Köpt sovsäck-hur vet jag tempen?

Men va skoj, hur vet jag om jag har den genen. Jag brukar vara ganska däckad när jag sover förstås, minns en gång strömmen gick mitt i vintern, det hann bli sju plus inne och jag vaknade *inte* av att det var kallt (och det var det med tunnt lakan bara!).

Gällande underförstått med underställ, det är ju sunt förnuft tycker jag. Är det riktigt kallt sover man knappast naken ändå, ifall man ska upp och pissa t.ex. Den som gör det kanske har huvudet under armen...

Okej, testar nog inatt, men sätter alarmet så jag vaknar efter ja, tre timmar, och känner efter. Ifall jag saknar någon "gen" ; ) Det vore pinsamt att somna in på sin egen altan. Det kan ju vara så kallt i säcken så jag inte ens somnar dock, ska bli intressant det här.

Så har man testat. Tog på mig långkallingar och åtsittande gympa-tshirt, varma sockor och mössa. Testet blev avbrytet, men det berodde inte på kylan utan underlaget. Har en 1cm löjlig gummi/plast matta från Clas Ohlson, och för mig var det stenhårt i alla fall, åtminstone mot plankorna. Somnade på sidan och vaknade efter 3 timmar med världens värk i axeln, och stelhet. Jag avbröt, ska på miljöpartiets årsmöte ikväll och ville inte sabba mig helt.

måste skaffa bättre underlag, Teamsportia har en 25mm för 299kr, skulle det duga?

I övrigt, det var varmt och gött när jag la mig, hade värmt upp mig innan. Ca 2 plusgrader, när jag vaknade var det noll, och det skulle det vara som minst under natten. Visst var det kallare när jag vaknade och lite nerkyld kanske jag blev, för jag huttrade 5 minuter inomhus efteråt, men nog tusan tror jag det går att klara av 6-7 timmar i den sovsäcken i alla fall om 3 timmar funkar fint, så jag tror inte jag behöver göra om testet. Jag vet inte vad för taktik man ska ha när man kryper ner, men jag kröp ner, zippade upp allt och hade väl en öppning för näsan typ. Tyckte nog den höll hyfsat bra.

Däremot har de ändrat prognosen, 4 minus är en viss skillnad mot nollan, och eventuellt regn, så kanske skjuter på det : ( Hoppas de ändrar tillbaka.

Det är stor skillnad på 3 och 8 timmar- så du måste köra full tid för och få en bild av den.
Simulera fysisk aktivitet med en halvtimmas promedad innan.Sov 8 timmar.

Kortare tider kan man sova i extremt underdimensionerade system.

Jag har testat +6 säck bortanför -20! Det sög fett men gick och få sömn 2 timmar åt gången fullt påklädd,sen brassa hårt med köket, löprundor,brassa köket o sova 2 till...jävla skitsömn!.
Det var en sån period med 17 minus på dagen och 22 på nätterna men jag höll ihop nästan 3 dagar.
Men det är ju mysigare ha ett sovsystem så man kn slagga helt innaktiv i 24 timmar i minus 20 eller vilka temperaturer man nu skall ut i.

Jag är desutom expert på att sova på tunna liggunderlag 5mm cellplast...men denna gång splitta jag ut ryggsäcken med mera under.

Du får ingen bild av säcken på 2 timmar alls

Mmm. Vad synd då. Ok, får köra nytt test, men får skaffa underlag först, ska se om jag hinner idag. Har egentligen svinsnålt med pengar men jag inser nåt vettigt underlag måste skaffas och det verkar inte finnas begagnade.

Inte läst hela tråden men;

Dels måste man lära känna sig själv. Sover man "varmt" eller "kallt"? Hur påverkas man av att somna hungrig, mätt, fuktig, etc? Det är väldigt individuellt. Så det kan ju vara vettigt att lära sig detta med billigare säckar innan man t.ex. köper en superdyr och superlätt dunsäck som visar sig vara för kall för ändamålet.

Sen är väl temperaturangivelser på säckar utifrån nåt slags idealperspektiv, brukar väl vara med rejält liggunderlag+underställ+mössa+vindstilla (i tält). Och appropå detta så är det väldigt viktiga faktorer för sömn och trivsel.

Ett "primitivt" men för all del ganska bra sätt att bedöma en sovsäcks värmeförmåga är ju att helt enkelt mäta isoleringens tjocklek. Om man räknar bort variationer pga hur den är sydd med dunfickor, coldspots, dragkedjor etc; I runda slängar är en ren sommarsäck för mig 1 tum tjock, en försommar/sensommar-säck 2 tum tjock, en höst&vår-säck 3 tum tjock och en vintersäck 4 tum och uppåt.

Om säcken inte är för trång kan man alltid sy ihop en simpel förstärkande innersäck av ett par billiga fleece-filtar. Det har jag gjort (en filt på 130x170 räcker inte riktigt, man behöver 1,5 ungefär).

Så har man testat. Tog på mig långkallingar och åtsittande gympa-tshirt, varma sockor och mössa. Testet blev avbrytet, men det berodde inte på kylan utan underlaget. Har en 1cm löjlig gummi/plast matta från Clas Ohlson, och för mig var det stenhårt i alla fall, åtminstone mot plankorna. Somnade på sidan och vaknade efter 3 timmar med världens värk i axeln, och stelhet. Jag avbröt, ska på miljöpartiets årsmöte ikväll och ville inte sabba mig helt.

måste skaffa bättre underlag, Teamsportia har en 25mm för 299kr, skulle det duga?

I övrigt, det var varmt och gött när jag la mig, hade värmt upp mig innan. Ca 2 plusgrader, när jag vaknade var det noll, och det skulle det vara som minst under natten. Visst var det kallare när jag vaknade och lite nerkyld kanske jag blev, för jag huttrade 5 minuter inomhus efteråt, men nog tusan tror jag det går att klara av 6-7 timmar i den sovsäcken i alla fall om 3 timmar funkar fint, så jag tror inte jag behöver göra om testet. Jag vet inte vad för taktik man ska ha när man kryper ner, men jag kröp ner, zippade upp allt och hade väl en öppning för näsan typ. Tyckte nog den höll hyfsat bra.

Däremot har de ändrat prognosen, 4 minus är en viss skillnad mot nollan, och eventuellt regn, så kanske skjuter på det : ( Hoppas de ändrar tillbaka.

Billigaste sättet att sova mjukt, är ett liggunderlag ovanpå en halvtuppblåst luftmadrass.
Liggunderlaget jämnar ut luftmadrassen lite.

Oavsett vad jag ligger på så hade jag lagt liggunderlaget överst.
Men.
Skall du sova på altan så ta prova med liggunderlaget både över och under
nu när du har möjlighet o testa.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck jag köpt på loppis Bo och sova 2
Zeeker0 Har jag köpt fel? Bergans Romsdal vs Trysil Bo och sova 5
greenfish Hillebergs y-peg precis köpt, funderingar Bo och sova 14
Charityman Har jag köpt ett gammalt Hilleberg? Bo och sova 21
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
takinuknik Sovsäck Dolomiterna (Alta via 1, ~2000 möh) Bo och sova 0
Preskinn Defekt marmot hydrogen? Bo och sova 3
agrippa Caravan Super Down 700 Sovsäck info? Bo och sova 6
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg