• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa våg - hjälp mig

Hejsan.
Jag ska köpa en sån här våg som man kan se procentuell muskelmassa, fettmassa och vattenhalt i kroppen. De är ganska vanliga nu, men frågan är vilka som är bäst för ett billigt pris och vart man kan köpa dem. Det spelar för mig ingen roll om jag köper över nätet eller i butik.
Kom gärna med tips!

tack på förhand / Tim Ekstam
 
De vågar som finns på marknaden för 'vanliga' konsumenter är rätt kassa. Det är bättre att göra ett test på sjukhus eller friskvårdsinrättning. Hur ska du se muskelmassa förresten? De jag sett mäter resistansen genom kroppen på en svagström, och ska på så vis beräkna fettandelen, skitsnack säger jag, det kan inte bli annat än grova uppskattningar. De jag känner som gjort liknande mätningar har alltid fått sin kroppsvolym mätt (genom nedsänkning i vatten), detta behövs enligt ansvariga läkare för att få ett rättvist värde.

Relativ fettmassa kan man också få en uppskattning genom mätning med ett skjutmått, kolla med gamla boxningstränare, de brukar ha koll på sånt. Jag blev mätt på detta sättet genom att kolla hudtjockleken över vänster skulderblad, samt över vänster höftbenskam, sen kollar man det sammanlagda värdet och jämför i en tabell med vikt och längd. Förmodligen minst lika bra precision som resistansmätnng utan andra parametrar än vikt.
 
Jag behöver en sådan våg för att följa min träning och se hur allt utvecklar sig...
Jag provade min polares våg, den mätte fetthalt, muskelmassa och vattenmängd, i procent. Så muskelmassan går att mäta, precis på samma sätt som den mäter fett - genom att skicka svagströmmar upp genom fötterna.
Hur som helst, denna våg köptes på ICA, hehe :p, men dessa vågar är alltså allmänt inte bra och tillförlitliga ? inte ens om man väger sig 10 ggr och räknar ut ett genomsnittsvärde ?
Jag kan inte gå till en läkare och göra detta eftersom jag vill göra det ca: varannan vecka för träningens skull...

tack på förhand / tim
 
Jag behöver en sådan våg för att följa min träning och se hur allt utvecklar sig...
Jag provade min polares våg, den mätte fetthalt, muskelmassa och vattenmängd, i procent. Så muskelmassan går att mäta, precis på samma sätt som den mäter fett - genom att skicka svagströmmar upp genom fötterna.
Hur som helst, denna våg köptes på ICA, hehe :p, men dessa vågar är alltså allmänt inte bra och tillförlitliga ? inte ens om man väger sig 10 ggr och räknar ut ett genomsnittsvärde ?
Jag kan inte gå till en läkare och göra detta eftersom jag vill göra det ca: varannan vecka för träningens skull...

tack på förhand / tim

Muskelmassans relativa vikt lär ju inte öka nämnvärt på den tidsskalan du intresserar dig för... Och fettandelen kommer inte mätas med tillräckligt god precision för att den tidsskalan ska vara intressant.

Och instrumentets precision ökar inte heller med antalet prover... Testa istället att gå till en läkare en gång i kvartalet eller halvåret och sköt resten med en vanlig bra balansvåg (mät varje morgon i en vecka och ta ett medelvärde= ett mätvärde) och måttband/skjutmått.
 
Du har iofs rätt att det inte kommer synas särskilt mycket, och speciellt inte om de ändå inte är tillfötöitliga till en sån precision. hur som helst så skulle det fortfarande vara intressant och prova. om instrumentet ändå inte mäter helt precist perfekt så funkar den ju fortfarande genom att visa ens utveckling...
 
Har du redan bestämt dig är det ju ingen idé. Ett oprecist instrument behöver faktiskt inte alls visa din utveckling, den kan helt enkelt ha så dålig mätprecision att du inte märker någon signifikant förändring.