Hej Anders! Glad att du insett att man inte behöver allt lull-lull! Skippar du alla i den här prisklassen tunga, svår meckade och kvalitetsmässigt tvivelaktiga dämpare, skivbromsar, 9-delade kassetter och dämparstolpar och sköper en hoj med mer påkostade delar så bör du få mer problem fria mil för pengarna!
Beträffande ram material skulle jag alltid välja en cro-mo ram över en aluminium på en odämpad MTB i denna prisklassen. Men jag tänker inte gå in i så mycket i detalj, men stålet är mer riskfritt köp. Alu gillar inte flex och bucklor då all sådan "sress" lagras och försämrar hållfastheten. Det krävs därför mycket av konstruktören som skall bygga in styvhet(stora, tunna rör) och ändå få en ram som är lätt och som "känns" bra! Alu är ett högprestanda material som bygger otroligt lätta hojjar som sedan desom tävlar byter ut varje år(om de har råd).
Att även allt fler lågpris ramar görs i detta materialet kan låta som en motsägelse, men det är faktiskt billigare att göra ramar i alu då man slipper mycket av för och efter arbetet som en stål ram kräver. Alu ramar i denna prisklass är oftast lika tunga som stål för att tillverkaren skall vara säker på att de håller. Dessutom tycker jag att de känns stumma och att färgen rasar av lätt. Skall du fästa paket hållare etc så var försiktig med gängerna då man kan trasa sönder dem lätt.
Nu är det väldigt svårt att hitta en cykel som har en bra stålram och bra komponenter samt är rätt storlek. Nu är kvalitén på alu ramar i denna nivån väldigt lika, så hittar du ingen cro-mo ram eller tycker att mitt rablande är strunt, gå då dirrekt på och kolla komponenterna.
Så här tycker jag att du skall ranka betydelsen av delarna: 1 Bak vxl, 2 Nav, 3 Ram, 4 Vxl-reglage, 5 Bromsar, 6 Fäljar, 7 Fram vxl .
Utan att ha provat cyklarna anser jag att detta är bra/dåligt om de enskilda komponenterna:
-Crescent Oden; nav, välj ej dämp, skivbromsar. (Varning för denna!:
http://www.crescent.se/crescent/cykel.asp?cykel=52&ItemID=MTB# )
-Crescent Hamra; tung, vxl, gaffel(hi-ten. stål), billig, varför hybrid?(http://www.mohlins.com/cykel/crescent/2381-8215.html)
- Kona Blast;dämp-gaffel, bättre alu ram än övriga(med en stel gaffel ok:
http://dbase.konaworld.com/kw_index.cfm )
-GT Tequesta; dämp, fr nav, bra komp. och stål ram(OK hoj! även om de inte tillverkar den längre!
http://www.epinions.com/bike-Bicycles-All-75364-GT_Tequesta__1998/sp_~ink/additive_~1/tk_~PR001.1.2)
-Backwoods; skivbroms, fr nav, dyrare?, dämp(måste du ha dämp köp då denna!)
-Cycle Pro Ambush; billiga tunga hjul, 9-delad kassett onödigt. dyr!(http://www.cyclepro.se/cyklar.asp?artno=21180&category=3)
Värda en titt:
-Bianchi med stål ram(om du hittar någon):
http://www.bianchi.it/
-Marin Bearvalley:
http://www.marinbikes.com/2001bikes/
-KHS Crest:
http://www.evaldsmtb.se/khs1.htm
-Diamond Back Vectra comp:
http://www.derbysweden.se/
Köp den dyraste du har råd med. Kvalité är bara dyrt den gången du betalar. Sen tackar du dig själv för det!Tillverkarna mäter storleken olika så gå efter den effektiva längden på överröret. Byt gärna in gärna pedalerna till klipps lösa(Spd-typ eller Time) då det förbättrar rundtramp och gör cyklingen roligare. Kör du mycket asfalt byt till smalare däck med tätare mönster.
Lycka till!
Peter