• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa TV, dä där mä HD ?.................

Lyssnade nyss på inbjudna experter inom tvteknik på radions p1.
Där fastslog alla experterna att ska man köpa en tv med HD, så för att få det bästa som finns nu,
och som pallar 1012 års krav, så ska man se till att tvn garanterar med sin märkning:

1080 P

Allt annat snack är rappakalja, full hd, hd ready, lur HD, etc, så det så !!!

Men personligen skulle jag inte kosta på det nu, då inte alla program sänds med den kvaliteten,
det duger nog med sämre prestanda för normalkonsumenten, hade en kompis som köpte en svindyr TV 1997, den var digitalförberedd, han fick betala mycket extra för det, han sa att "nu kan ni sitta med era skitapparater som inte funkar längre",om jag inte minns fel var det väl inte förrän i höstas digitalTV var klart i landet ?

Det räcker gott och väl med HD-ready. Många tester har visat att skillnaden mellan HD-ready (720p) och Full-HD (1080p) är minimal och kan bara märkas om du har tv större än 60 tum.

1080i är för övrigt sämre än 720p

Så köp hd-ready, det räcker i många år.

Det räcker gott och väl med HD-ready. Många tester har visat att skillnaden mellan HD-ready (720p) och Full-HD (1080p) är minimal och kan bara märkas om du har tv större än 60 tum.

1080i är för övrigt sämre än 720p

Så köp hd-ready, det räcker i många år.

Tack Damberg, planerar en sån där apparat framöver.

Vi har fortfarande en bildrörsteve hemma, och jag blir nästan alltid besviken på den risiga bilden när jag tittar på teve hemma hos folk med platt-teve. Inte minst för att en större bild även förstorar de fel man får med en digitalt komprimerad sändning och långsamma bildpunkter.

Men jag skulle ändå inte köpa en teve som inte var högupplöst. Så mycket dyrare är det inte (en 40-tums högupplöst LCD kostar ju vad en 32-tums tjockteve kostade för mindre än 10 år sen!) och man får nog rätt mycket bättre bild, åtminstone om källan är högupplöst och inte så hårdkomprimerad som till exempel direktsänd teve är (märks till exempel när man tittar på fotboll och gräsmattan blir alldeles rutig och på vissa teveapparater står stilla trots att kameran rör sig). Dessutom kan en högupplöst bild visa webbsidor och tevespel betydligt bättre.

Men allt beror på vad man tänker visa på teven och hur nära man sitter. Låt källan bestämma.

Senast ändrad:
Vi har fortfarande en bildrörsteve hemma, och jag blir nästan alltid besviken på den risiga bilden när jag tittar på teve hemma hos folk med platt-teve. Inte minst för att en större bild även förstorar de fel man får med en digitalt komprimerad bild och långsamma bildpunkter.

Men jag skulle ändå inte köpa en teve som inte var högupplöst. Så mycket dyrare är det inte (en 40-tums högupplöst LCD kostar ju vad en 32-tums tjockteve kostade för mindre än 10 år sen!) och man får nog rätt mycket bättre bild, åtminstone om källan är högupplöst och inte så hårdkomprimerad som till exempel direktsänd teve är (märks till exempel när man tittar på fotboll och gräsmattan blir alldeles rutig och på vissa teveapparater står stilla trots att kameran rör sig).

Allt beror på vad man tittar på och hur nära man sitter. Låt källan bestämma.

Igentligen är det inte jag som planerar när den gamla 28 tummaren ska ut, det är faktiskt Tvn själv, den tar längre o längre tid att starta, ibland piper det från någon uttorkad elektrolytkondensator hela tiden, så apparaten bestämmer själv när den ska få "guldklocka" o gå i pension, dvs, den blå containern på återvinningspunkten med destination Uganda, där den eldas för att komma åt skrotet som säljs, skönt att den giftröken inte kommer hit !.....

HD ready räcker

Om jag var du skulle jag köpa HD ready (720p), HD sändningar sänds i 720p.
Skillnaden i pengar upp till 1080p kan du istället lägga på en bättre panel som klarar att hantera bildformat utan att behöva skala om dom.

Enda orsaken idag till att köpa 1080p är om du tittar mycket på blue ray film men skillnaden mellan 720p & 1080p är svår att se om du inte går över 50" skärm eller sitter mycket nära.

Jag skulle nog fundera mer på plasma eller LCD.......

jag blir nästan alltid besviken på den risiga bilden när jag tittar på teve hemma hos folk med platt-teve. Inte minst för att en större bild även förstorar de fel man får med en digitalt komprimerad sändning och långsamma bildpunkter.

Det jag har läst är att HD-material ser alltid bra ut på en HD-TV (oavsett om det är 720 eller 1080), det är när man tittar på normalupplöst material (som TVn måste skala upp) som man ser den stora skillnaden. Och det är väl just det folk gör, 80% av allt som sänds idag sänds ju normalupplöst, det finns ju inte så många HD-kanaler.

Det jag har läst är att HD-material ser alltid bra ut på en HD-TV (oavsett om det är 720 eller 1080), det är när man tittar på normalupplöst material (som TVn måste skala upp) som man ser den stora skillnaden. Och det är väl just det folk gör, 80% av allt som sänds idag sänds ju normalupplöst, det finns ju inte så många HD-kanaler.

Så är det. Det är lite tragiskt att vi alla köper nya tv-apparater när det inte finns några kanaler att titta på. Bilden ser ju mindre bra ut på lågupplösta sändningar. Konstigt av branschen att inte fixar utbudet först och säljer tv-apparater sen... Det blir ju som att köpa en telefon som inte kan ringa... -Nej nej, ringa med den? Det går inte, det kommer i framtiden, du får skriva sms.

Funktionen finns men kan inte utnyttjas.

Det är ju inte samma bransch. En håller på och producerar program och den andra har fabriker som vill kränga tv:ar, musikapparater, gps:ar eller vaf-n som helst som är lite elektriskt.

De olika finesserna hos apparaterna är ju ett verktyg för segmentering, det har inget med programutbudet att göra.

Som sagt handlar det om vad man vill visa på sin skärm. Det är ju inte säkert att det "bara" är en teve.

På min dator vill jag ju ha minst 1024 bildpunkter på höjden och därför är ju inte 1080 på höjden så himlastormande mycket begärt av min teve när jag väl införskaffar den.

Så att man ser vad det står när man surfar, och så att det blir så snyggt som möjligt när man spelar. Sen har vi ju det där med uppskalning som verkar vara ett kapitel för sig. Jag har inte satt mig in i det helt, men nog verkar det som att en väluppskalad DVD-film får bättre bild på en högupplöst skärm?

Men ska man se direktsänd fotboll som inte sänds högupplöst är det ju nästan att skjuta sig själv i foten att välja nåt annat än en tjockteve på max 32 tum :)
En sån är dessutom gratis.

Jag har en 40-tums fullhdtv av rätt sent datum.

Bilden varierar onekligen en hel del. Jag kan inte säga att jag egentligen vet hur de skulle sett ut om den vore HD-ready "bara", men är ändå förvånad över hur bra bilden är generellt, med tanke på att en hel del av det jag ser är lågupplöst från början.

Det är också så att det varierar en hel del. Vanliga lågdensitetsproduktioner kan ibland se väldigt bra ut, medan andra nya och moderna produktioner ser mycket sämre ut.

Dvd (utan blålaser) ser ofta OK ut, men självklart inte som blålaservarianten.

TVn sitter inte på nätverket ännu men det är väl en tidsfråga...

Martin,
Jag ser på fotboll i HD sändning på min 50" plasma - det är kvalitet ;)
Annars håller jag med dig.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg