• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa VHF radio frpn Tyskland?

Någon här som har koll på VHF-radioapparater?

Frågan jag har är om tyska apparater har samma kanaler som svenska, framförallt om dom har kanalerna L1 och L2?
Modellen finns att köpa i sverige, men till halva priset i tyskland. Det är en handenhet som heter Cobra HH400

Fredrik
 
Nja

Hittade lite uppgifter genom att surfa. L1 L2 är tydligen nordiska fritidsbåtskanaler.

"155... Possible private marine VHF channels (for companies or general use), of European origin. 25kHz FM.
Nordic Leisure boating L1 155.500, L2 155.525, L3 155.650 (info)
Fishing F1 155.625, F2 155.775, F3 155.825
Denmark P1 155.375, P2 155.575, P3 155.450, P4 155.800"

På en svensk sida http://ham.srsab.se/SWL/frekvvhf.html var det samma frekvensangivelser 155.500 MHz Privatkanal L1
155.525 MHz Privatkanal L2.

Detta är en programmeringssak. En apparat som är köpt någon annanstans kan ofta programmeras om så att du får L1 och L2 vilket en svensk firma kan göra på en utrikesapparat.

Det är inte omöjligt att du kan få detta gjort från början från den tyska leverantörern.

Jag köpte en bärbar VHF på Shiphol 1988 och fick den omprogrammerad hos en firma i Stockholm.

Thure

[Ändrat av thureb 2005-06-09 kl 18:32]
 
Ok, Tack så mkt för svaret. Nu blir det så istället att jag köper en ett år begagnad VHF för samma pengar som är svensk, så slipper jag strula med allt det där!
ska hårdplugga nu i helgen så jag kan få mitt cert!

Oskar Viktor Echo Romeo, Alpha November Delta, Oskar Uniform Tango!

Maua
 
Öva

Maua; sa:
Ok, Tack så mkt för svaret. Nu blir det så istället att jag köper en ett år begagnad VHF för samma pengar som är svensk, så slipper jag strula med allt det där!
ska hårdplugga nu i helgen så jag kan få mitt cert!

Oskar Viktor Echo Romeo, Alpha November Delta, Oskar Uniform Tango!

Maua


Träna speciellt på Å Ä Ö. Vissa provförrättare gillar Måseskär i provet.

Per Brune