kokande vatten i vätskeblåsa

Jag tänkte prova denna vinter att ha vätskeblåsa istället för bara ha vatten i flaska. Kanske jag blir bättre på dricka vatten under tur :p
Kruxet är då, vid mycket kallare temperaturer så lär blåsa frysa och det går säkert att skydda på något vänster.
Men varmt vatten, man vill kanske ha kokande vatten i, men hittar ingen tålig vätskeblåsa?
Den enda vätskeväske-blåse-paket jag hittade var https://uswe.com/sv-se/hydration-pack-nordic-4-black men är det bara dom?
 
Jag brukar blanda till så starttemp är cirka 50 grader men kan ändå efterhand få problem med att det fryser i munstycket. Lite bättre om man blåser tillbaka vattnet från slangen ner i påsen men inte 100 säkert ändå, särskilt inte om man åker skidor utför i kyla och fartvind.
Jag vet inte om påsen klarar 100 grader - har en från camelback med neopren-isolering om själva slangen och påsen isolerad med en hemmasydd fleecepåse. Min ömma punkt är själva drickmunstycket där isen hamnar.


/Patrik
 
Jag brukar blanda till så starttemp är cirka 50 grader men kan ändå efterhand få problem med att det fryser i munstycket. Lite bättre om man blåser tillbaka vattnet från slangen ner i påsen men inte 100 säkert ändå, särskilt inte om man åker skidor utför i kyla och fartvind.
Jag vet inte om påsen klarar 100 grader - har en från camelback med neopren-isolering om själva slangen och påsen isolerad med en hemmasydd fleecepåse. Min ömma punkt är själva drickmunstycket där isen hamnar.


/Patrik
Jag tänkte göra en liten fodrad hatt till munstycket för lösa det problemet, om det nu löser det problemet. Har du något att mäta tempen med eller är det en vintertoppskänsla på tempen?
 
Slangen med munstycket är ganska tunt så om man inte är noga med att blåsa tillbaka vattnet och ta småklunkar ofta så kommer slang med munstycke att frysa igen vid minusgrader även om man isolerar den, isoleringen bara försena infrysningen.

Bäst är egentligen att antingen ha en liten nätt väska/rygga där endast blåsan får plats innanför tröja och jacka så den hålls varm av kroppsvärmen. Ellen att ha en 0,5l flaska i snöre runt halsen innanför tröjan.

Oavsett vilket så sålänge man inte har vattnet i termos så kommer vattnet att frysa om det inte befinner sig i en flaska/behållare innanför kläderna.
 
Ha den innanför jackan så fryser inte vätskan och när du har druckit ur slangen så blåser du vätskan tillbaka.
Finns ingen vätska i slangen så kan inget frysa.
Alla enduroförare använder Camelback eller det fabrikatet som du visar och kör även när det är 10-15 minus ute och vätskan fryser aldrig.
 
Jag tänkte göra en liten fodrad hatt till munstycket för lösa det problemet, om det nu löser det problemet. Har du något att mäta tempen med eller är det en vintertoppskänsla på tempen?
Ingen termometer, börjar istället med kallt vatten och fyller sedan på med varmt tills det är drygt fingevarmt på utsidan av påsen. Jag har av erfareneht lärt mig ungefärliga proportioner för att få lagom måltemp.
Vet inte om det påverkar plasten i på sen eller slangen på något vis men det har inte gått hål eller smakat illa hitills.
Noga med lufttorkning och rengöring mellan gångerna.

/Patrik
 
Jag tänkte prova denna vinter att ha vätskeblåsa istället för bara ha vatten i flaska. Kanske jag blir bättre på dricka vatten under tur :p
Kruxet är då, vid mycket kallare temperaturer så lär blåsa frysa och det går säkert att skydda på något vänster.
Men varmt vatten, man vill kanske ha kokande vatten i, men hittar ingen tålig vätskeblåsa?
Den enda vätskeväske-blåse-paket jag hittade var https://uswe.com/sv-se/hydration-pack-nordic-4-black men är det bara dom?
Det finns vätskeryggsäckar som klarar kyla. Påsen ligger mot ryggen och slangen följer ena axelremmen på undersidan, munstycket stoppas in i en liten ficka under axelremmen när det inte används. Dvs munstycke, slang och behållare värms av kroppen.

En motsvarande lösning för vanlig turåkning med stor ryggsäck är att ha en mindre blåsa typ 1L med slang och munstycke på insidan av jackan. Funkar men det är enklare med vattenflaska i snöre.

//J
 
Det finns vätskeryggsäckar som klarar kyla. Påsen ligger mot ryggen och slangen följer ena axelremmen på undersidan, munstycket stoppas in i en liten ficka under axelremmen när det inte används. Dvs munstycke, slang och behållare värms av kroppen.

En motsvarande lösning för vanlig turåkning med stor ryggsäck är att ha en mindre blåsa typ 1L med slang och munstycke på insidan av jackan. Funkar men det är enklare med vattenflaska i snöre.

//J
Väskor har jag hittat flera av, bland annat camelbak och eswe. Det är självaste vätskeblåsan som är intressant.
För jämfört med en flaska som är oftast också klumpig, så kan man kanske använda en vätskepåse med varmvatten som värmeelement såväl som dryck under skidtur, tex vita bandet. Man har då väskan under jackan, näsmaste kroppen, kanske till och med innanför tröjorna.
Eftersom en blåsa är avlång så hinner kroppen konstant tina tänker jag och då inte fryser.

Nackdelen är att när vattnet kallnar så kan den ha kylande effekt på kroppen istället.

Så min tanke är att om man kunde ha kokande eller nära kokande vatten, så håller den kanske värmen längre.
Slangen kan man skydda med neopren, fleece och skinn (ja, den blir klumpig)
 

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg