Köpa rep?

Hej!

Trevligt forum detta. :)

Jag tränar en del ute i naturen (löpning och sprintningar varvat med olika kroppsövningar) och vill utöka träningen med repklättring. Repet (som jag letar efter) har jag tänkt knyta fast i en trädgren några meter upp från marken och låta det hänga rakt ner, så det går att klättra upp för det från marken med händerna. Alltså som det klättringsmoment med rep som brukar finnas på militärbanor.

Vad behövs för rep till detta? Jag tänker mig att det behövs ett rätt så grovt och kraftigt rep, längd runt 5-10 meter. Det ska gå att klättra i det med händerna. Vad rekommenderar ni? Har sökt efter rep på nätet och hittade detta på Clas Ohlsson som verkar vara rätt bra: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=388358
Vad tror ni om det?

Tacksam för svar!

Mvh
Erik
 
REP

Bara o köpa !rätt rep till detta,kör hårt o håll i dej
Detta rep ger j...li.t bra fäste när du klämmer åt.

MVH Kenneth"ingenjören"
 
Det finns tydligen en tävlingsform som heter repklättring där repen är åtta meter långa. Om du vill ha nåt att jämföra med kanske det är värt att hitta ett lite längre alltså. Rekordet på ett sånt sägs vara 5.58 s :)

/P
 
Låter ju som om du skulle ha ett sånt där grovt gympasals-rep. Clas Olsson repet på 36mm kanske nästan är lite tunnt? Leta reda på någon som säljer gymnastikredskap.
 
Den typen av rep har även funnits i gamla fastigheter för utrymning vid brand (!). Mindre troligt är dock att nutida leverantörer av brandskyddsutrustning har såna rep. Möjligen går det att få tag i ett rep från nån äldre fastighet (har faktiskt två i mitt hus, men de är inte till salu :)).
 
Köp nåt billigt rep, kanske ett kasserat klätterrep, men runt fyra gånger den önskade längden. Dela upp det på tre bitar och fläta! Det borde bli lagom långt, lagom tjockt och lagom greppvänligt. Och lagom billigt.

Björn
 
teoek; sa:
Låter ju som om du skulle ha ett sånt där grovt gympasals-rep. Clas Olsson repet på 36mm kanske nästan är lite tunnt? Leta reda på någon som säljer gymnastikredskap.

Du har nog rätt i det. Det där repet från Clas Ohlsson är lite för smalt och kort. Ett gympasals-rep skulle vara än bättre, lagom tjockt och bättre längd. Kommer ihåg på idrotten när vi klättrade med såna rep - utmärkta klätterrep. Ska kolla upp det och se om jag kan hitta nåt. Tack så mkt för tipset!

Gamling; sa:
Köp nåt billigt rep, kanske ett kasserat klätterrep, men runt fyra gånger den önskade längden. Dela upp det på tre bitar och fläta! Det borde bli lagom långt, lagom tjockt och lagom greppvänligt. Och lagom billigt.

Björn

Låter som en god idé tycker jag. Har du nåt förslag på var man kan köpa det? Är det nån speciell reptyp? Jag är nybörjare gällande både klättring och friluftsliv och har ingen vidare koll på vilka butiker som är bra osv.

backpack; sa:
Bara o köpa !rätt rep till detta,kör hårt o håll i dej
Detta rep ger j...li.t bra fäste när du klämmer åt.

MVH Kenneth"ingenjören"

Hmm... du har alltså prövat klättra med det där repet från Clas Ohlsson och rekommenderar det? Det var betryggande, man vill ju inte bara hålla tummarna och köpa direkt på vinst eller förlust. Ifall jag inte hittar något gymnastikrep så köper jag det. :)

Tack allesammans!
[Ändrat av Heidenstam 2007-01-03 kl 17:58]
 
Jag skrev
"Köp nåt billigt rep, kanske ett kasserat klätterrep, men runt fyra gånger den önskade längden. Dela upp det på tre bitar och fläta! Det borde bli lagom långt, lagom tjockt och lagom greppvänligt. Och lagom billigt."


Du svarade
"Låter som en god idé tycker jag. Har du nåt förslag på var man kan köpa det? Är det nån speciell reptyp? Jag är nybörjare gällande både klättring och friluftsliv och har ingen vidare koll på vilka butiker som är bra osv."


Jag tror på ett rep med flätad mantel runt kärnan, det blir greppvänligt utan att slita för hårt på nävarna. Såna rep hittar du hos klättrare och som skotlinor hos seglare. Kolla först om du har nån klätterklubb/klätterlokal i närheten, alternativt nån småbåtshamn. Sätt upp ett anslag eller fråga runt. Det står inte var du bor i din presentation så bättre kan jag inte hjälpa dej. Men min tanke är att du ska hitta nåt begagnat, det blir ju inga påkänningar. Annars får du kolla båtsportbutiker och klätterdito efter billigaste meterpris. Googla! Klätterrep är rätt dyra, men kolla på http://www.northstar.se. Min gissning är ändå att båtlinor är billigast om du inte hittar nåt begagnat.

