kolfiber paddel

Hej,
Jag vill köpa en bra lätt paddel men känner mig lite rådvill. Man kan få en kolfiber paddel från Boreal Design för 3400,- eller från Aquabound för 1900,- eller ännu billigare från Estland. Får man verkligen en bättre paddel om man betalar en tusenlapp extra? Är det kolfiber man ska satsa på?
Jag har en havskajak och en glasfiber/plast paddel.

Jakub

Jag har ett bekymmer med armbågen som gör sig till känna efter att ha paddlad några timmar. Efter att ha bytt till en paddel av glasfiber kan jag paddla mycket längre innan jag känner av armbågen. En som rekomenderade mig att pröva kolfiber hade ett liknande problem med sin axel och kolfiberpaddeln hjälpte.
Den väger betydligt mindre en min äldre glasfiberpaddel så varje paddeltag kräver aningen mindre energi. Ska man ut och paddla på en veckotur blir det ett antal paddeltag, väger paddeln mindre så sliter det lite mindre.
Jag kan dock inga hjälpa dig med priservärdighet på andra kolfiberpaddlar, jag har bara prövat VKV's (ej vingpaddeln) så jag har inget att jämnföra med. Den kostar 2200kr på vkv's hemsida.

Första saken att välja kanske är om det ska vara platt- eller vingpaddel.
Därefter är det väl lättare att uttala sig om olika märken och priser. Jag har övergått från platt till vinge, och även från lite tyngre till riktigt lätt.

Gillar min nuvarande paddel och får inga problem. Tycker inte att vinge är fel i några sammanhang, men ägnar mig inte åt vare sig rockhopping eller forspaddling.

Min tänke är att köpa en plattpaddel med mindre eller medelstora blad som är bra för längre turer.
När det gäller vingpaddel så trodde jag att det är snarare något för motionspaddling och kräver speciel teknik. Hur funkar det när det blåser mycket?

Jakub; sa:
Min tänke är att köpa en plattpaddel med mindre eller medelstora blad som är bra för längre turer.

Kan du prova innan köp? Om du gillar den dyrare paddeln tror jag inte du kommer ångra dig...

Jakub; sa:
När det gäller vingpaddel så trodde jag att det är snarare något för motionspaddling och kräver speciel teknik. Hur funkar det när det blåser mycket?

I alla avseenden en vanesak, såväl din paddlingsteknik som vindfånget. Rekommendationen gäller väl små vingpaddlar för långfärd - ingen anledning till oro för vinden.

Jag har i princip varit plattpaddlare mest hittills. Men det blir nog fler paddlar snart. Iofs främst för motion för min del. Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...

En bättre paddel brukar ge mycket glädje för pengarna..

Jakub; sa:
Jag vill köpa en bra lätt paddel men känner mig lite rådvill. Man kan få en kolfiber paddel från Boreal Design för 3400,- eller från Aquabound för 1900,- eller ännu billigare från Estland. Får man verkligen en bättre paddel om man betalar en tusenlapp extra?

Oftast får man nog lite bättre grejer när man betalar mer, men frågan är väl om man verkligen behöver och kan utnyttja det absolut dyraste.

Själv kör jag med en mellanklass-kolfiber och tycker det funkar ok. Den är betydligt mer lättjobbad än en glasfiberpaddel men ändå inte så dyr att man gråter blod när den går i botten..

Jag skulle rekommendera; om du trivs med din gamla paddel - försök hitta en som ser och beter sig ungefär likadant, och använd din gamla som reserv på akterdäck.
Om inte, eller om du vill hitta något nytt; då är det bara att pröva sig fram. Kan ta tid eftersom det ofta ofta krävs några mil innan man riktigt kan avgöra hur man trivs med den - i början känns ju nästan allt nytt lite konstigt.

Hursom, dom flesta verkar rätt nöjda med sina egna grejer så du kommer nog att får rätt många olika tips..

/ Ulf

olle11; sa:
Jag har i princip varit plattpaddlare mest hittills. Men det blir nog fler paddlar snart. Iofs främst för motion för min del. Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...
Det finns många som gillar leka. Men det kan man göra lika bra med en platt som med en vingpaddel, eller?
Det känns svårt att chansa på en vingpaddel utan att ha provpadlat den ordentligt...
Men tack för alla inlägg, det är alltid intressant att höra andras erfarenhet och det blir säkert lättare att bestämma mig för något.

Jakub; sa:
olle11; sa:
Många trivs bra med vinge på längfärd. En del andra av oss vill leka också...
Det finns många som gillar leka. Men det kan man göra lika bra med en platt som med en vingpaddel, eller?
Ja... Eller förtydligat; jag menar att jag oftast och hittills har fördragit plattpaddel för att jag fånar runt tight kring öar och skär med svep, rodertag, kontringar. I min skeddakajak och med mina glädjestunder/lek med vågor och klippor föredrar jag tveklöst en stor, kort, styv och hållbar plattpaddel. För mina motionsturer i min roderförsedda motionskajak, på havet, blir det vinge när som helst. köper snart. Det är himla kul och skönt på sitt sätt. Men när det är SURF&LEK på gång - då är det skeddaskuta och plattpaddel. Varje gång.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
GeorgeG Söker tips på kolfiber paddel Paddling allmänt 17
tango Billig grönlandspaddel, gärna kolfiber (eller glasfiber)? Paddling allmänt 12
Peaken Pagaj i kolfiber Paddling allmänt 17
Mike C Hjälp! Polera bort repor på kolfiber kajak? Paddling allmänt 7
tiddelipom Kolfiber - hur ömtåligt? Paddling allmänt 19
Leo_73 Formar att armera glas/kolfiber i? Paddling allmänt 18
dexecupen Hur mycket kolfiber alt. glasfiber? Paddling allmänt 17
mielo Kolfiber eller kolfiber/kevlar? Paddling allmänt 3
Fibbe Vitudden kolfiber Paddling allmänt 0
Harry.S Vad blir det för skillnad, dyr/billig paddel? Paddling allmänt 9
AxelSthlm Extra paddel, hur viktigt? Paddling allmänt 48
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
yohann123 Vkv 101 och tips på paddel till nybörjarmotionär Paddling allmänt 3
Knall Val av paddel 2021 Paddling allmänt 55
tango "uppfläkt" paddel? Göra något? Paddling allmänt 25
Claes79 Vandringsstavar som makeshift paddel Paddling allmänt 1
thureb Paddel Nigel Foster Air Paddling allmänt 1
elevkale Problem med delbar paddel Paddling allmänt 18
PEUN Paddel, fastnat Paddling allmänt 0
Johan123 Någon som paddlar kanadensare med böjd paddel? (bent shaft) Paddling allmänt 3
medic nybörjar paddel Paddling allmänt 2
Millow Laminera paddel Paddling allmänt 5
Haga17 VKV Paddel, Vind eller Euro-Speed? Paddling allmänt 7
Lasse Be Justera en paddel Paddling allmänt 4
Tordnado Prisvärd paddel Paddling allmänt 32
pelka vill ha Tips på paddel! Paddling allmänt 11
Veon Delning av paddel Paddling allmänt 1
Jesperr97 Kajak paddel. Paddling allmänt 5
rideyounger Val av paddel. Paddling allmänt 40
KajakPaddlaren123 Val av paddel och väst Paddling allmänt 5
aksello Tips på paddel Paddling allmänt 12
Lgm Trä paddel Paddling allmänt 2
friluftaren Toksook paddel Paddling allmänt 2
Spinspider Paddel: Robson Zephyr Glas Paddling allmänt 2
Silen Är en skumfylld paddel mer ömtålig jämfört med en homogen??? Paddling allmänt 2
pelka Del bar paddel?? Paddling allmänt 23
heah Vinkelmarkering på paddel? Paddling allmänt 5
Windsbraut Tips för två-veckors-familje-paddel-semester från/till Västervik Paddling allmänt 2
d_anders Fram och bak på paddel Paddling allmänt 3
toye Paddel tips Dalsland/Värmland Paddling allmänt 7
Kristofer Waldetoft Fästa paddel och arbeta med benen Paddling allmänt 13
Welsh Val av paddel? Paddling allmänt 1
Petter2 Lågväxlad paddel Paddling allmänt 8
Mr.Brett Korta av en paddel Paddling allmänt 4
htelander Vinklad/ovinklad paddel? Paddling allmänt 14
petski Paddel jacka Paddling allmänt 3
Magnus_74 flyga med Paddel Paddling allmänt 12
saft Det här med paddel.... Paddling allmänt 26
MartinR Förvandla fast paddel till delbar - behöver tips på var jag köper sådana delar Paddling allmänt 7
jamo Paddel-lina fäst i flytväst eller kajak? Paddling allmänt 4

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg