Köpa sovsäck

Hej hej

Tänkte köpa sovsäck för julklappspengarna och har inte så bra koll på sovsäcksmarknaden. Tänker mig en sovsäck som fungerar vår, sommar och höst och vid fjälltältning (ej vinter). Har läst i tråden om den amerikanska undersökningen att förhållandet vikt/isolationsförmåga följs åt ganska väl när det gäller bra isoleringsmaterial. Då fundera jag på vilka modeller som har bra (praktiska och välisolerade)lösningar i övrigt vad gäller öppningar, dragkedjor mm. Vill också kunna sova med helöppen sovsäck på sommaren - ligga på den samtidigt som jag har den som täcke.

Funderar också på upplevda skillnader vad gäller tex Fjällrävens Siluettsäck jämfört en vanlig rak/konisk sovsäck.

Självklart vill jag att säcken ska vara prisvärd. Dock vill jag köpa något bra som jag nöjt kan krypa ned i än att något som jag önskar att jag hade lagt nån hundring till på.

Kanske finns det fler aspekter som är viktiga...

Hälsningar Jon

Problemet är ju att folk är så olika. Man fryser olika lätt. Det är svårt att skaffa sig en egen referenspunkt utan att prova flera säckar. Tyvärr betyder det ofta mindre lyckade köp, eller t o m felköp.

Fryser du lätt? Efter en veckas fjällvandring så fryser man oftast än lättare, det är nåt att ta med i beräkningen. Personligen så skulle jag nog välja en sovsäck där min personliga komforttemperaturgräns är -5 grader. Frågan är ju bara vad är den personliga komforttemperaturgränsen!

/Håkan

Det handlar inte så mycket om vad tillverkaren säger om sovsäcken.. Vi är alla olika, jag kan sova året om i en UL-sovsäck medans min sambo måste ha en expeditions-säck i dun mitt i sommaren.. Är man okänslig så tycker jag att vikten är det viktigaste, är man känslig så är isolationsförmågan det viktigaste.. Så innan du kan få tips så e det bra om vi vet hur mycke du fryser?

:)

Frusen?

Jag tror att jag är normalfrusen.

Min gamla sovsäck heter Expedition Myskox bivack. Det står också ceAco på den. Fyllningen heter du pont Dacron hollofil. Säcken är från 1981 eller nåt och det har varit min universalsäck sen jag var 5. Den är vid det här laget alltså väl använd. När jag på senare år använt den och det varit någon plusgrad, regnat och varit fuktigt, har jag tyckt att det varit kallt även fast jag haft underställ. Säcken väger mellan 1,5 och två kilo (på badrumsvågen).

Det är 19-20 grader i sovrummet och jag trivs bra med det.

För övrigt är jag 187 cm lång och väger 78 kg.

Jag vet inte om det säger något.

/Jon

mmm.. själv så har jag svårt att sova när det e över 14-15grader så du ska nog inte ha samma säck som mig.. :) Jag tror nog att du skall sikta in dig på en syntetsäck som klarar en komfort-temp på runt -5/-10 beroende på vad du själv tror..

Mountain Equipment

Kolla Mountain Equipment, har haft åtskilliga säckar genpm åren men ME har bra pris o vikt o förhållandevis bra tempangivelser, lycka till Hans

Patrics riktlinje om -5 till -10 är nog OK. Helt fel blir det nog inte. Jag antar att du kollar fyllningsvikt/komforttemp i tråden som du angav ovan?!

Köp nu och prova direkt hemma på balkongen el. likn en klar och kall natt. Fryser du (och om du inte kan byta säcken) så ta med ett extra underställ att sova i. Eller om det är riktigt illa, en innerpåse. Är du för varm (och kan inte byta) så får du helt enkelt sova med öppen dragkedja (eller köpa en till, men det är ju surt).

/Håkan

Ur ett viktsperspektiv kan man väl generellt säga att det är smartare att köpa en säck som är något för kall för sin kallaste användning och förstärka den med saker som man ju ändå bär med sig (underställ, fleecetröja, skaljacka) än att köpa en tung säck som är för varm för sin varmaste användning?

Jag har en Ajungilak Kompakt från 94 (komf. -5), som är gosig i bara kallingarna när det är höst- och fjällkallt, men för varm för sommarbruk*, väger bly (1600 g) och tar en hemskans massa plats i ryggan.

Den är jag på väg att komplettera med en säck som ska väga under ett kilo men funka för 3-säsongsbruk om man förstärker när det blir som kallast. Vilken det blir får vi se - men det lutar åt Mountain Equipment Marathon 300.

*Visst kan man öppna och ventilera om det blir för varmt, men sover man utan tält vill man ju inte dela säng med en massa kryp.

The North Face

Var i valet och kvalet för ett år sedan och kom fram till Mountain Equipment eller The North Face. Till slut blev det TNF:s Cats Meow som har en minimitemperatur på 5-10 minus och väger 1300 gram. Fyllning är Polarguard Delta. Jag använder den vår-sommar-höst på fjällvandring och möjligtvis är den lite varm vissa sommardagar, men då är det bara att öppna. Tjock och fluffig känsla utan att ta särskilt mycket plats i ryggsäcken. Helt klart nöjd över att ha lagt "nån hundrig till" på att sova skönt!

redösnoj; sa:
Hej hej

Funderar också på upplevda skillnader vad gäller tex Fjällrävens Siluettsäck jämfört en vanlig rak/konisk sovsäck.

Hälsningar Jon

Det kan vara jag som e korkad men... Jag får en känsla av att många trix och funktioner som medföljer friluftsprodukter är för att särskilja produkten från andra för att få ett konkurensförsprång mer än för ren funktion.. Jag menar, det e ju ingen raketforskning med sovsäckar... Sååååå, om säcken är siluett eller inte tror jag inte påverkar så mycket! Det jag anser är viktigt på en sovsäck är följande:

1. Tåligt yttertyg mot våld och smuts.
2. Rätt temperaturområde för det den är avsedd för.
3. Bra kvalitet på dragkedjor och sömmar.
4. Bra stoppning "tätning" vid dragkedjan.
5. LÅG vikt!

(utan inbördes ordning)

Jag tror att dom punkterna är av större vikt än ifall sovsäcken är siluettformad eller inte..

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
Gurkdjur Köpa ny sovsäck Bo och sova 12
kvaark Köpa liggunderlag o sovsäck för sommaren Bo och sova 3
andreas_lund vilken sovsäck bör jag köpa?? Bo och sova 15
Gohan Köpa sovsäck utomlands? Bo och sova 0
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
tholi75 Kan man köpa en för varm sovsäck? Bo och sova 11
amulett Köpa sovsäck Bo och sova 2
henric vilken sovsäck skall jag köpa? Bo och sova 5
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
SkogsKn Köpa ett 18 år gammalt Hilleberg? Bo och sova 10
edwinprimus Köpa Warbonnet Ridgerunner Bo och sova 4
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
Frippeflyer Köpa tält - vilket märke? Bo och sova 10
Slemelie Köpa tält Bo och sova 19
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Pebo Köpa tält - Vaude Taurus 3p? Bo och sova 5
Sonesson Köpa begagnat tält Bo och sova 10
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
fekki Någon som har erfarenhet av att köpa tält från Aliexpress? Bo och sova 55
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
thureb Var köpa impregnerat moskitnät? Bo och sova 4
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
aksello Köpa tyvek till groundsheet i sverige Bo och sova 18
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
Tobbe3214 Köpa 2 mans tält Bo och sova 27
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
hireliath_hotmail.com Vilket tält bör jag köpa Bo och sova 13
Karolina P Köpa begagnat tält - kontrollpunkter? Bo och sova 16
desireman Varför finns det så få 4 mans tält att köpa? Bo och sova 6
Teknikern Köpa nytt "tälthelv*te" eller måste jag sy själv? Bo och sova 26
bengtfalke Var kan man köpa Western Mountaineerings sovsäckar? Bo och sova 5
LivveHult Köpa Nallo 2 gt från 2002? Bo och sova 17
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Karolina P Måste jag köpa ett Hilleberg? Bo och sova 41
Winell Var köpa lintillbehör och "clingons" Bo och sova 7
Brune Köpa ny en del till tältbåge Bo och sova 1
Spinspider Ringstind 2 - var köpa? Bo och sova 1
3338 Köpa/beställa Synmat ev Downmat Bo och sova 2
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
moms82 På väg att köpa tält Bo och sova 0
Frejjsan Köpa tält? Tips/förslag Bo och sova 8
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg