hustru fixade till ett innerlakan som väger 180g. Jag har nu provat det 5-6 nätter och kommit fram till att jag inte vill ha det. Då vill jag inte heller låna ut det tillsammans med sovsäcken. Jag väljer att låna ut säck + underställ.
Understället kan ju som sagt även användas som extra förstärkningsplagg om det skulle behövas. Jag har dock ännu aldrig behövt använda det som sådant.
/ Bertil
 

Liknande trådar