Jag hade tidigare en äldre Tacx och den fungerar inte med alla hjuldimensioner om man inte har en adapter, min nuvarande Elite däremot fungerar med alla normala hjulstorlekar. Det bör väl framgå vilka dimensioner de klarar om man läser produktspecen?
Om du skall köra mtb i trainern måste du skaffa ett däck med slät yta och eventuellt måste det även vara något smalare för att inte ta i på sidan, så var det på min gamla Tacx.
Ska du bara ha en trainer utan konstigheter är det bara att köpa den enklaste modellen, vill du ha lite specialfinesser förutom reglerbart motstånd finns det många att välja bland. Kolla hos de etablerade handlarna som riktar in sig mot oss som tränar eller tävlar aktivt. T.ex så har cyclecomponents.com flera modeller för under 2000kr. Finns säkert en hel del beg. också.
Jag tycker trainercykling är skittråkigt och för mig blir det inte roligare av att ha en massa kul tillbehör som display etc., jag kör hellre utomhus så länge det går, har köpt dubbdäck och annan utrustning som behövs på vintern, allt för att slippa nöta trainer...
Bra saker att ha är:
* Golvmatta om du kör inomhus (ljuddämpande samt svettskydd, funkar med gummimatta från typ rusta för 150kr...)
* Svettskydd för ramen/styrlagret
* Stöd för framhjulet så man inte sitter så framåtlutad (funkar med träkloss om man inte vill köpa de riktiga stöden).
Speciella trainerdäck är onödigt enligt mig.