Köra på bakhjulet?

Tjena!

Blev inspirerad att försöka lära mig köra lite på bakhjulet efter att ha sett "Trampa" dokumentären. Den killen kunde köra på bakhjulet han.

Jag måste antagligen införskaffa en ny cykel för detta.. Kan ni köra på bakhjulet och vad bör man tänka på. Behöver man några speciella växlar som funkar att växlas när man trampar osv. Hur håller man balansen där uppe i luften utan att behöva trampa järnet. Vilka bromsar behöver man ha osv?

Funderar på att skaffa mig någon hybrid cykel, men kanske är det ingen höjdare att försöka trampa på bakhjulet med? Kanske bör man köpa något billigt till att börja med då cykeln lär få ta mycket stryk innan man lärt sig lite konster.
Förstår kanske att en BMX är grejen för det hela, men mjaa vill helst ha något mer mångsidigt.

Mvh

Man kan köra på det mesta

När det gäller att köra på bakhjulet så kan man köra på nästan vilken cykel som helst. Det blir dock lite olika lätt beroende på hu cykeln är uppbygd.
Visst bmx är väl hyffsad att köra på bakhjulet med, men det bästa är nog en Dirt-MTB, en MTB med liten ram, kring 14-16tum, som tål rejält med stryk. det är ju klart, den är ju inte så jätte allsidig men betydligt mer än BMX:n.
Växlarna du skall använda är de lägre växlarna kring 3-4. Ett tips är att ha så kallade "Grip-Shift" reglage (Ett måste för den som kör mtb trial etc.).
I bromsväg så är det väl egentligen skivor som gäller men det är ju klart, det finns ju dom som kör på V-bromsr med.
För mer hjälp kan du ju höra i forumen på http://www.funsportmountainbike.com, där brukar man få all den hjälp man behöver på ämnet, då de flesta där kör just dirt, freeride etc.

///Björn
[Ändrat av Pampero 2003-08-15 kl 22:37]

Guest

Gäst
träning

En kompis var duktig och jag ville bli som han. Jag var väl en 13år. Polaren kunde i stort sett dra upp vad fan som helst på bakhjulet. Speciellt minns jag en postcykel som särskilt brutal.

Själv lärde jag mig på en standardcykel med treväxlat torpedonav.

Det största problemet är att få cykeln i jämvikt i längsled.

Nästa är att hålla balansen i sidled.

Räkna med att du kommer att slå över många ggr under resans gång. Därför skall du se till så att det inte är alltför mkt som tar stryk på hojen om du tippar över. Även om man slår över så kan man hålla kvar greppet om hojen och börja springa, då skall helst inte skärm/pakethållare mm skrapa i gatan.

Efter ett tag när man blev bättre och tröttnade på att slå runt i hög hastighet på högsta växeln så monterade jag på en fälgbroms på bakhjulet. Rekommenderas. När man har cykeln i balans så känns det alldeles speciellt ngt som är svårt att sätta ord på men man lyfter liksom på ngt sätt. När man går över den gränsen så blir det värre. Endast mkt skickliga hinner ansätta pedalbromsen, så att ha några fingrar på bakbromshandtaget är att rekommendera.

Jag skulle tro att en 28tums herrcykel är bland det bästa för en fullvuxen. Anledningen är att den att den ger ett ganska brett jämviktläge samt att de stora feta hjulen ger mkt bra balans.

När du nått en viss nivå kommer du märka att efter ngn halvminut då framhjulet slutat rotera så börjar man vingla direkt. Man har helt enkelt en mkt kortare "balansstång" om man skall prata lindansarspråk. Så därför så kan det vara lättare att börja i medelhög växel. Bättre fart på framhjulet - bättre balans.

Vanligt är att man lyckas bara cykla ngn meter sedan så har farten ökat för mkt. Beror helt enkelt på att man inte fått upp hojen tillräckligt högt. Istället kompenserar man med accelaration. Därför är det utmärkt att börja träna i långa uppförsbackar.

Det var längesedan jag ägnade mig åt detta men jag har börjat pröva igen med min nyinförskaffade mtb. Jag upplever det som vingligt med det lilla lätta framhjulet som gärna stannar fort om bromsen inte är perfekt justerad. Plus att när man väl håller på att slå över och i smått panik drar i bromsen. Ja då är bakbromsen så himmla effektiv så man dunsar ner med framhjulet i backen med en väldig kraft. Så ett finger på bakbromsen borde räcka. Det är nämligen så att bäst är det att ligga precis på gränsen till överslag. Då kan man gasa/ bromsa om vartannat efter behov och tom gå ner i hastiget.

Lycka till!

Dirt

På bilden finns en rätt så dyr dirt-MTB(finns billigare varianter:)). Just en sådan hoj är nog det bästa för körning på bakhjulet och annan lek med hojjen, bortsett från just trial cykeln som knappt inte har någon sadel och ibland hyffsat små hjul.

Jäklarns. Nu blev jag riktigt sugen på att skaffa mig en sån där Dirt-Mtb. :)

Som nybörjare vad rekommenderas att man ska köpa för hyfsad kvalite?
Helst skulle jag ju vilja ha en med hydraliska skivbromsar bak och fram, men sen huruvida hur mkt dämpning man behöver? Har ju även sett de läckra framdämparna som är byggda som till en mc, ser grymma ut.
Jag resonerar som att antingen köper jag man sig en riktigt fin en, men den kanske man bara kör sönder som nybörjare, bättre att kanske välja något sniket i början? Kanske kan man hitta något begagnat som inte är helt slutkört? Tips?

Tyckte färgen var fiiin på denna: http://www.trumpetare.se/wheels.html

[Ändrat av pher_ 2003-08-16 kl 10:27]

Dirt

Man bör nog köpa en cykel av någorlunda kvalitet, eftersom en sådan hoj tar rätt mycket stryk. :)
När det gäller dämpning bör man minst ha 100mm.
De gafflar du pratade om, som såg ut som mc-gafflar, kallas dubbelkronade gafflar och är betydligt dyrare än "vanliga" gafflar, men har ofta större slaglängd(upp til 200mm är vanligast).
Begagnat är nog lättast att hitta på http://www.funsportmountainbike.com, där de flesta dirt-åkare håller till.
Där kan du även få närmare hjälp och tips när du letar efter en sådan hoj.

///Björn

Dirt eller trial

Är det trix man vill hålla på med så är det väl inte dirt i första hand som gäller utan trial. Jag byggde ihop en cykel för att kunna leka lite med och kom fram till att var helt enkelt inte min grej. Det var roligt att bygga cykeln men at köra på bakhjulet och droppa och balansera var inte så himla kul. Därför kan det ju vara vettigt att börja i billigare skala.

Mitt tips är en stel barn-MTB med 26-tumshjul! Varför?
1. Det är billigt, och lätt att få tag på.
2. Ramen är liten, ungefär i storlek som trialramarna men kortare och med lite längre bakram.

En trial behöver inte dämpning. Visst finns det trialcyklar med dämpning men det är ganska liten fjädringsväg på dem. En fet dirtgaffel är onödigt tung för trial. På en trial bör man inte ha en massa vikt på framhjulet.

Typiska bromsar på en trial är Maguras hydrauliska fälgbromsar. Jag är väl inte inne så mycket i trialsvängen men jag har aldrig sett en trial med skivor. Onödig vikt. Vill man inte lägga ner pengarna på ett par Maguror kan man ta ett par bra V-bromsar med fräscha bromsbelägg som man ser till att justera in perfekt.

Fett bakdäck med lågt tryck gör det lättare att balansera. Ett lätt framdäck gör det lättare att rycka upp framhjulet.

Handskar. Det gör så ont när man biter i asfalten.

Min cykel har kostat mig totalt 800 spänn. Cykeln är en 14-tumscykel med stålram och stel gaffel som jag köpt för 450 spänn. Fick byta lite grejer för att få den i skick. Sen har jag plockat bort största klingan fram för att få lite mer frigång, och passade då på at korta kedjan. Styret har jag bytt ut mot ett bredare riserstyre. Sen har jag köpt ett 2,3-tumsdäck till bakhjulet. Bromsarna är de cantibromsar som satt på när jag köpte, eftersom jag tycker att kostnaden hade blivit för hög att byta till V-bromsar och nya reglage. När man ramlar och slår sönder cykeln är det skönt att den inte är dyr.

Kan säga att jag är glad att jag inte lagt ut mer än så här på cykeln. Det är trots allt väldigt rolig för den lilla budgeten.

Billig barncykel

Det är ju klart att kostnaden för barnhojjen blir mindre, men känslan att köra på en riktig dirthoj med alu ram går inte att jämföras med en barnhoj. Och sen håller ju en dirthoj i alu mycket bättre, om man börjar droppa osv.
Men det är ju klart köper man en sådan får man nog räkna med att priset kan hamna rätt mycket högre än 800kr
///Björn

Visst, det är givetvis stor skillnad i känslan med en bra och en dålig ram. Frågan är väl vad man är intresserad av i det här fallet, är det en dirthoj eller trial, eller är det rentav mer aktuellt med en freeride eller xc. En klokt bestyckad xc kanske är det mångsidigaste och räcker långt för enklare trix utan att man för den skull tappar förmågan att cykla längre sträckor.