Lycka till!
Björn
 
Gympasals rep finns att köpa hos ex http://www.kgmab.se
De heter egentligen lodlinor och finns i olika längder. Tillverkas av 4 slagen hampa, upphängningsbeslag upptill och plastad nertill

3 meter kostar 556:-
5 meter kostar 696:-
priserna är ex moms

Kgm säljer normalt till skolor, idrottshallar och företag men de kanske säljer till privatpersoner oxå.

Mvh Tomas
 
Heidenstam; sa:
Jag tränar en del ute i naturen ... och vill utöka träningen med repklättring. ... Alltså som det klättringsmoment med rep som brukar finnas på militärbanor.

Vad behövs för rep till detta?

Hör med Pille Repmakare på Skeppsholmen i Stockholm, han har "allt" av den sorten.
 
Var förbi på Bauhaus i helgen och såg att dom hade såna där tjocka rep som man har som trappräcken.
Kostade om kring 100kr/m om jag inte har helt fel. Dom kändes helt OK tyckte jag.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Vizual54 Köpa rep Klättring allmänt 7
Rakman Köpa rep till topprepsankare Klättring allmänt 8
magwo Köpa rep med bicolor/bipattern? Klättring allmänt 5
Same Köpa nytt rep. Klättring allmänt 12
Vandrare Lanex rep. Var köpa? Klättring allmänt 2
Skumberg Dags att köpa rep! Klättring allmänt 2
Toblin Vågar man köpa VF utrustning på Decathlon? Klättring allmänt 5
Aros Vart köpa utrustning? Klättring allmänt 9
busnicke Bör jag köpa en ny sele? Klättring allmänt 2
gnobit Köpa klättersele - tips? Klättring allmänt 5
niiiicke Köpa isskruv! Klättring allmänt 1
Brahmall Köpa klättergrepp Klättring allmänt 4
Climba Köpa klättersele Klättring allmänt 19
Climba Köpa klätterrep Klättring allmänt 13
ekis Var köpa plattband? Klättring allmänt 10
hakan307 Var köpa Silent Partner Klättring allmänt 1
Karkkan Köpa av hangboard Klättring allmänt 26
Iggle När köpa en grigri? Klättring allmänt 26
Bloggomann Köpa gamla grejer? Klättring allmänt 23
apfaktor Köpa Aliens från spanien/Croatien??? Klättring allmänt 5
Bhappy Köpa La Sportiva Mythos i Sverige. Var? Klättring allmänt 1
steinar Köpa Alpinist og sula sko? Klättring allmänt 1
viktor_maiden Köpa från England Klättring allmänt 5
Gab83 Köpa klätterutrustning i Thailand Klättring allmänt 3
sportkillen7 Köpa frinds i USA Klättring allmänt 18
asjdi96 Vart kan man köpa USHBA basic ascender? Klättring allmänt 5
gröntäpple approach skor-vilka köpa?? Klättring allmänt 17
johnliungman Vilken förare skall man köpa för Romsdalen Klättring allmänt 24
svenakela Nynäs kommun vill köpa Fituna, bilder eftersöks! Klättring allmänt 2
emmis_n Köpa grejer utomlands Klättring allmänt 1
Bettega Ska man undvika att köpa ett svart klätterrep? Klättring allmänt 14
Bettega Ska köpa repbroms. Är nya Petzl Reverso 3 bra? Någon som prövat? Klättring allmänt 0
avslutat medlemskap 1003 Skulle du våga köpa begagnad klätterutrustning? Klättring allmänt 21
ctve8n Köpa lite prylar - ge mig tips på butiker Klättring allmänt 15
acis köpa klätterskor runt örebro, Karlstad? Klättring allmänt 11
Massse köpa klätterskor från utlandet online Klättring allmänt 3
mo9jan Köpa enkelrep. Klättring allmänt 6
beone Var köpa Tunabergförare? Klättring allmänt 2
ViVi köpa klättergrejjer Klättring allmänt 2
joelpap Köpa billigt i N.Y ? Klättring allmänt 3
duvillno Var köpa BD camalots billigast? Klättring allmänt 3
ptengvall Vart kan man köpa klätterfilmer? Klättring allmänt 2
Andersols Köpa tradutrustning. Var? Klättring allmänt 9
Vandrare Köpa halvrep, vilket? Klättring allmänt 4
Vandrare Var kan man köpa C4-gummi (5.10)? Klättring allmänt 0
Lottisen Vilka skor ska jag köpa? Klättring allmänt 4
mikee Köpa grejer från sportextreme Klättring allmänt 2
Johan W Var köpa ROCKFAX's Mallorca guide? Klättring allmänt 0
Vad Köpa?? Klättring allmänt 1
sfrge Statiska rep Klättring allmänt 5

Liknande trådar