Frossan bjuder jag på.
Men det blir ensidigt om man sätter gränsen vid t ex 7 000 spänn bara för att det finns kajaker som går att köpa för den summan. Jag är förvisso övertygad om att man kan köpa kajaker med sämre detaljarbete eller med samma kvalitetsnivå till betydligt högre pris.
Men om vi bortser från kvaliteten så har ju en Lisa och en Mari rätt olika egenskaper.
Till stora delar har ju det "estländska" sortimentet bestått av kajaker som varit starkt inspirerade av andra, rätt tidiga kajaker. Om vi bortser från tillverkningskvaliteten är det ju svårt att uppnå andra egenskaper än "originalets" då.
För den som söker den typen av kajak, kan det ju vara lyckat. Jag tror inte heller att man blir besviken - om man inte provat nåt annat.
Man behöver nog emellertid inte vara så oerhört erfaren, utan kan konstatera att de som provpaddlat många modeller, snabbt brukar kunna märka skillnader även om det kan vara ett utslag av personliga preferenser, snarara än en generell rangordning av marknadens alla kajaker.
Jag är nöjd med mina egna kajaker, men inser att om jag skulle ägna mig åt annan paddling än jag gör så skulle jag säkert se mig om efter en annan modell.
Att som nybörjare skilja ut vad man ska ha är svårt, men att välja mellan Dexs sittbrunn och Lisans, låter som en enkel grej om man har provat och har en uppfattning om vad man tänkt ha sin kajak till.
Rekommenderar även
http://www.motionspaddling.com/ för ytterligare synpunkter, måhända vinklade enligt en smakriktning, men kvalificerade!
Fördomar finns som regel bland de som har för få referenser och erfarenheter...
Jag fördömer därför ingenting, eftersom jag har många kajaker kvar att paddla.
Edit:
Ett sätt att åtminstone delvis kringå de begränsningar som ekonomin alltid sätter, är att köpa en begagnad kajak. En beg kajak är alltid billigare än en ny, och om jag inte tycker att jag har råd med "drömkajaken" ny, skulle jag absolut inte tveka att köpa den begagnad istället för att köpa en ny av annan modell. Har man tur får man lite repor på köpet, så slipper man gräma sig över när man gör dem själv...
[Ändrat av Mezzner 2006-07-11 kl 21:15]