Sen att dyra grejer är mer hållbara är väl visserligen sant, men om man får tio enkla stålramar till priset av en riktig dirtram så håller de nog längre en dirtramen i vilket fall som helst. Blir man så pass avancerad så att man börjar köra sönder grejerna vet man ju att man hittat sin grej och det är väl då det börjar bli dags att spendera de dyra pengarna.

dyrt blir ofta billigt i längden

Visst kan en dirt ram/cykel vara dyrare än en enkel stål ram/cykel. Men inte så mycket att det inte är värt det. Du kan få en alldeles utmärkt dirtram för kring 1000-lappen(begagnad).
Skall eventuellt bygga en själv, skulle kanske kunna lägga ut en lista efterhand, med pris på allt man köper för att se vad slutpriset blir.

Välj sj

om du har en ny bra cykel du vill cykla med så ka du börja träna på att få cykeln i ett bra ''LÄGE'' så du slipper trampa fortare och FORTARE.. och ha hyfsat bra bakbroms när du cyklar på bak hjulet å du är på väg å dra över. direkt när du får den känslan så ska du dra in bakbromsen då i stället för att dra över så kommer du ner på båda hjulen.. skiv broms och V-Broms splar rätt sor roll om du får ett skeft bakhjul så ligger bakbromsen i helatiden .. men om du har skiv broms så sitter skivan på navet. och på så sätt så kommer den inte ligga i om du har skevt hjul.å bmx å dirt/mtb är en skilnad, med bmx så är det mindre hjulbas å då är det mkt lättare att dra över om du är tex 180cm lång så är du rätt stor å lite bmx å lätt att dra över.. men om du har en Dirt/mtb på 26''tum så är du i lagom läng å perfekt å trixa med (DirtIsTheShit) .

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
m_junken Hur lång sadelstolpe kan man köra med? Mountainbike 3
verducci Mörksuggejakten, någon i Karlstad som ska köra? Mountainbike 1
tango Finns något trix för att byta eker på kassettsidan utan att ta bort kasseten? Mountainbike 6
thureb Vajern tråden har gått av på BOA Mountainbike 8
tango Reservdelar för kedjebrott på tur? Mountainbike 19
tango Tips på bra multiverktyg Mountainbike 5
KLAGER Spåravgifter på Lugnet Mountainbike 13
museo12 Tips på cykelljus? Mountainbike 23
simonlauta Kungsleden på Mountainbike i sommar Mountainbike 13
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
froxi Hjälp! Får inte på bakhjulet, Trek 4500 Mountainbike 7
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
Lasse_H Cykla på skogsväg Mountainbike 31
Hige86 Höst/Vinter pendling på cykel! Mountainbike 18
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Jerre El Camino på cykel! Mountainbike 3
wistrom montera 29er däck på "vanliga" fälgar, möjligt? Mountainbike 4
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
henkebmtb tips på tur i boden Mountainbike 4
Zephyria Tips på ny cykel Mountainbike 22
Viljan82 Tips på cykeltur. Två dagar. Mountainbike 4
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
MachoBiker Cykeltransport på tak! Mountainbike 2
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
Zargon Storlek på Scott Moutainbike Mountainbike 7
Marcus_L Bakbroms ligger på Mountainbike 6
marpet74 Rostangrepp på dämpare Mountainbike 3
lejon Tips på bra lopp i sommar! Mountainbike 9
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
nikje Värde på cykel? Mountainbike 2
MagArne Grövre däck på hybrid. Vad passar? Mountainbike 18
BrittMarie Skev bakfälg på ny cykel Mountainbike 10
tango Byta trasiga ekrar bak på drevsidan? Mountainbike 4
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
Cres-kent Framdämpare på Crescent Rimfaxe Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
honkydory Den där tiden på året igen... Mountainbike 0
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
kajan Cykling på motions nivå Mountainbike 3
mommik Helt Sörmlandsleden på cykeln Mountainbike 6
Amme Hookworms på Crescent dirt 019 -07 ? Mountainbike 0
ternstedt Heat Race på röda sten GBG lördag 5/7 Mountainbike 0
Kalle89 Tips på långlopp Mountainbike 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg