Kombination lätt fjälltält och stort campingtält

Vi behöver två nya tält i vår familj på fem personer, ett rymligt för bilsemestrar och ett lätt, vind- och regntåligt för fjällvandringar i Sverige på sommaren. Vi har ett Nallo 3 som fungerar och ett Keron 3 som är 25 år gammalt och börjar bli pensionsfärdigt, och dessutom med sin storlek och vikt inte känns optimalt vare sig för fjällvandringar eller bilemestrar.

Nu har jag blivit jättetänd på att köpa en kåta, framför allt för bilsemestrarna, men vad jag funderade på är om den även fungerar i fjällen. Då skulle vi kunna ta bara den när hela familjen är med och vi har tillgodosett båda tältbehoven med bara ett köp. Alternativet är att köpa ett till litet tält och ta två små tält om vi vandrar hela familjen, men det blir ju i princip lika tungt som kåtan och förstås dyrare. Nu har jag visst fattat att en kåta inte på något sätt kan mäta sig med ett Keron när det gäller duglighet på fjället, men om man inte skall ut på så väldigt extrema expeditioner, duger en kåta då eller kommer den blåsa sönder och regna in i?

Eller finns det andra alternativ som är stora och lätta?
 
.....
Nu har jag visst fattat att en kåta inte på något sätt kan mäta sig med ett Keron när det gäller duglighet på fjället, men om man inte skall ut på så väldigt extrema expeditioner, duger en kåta då eller kommer den blåsa sönder och regna in i?
.....
Då har du fattat fel. Avgörande är hur mycket jobb du är beredd att lägga ner på kåtan. Läs den här tråden: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&highlight=T%E4ltk%E5ta

Raskesven
 
Jag har lusläst den tråden, och det var där jag drog den slutsatsen, det verkade vara mer regel än undantag att mittstången hade knäckts. Jag är van att kunna slarva hur som helst med uppsättning av tältet i alla (nåja, rätt så många i alla fall) väder, så jag kanske behöver en viss inkörningstid på att bli noggrannare, och jag vill inte att min familj skall bli lidande under den tiden. Det är så typiskt utsidan att varenda fråga vänds till en provokation. ;)

Var det du som hade gjort de där modifikationerna med tjockare mittstång och fler fästen för vindlinor? Är det de modifikationerna du menar eller är det något annat?
 
Senast ändrad:
Sanning med modifikation.

Skulle nog vilja påstå att det är en sanning med modifikation att det snarare är en regel än ett undantag att mittstången knäcks, trots att jag faktiskt varit med om just detta.

Anledningen att jag inte tror att mittstången knäcks vid "normal" användning är helt enkelt att det skedde på en vintertur för egen del då det inte gick att slå upp tältet bra pga lös snö. På sommaren då man lätt kan få fast alla markpinnar och dessutom palla upp med sten känns tältet enormt stabilt. Har aldrig upplevt att jag varit ens nära att knäcka mittstången under barmarkssäsongen och då har det hunnit bli ett ganska stort antal dagar på vår/sommar/höst vandringarna. Eftersom jag tycker att tält ska vara lätta, ha golv och innertält satsade jag på det som idag heter Tentipi Safir 5 light med innertält och jag har inte gjort en enda modifikation på tältet och anser heller inte att det behövs.

Men det är givetvis mycket viktigt hur man slår upp en kåta. Får man inte bra spänning på duken är det naturligtvis inte speciellt vindstabilt.

/ Stefan
 
Holmeslet verkar intressanta, det skulle vara ett Explorer i så fall, det står att det är gott om plats till 4 personer, men kan man trycka in 5? Dessutom är de litet dyra och säkert svåra att få tag på begagnade. Jag har även tittat litet på golites grejer, framför allt deras valhalla 4 och även shangri-la 4, men tvekar för att de känns aningens små för att vara riktigt bekväma på en campingsemester, och att hela familjen inte får plats, men å andra sidan får man ju riktigt användbara och bekväma fjälltält.

Några vinterturer kommer vi nog inte ta med kåtan på om vi köper en, och visst är det lätt att spänna duken, när det inte blåser. Det är ju när vinden friskar i som det brukar bli jobbigt, och ett tunneltält har väl ändå mindre tyg med mindre vindfång än en kåta? På ett tunneltält kan man ju bara fästa stormlinorna och dra litet så sitter det bra. Finns de möjligheterna på en kåta också, med lättanvända stormlinor som får kåtan att hamna rätt bara man drar litet? Eventuellt justera pinnarna litet i efterhand också, men utan att behöva resa hela kåtan jättenoga från början? Blir det väldigt många fler pinnar och linor än ett tunneltält?
 
Kåtan är jättelätt att resa! Rita en ring på marken (mätlina + två markpinnar). Tryck fast kanten längs med ringen. Sätt samman och res mittstången. Justera. Eftersom det mesta görs med duken liggande på marken blir det inget vindfång att tala om.
Kåtan tål mer än man tror. Bortsett från Raskensven knäcker man nog bara stången om man underskattat vinden förmåga att tillta under natten och därför använt för få stormlinor. I kåtan kan man dessutom torka ungarnas blöta kläder så behovet av ombyten minskar. Med flera barn vinner man mer vikt där än man sparar på ett lättare tält!
 
Absolut! De flesta av oss drar inte upp en rund ring samtidigt som vi fäster markpinnar. När mittstången sedan är rest är spänningen ojämn hela vägen runt - och då har vinden sin chans. Med förmarkerad ring kan detta inte hända! Tror vi är många som gör så här, jag har i alla fall lärt mig i kåtatråden.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
fangalid Tält kombination? Bo och sova 6
hannagrauers Tips på lätt tält för 2 pers Bo och sova 7
Patriksson Söker tips på lätt 3-manna tält för tre årstider med två dörrar Bo och sova 4
Anna M Lätt tresäsongstält för en lång person med hund Bo och sova 8
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Malmstroem Lätt 3-personerstält som passar längre Bo och sova 36
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
Karpaterna.se Lätt tält för 4? Bo och sova 12
Kogoyo tips på lätt liggunderlag vinter Bo och sova 2
Silver Fang Liten och lätt sovsäck för inomhus Bo och sova 6
vandrafjäll Ett lätt 4-säsongers tält Bo och sova 16
Viktorious Lätt liggunderlag och tvåmanna tält? Bo och sova 9
Bondmoran Vilken sovsäck? Rymlig, varm och lätt Bo och sova 23
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
xstaystrayx Lätt syntetsäck för långvandring Bo och sova 9
Trekkforlife lätt samt liten packvolym (sovsäck) tips sökes Bo och sova 8
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
peter1959 Bekvämt o lätt liggunderlag för de gamle Bo och sova 11
Salmiak Lätt enmanstält för frusna? Bo och sova 29
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
Sebail Slutval säck 3-säsonger, lätt och billig Bo och sova 22
MartinLA Liggunderlag - lätt för fjällvandring Bo och sova 16
petersson Lätt liner Bo och sova 1
Ceres Liggunderlag, lätt och litet? Bo och sova 24
Thorbjørn rymligt och lätt tält för lite längre personer Bo och sova 16
fritzov Lätt "budjet" sovsäck Bo och sova 14
Micro553 Sovsäck som även kan användas som täcke - lätt smidigt Bo och sova 31
Nikhi Lätt tält + sovsäck för cykling. Bo och sova 9
Vanheden Lättuppsatt och lätt tält Bo och sova 17
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
FiskarN_ Lätt fjällvandringstält Bo och sova 11
siellämissä bra och lätt 1/2-mannatält med minst 100cm innerhöjd? Bo och sova 3
achedlund Lätt tält för MM och andra vandringar. Bo och sova 2
litentuva Sovsäck för lätt klaustrofobisk? Bo och sova 10
achedlund Lätt syntetsäck för KEMM Bo och sova 10
wilmis Lätt tält Bo och sova 1
DrJ Tunt lätt cellplast liggunderlag? Bo och sova 17
nicko_ Tips på billig och lätt sovsäck Bo och sova 12
MAW Tips på (lätt) myggtält!? Bo och sova 4
viro Lätt singel tält? Bo och sova 19
Gazzione Lätt och liten cumulus-sovsäck för vår/sommar/höst Bo och sova 8
Marten_J Lätt sovsäck för ca -15? Bo och sova 5
erito Lätt och varm sovsäck Bo och sova 13
håhåjajansson Rymlig lätt syntetsovsäck för eget "system" Bo och sova 2

Liknande trådar