Köpte en vara, men fick grisen i säcken...

Var och köpte diverse frilufts produkter på en friluftsbutik* igår, bland annat en Primus EtaPower 1,7L kastrull då jag ska ut på tur i helgen och behövde en ny och större kastrull...

Till min stora förvåning när jag kom hem och öppnar förpackningen, så var kastrullen begagnad/använd! Kastrullen har diverse skador, det vill säga: Stor buckla i botten, mindre bucklor och repor på sidorna och små skador på insidan på non-stick beläggning. Skador på värmeväxlaren samt ser använt och smutsig ut… Även locket har små ställen där färgen är bortskrapad på. Blir att reklamera i morgon.

Pratade med företaget Primus om händelsen... Och vad dom tycker om kastrullen: "Det där ser ju inte ut som det ska."

Och får jag ingen ny kastrull av friluftsbutiken* så kommer Primus hjälpa mig...

Detta är helt sanslöst, när man köper något så ska man väl inte behöva förvänta sig att det är nytt och oanvänt, utan det ska väl alltid vara en självklarhet om inget annat framgår…

Denna kastrull kunde dom sålt på rea istället, för halva priset! Och då hade jag inte bryt mig!

Detta får bli en lärdom, att alltid öppna förpackningen/arna i butiken så man inte blir blåst!

*Går inte ut med friluftsbutikens namn än, då butiken ska få en chans att förklara sig och göra rätt för sig…

…uppföljning kommer!

Mvh troswe

Var och köpte diverse frilufts produkter på en friluftsbutik* igår, bland annat en Primus EtaPower 1,7L kastrull då jag ska ut på tur i helgen och behövde en ny och större kastrull...

Till min stora förvåning när jag kom hem och öppnar förpackningen, så var kastrullen begagnad/använd! Kastrullen har diverse skador, det vill säga: Stor buckla i botten, mindre bucklor och repor på sidorna och små skador på insidan på non-stick beläggning. Skador på värmeväxlaren samt ser använt och smutsig ut… Även locket har små ställen där färgen är bortskrapad på. Blir att reklamera i morgon.

Pratade med företaget Primus om händelsen... Och vad dom tycker om kastrullen: "Det där ser ju inte ut som det ska."

Och får jag ingen ny kastrull av friluftsbutiken* så kommer Primus hjälpa mig...

Detta är helt sanslöst, när man köper något så ska man väl inte behöva förvänta sig att det är nytt och oanvänt, utan det ska väl alltid vara en självklarhet om inget annat framgår…

Denna kastrull kunde dom sålt på rea istället, för halva priset! Och då hade jag inte bryt mig!

Detta får bli en lärdom, att alltid öppna förpackningen/arna i butiken så man inte blir blåst!

*Går inte ut med friluftsbutikens namn än, då butiken ska få en chans att förklara sig och göra rätt för sig…

…uppföljning kommer!

Mvh troswe

Varför har du snackat med Primus? Självklart står företaget för det så du får byta ut varan.

Har jobbat i butik själv och folk försöker tyvärr luras vid returer ibland och någon har nog återställt en vara som de inte kollat upp. Var iofs 20 år sedan men man baxnar vad folk tänker med. "-Hej, jag vill lämna tillbaka den här tydligt använda CD-spelaren med trasig låda och utan beuksanvisning". Jag är alltid otroligt noga med att packa upp jätteförsiktigt och spara allt förpackningsmaterial ifall jag skulle ånga köp. Någon har nog fintat butiken skulle jag tro. Man får ju inte särskilt nöjda kunder på det här sättet. Good luck!

Har fått några begagnade defekta varor i orginalförpackning. Det finns uppenbart gott om fräcka individer ute i samhällena.
Vid samtliga tillfällen har jag reklamerat i butiken och blivit hänvisad till distributören, det har löst sig på bästa sätt, dvs en ny kurrant vara har sänts. Vid ett tillfälle i forntiden blev det en fabriksreparation. Till bästa belåtenhet.

Det gäller givetvis att ha rätt, kvitto och orginalförpackning samt is image och sinne, det finns ju två förlorare i en situatíon som denna, du som kund och boden där du handlat.

Ett gott råd till envar är att prova nyinköpen omgående så att ev fel hinner rättas till. Att handla på resa och packa upp hemma kan säkert vara obra liksom att handla i sista minuten inför vandring.

Träffade på ett par en gång som hade fått en gasbrännare med två kastrullstöd istället för tre, det blev säkert mycket besvärligt i onödan - En nödteparation med cykeleker gjorde att de kunde hänga grytan över brännaren utan att riskera fler brännskador.

avslutad210712

Gäst
Jag köpte en kupevärmare på ett svenskt bensinbolag nämner inte namnet men det börjar på OK och slutar på Q8. Efter första säsongen märker jag att något ät galet för det låter illa om den. Ser att fläkthjulet har lossnat och eftersom garantin gått ut så tänker jag att det här är enkelt att fixa. Döm om min förvåning när jag skall öppna den och upptäcker brytmärken i skarven på flera ställen. Öppnar höljet och ALLT invändigt ramlar ut för alla fästen var trasiga och helt omöjliga att laga.

Vad har jag lärt mig. Jo när min nästa kupevärmare går sönder köper jag en likadan, stoppar in min gamla i kartongen, går tillbaka dit jag köpt den, visar upp kvittot och säger att jag fått den och en till i present så undrar jag om jag kan få lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Den som tar emot den kommer såklart att öppna kartongen och kolla att det ligger en kupevärmare där men inte fasen har jag varit med om att de någonsin kollat att grejor som man lämnar tillbaka fungerar.

Tips: Filma uppackningen av dyrare varor, i synnerhet sådana som erhållits via postorder. Se till så att man ser adressaten m.m. på paketet samt en obruten filmning av försegling och uppackning. Lär hålla bra i rättsliga instanser om det måste gå så långt.

En kamerabutik jag brukar gå till i stockholm packar alltid upp varor framför kundens ögon och visar så allt är med samt att kameran går att få igång för att undvika tvister om dylikt.

detta har hänt mig ett flertal gånger när jag köpt elektronik mestadels.
köpte en rakmaskin för 800kr och denna var full med hår, var lite strul innan jag väl fick en ny.
mobiltelefoner som har varit repade utan skyddsplast är inte helt ovanligt heller.

Sånt händer ibland.
Säkert någon ful j*vel som missbrukat öppet köp, i kombination med en godtrogen säljare som inte kontrollerat returens skick.

Jag har dock aldrig varit med om att en butik nekat mig ett byte på en defekt vara. Det skulle förvåna mig om du inte får en ny.

Det är dock extremt irriterande när man kommit hem med sin nya "leksak", och så får man inte leka med den för att man måste returnera den.

Sist jag köpte en sovsäck var det en reva i den.
Sovsäcken jag köpte innan dess var 2dm kortare än beskrivet, så den fick man skicka tillbaka.
En jacka med en felsydd söm.
En DVD-spelare som fjärren var defekt på.
En batteriladdare som var defekt.
En telefon som inte tog laddning.
Etc.

Jag kontrollerar nu alltid allt jag köper i lugn och ro i bilen innan jag far hem.

Sånt som händer, som sagt.
Själv har jag varit med om att säcken var tom!

Fick ett stormkök av några kompisar när jag fyllde jämnt. Några dagar efter festen hade jag varit iväg och köpt gas och lite andra tillbehör för att provköra under en dagstur.
Döm om min förvåning när etuiet inte innehöll något kök!
När jag och den som köpt det gick till butiken (där vi båda handlat en del) insåg de lite generat att de råkat sälja kartongen de tagit skyltexet ur!
Jag tyckte det var rätt komiskt, även om det var tråkigt att inte få kaffe den där första turen i hemmaskogarna

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
estetdrägg Så här bör alla sidor vara uppbygda!!! Butiker och leverantörer 46

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg