Köpa rep

hade tänkt att köpa ett nytt rep. är det nån som har något tips om nåt bra rep till ledklättring?

/Kim
 
rep

Ett rep som skall användas för sportklättring utomhus bör vara impregnerat. Repet bör vara tåligt mot nötning samtidigt som det skall vara följsamt när man leder. Jag skulle nog rekomendera Mammut Galaxy SuperDry 10 mm.

.
 
Impregnering...

Jag vet inte om jag håller med om att det måste vara impregnerat. Köp en vettig repsäck för pengarna istället. Då håller du repet rent vilket i alla fall jag tycker är viktigare.

Skulle det vara så att du vill ha impregnerat senare finns det olika medel - jag vet inte hur bra - som är framtagna för impregnering av rep. Fabriksimpregneringen håller ju inte i evighet den heller...
 
Re: Impregnering...

Bee; sa:
Jag vet inte om jag håller med om att det måste vara impregnerat. Köp en vettig repsäck för pengarna istället. Då håller du repet rent vilket i alla fall jag tycker är viktigare.
heller...

Nu skrev jag att det "bör" inte "måste" vara impregnerat.. Det beror i ärlighetensnamn ganska mycket på var man klättrar, är det ofta blött och slabbigt så är det vettigt med impregnering, är det torrt och fint där man klättrar så behövs det inte. Jag föredrar själv fabriksimpregnering som man sedan underhåller.
 
Fasen också, jag gjorde mig skyldig till en felaktig formulering. Som tur är så finns det fler "ordmarkörer" än jag själv här på forumet ;)
Själv klättrar jag i Götet, och här är ju nästan aldrig blött :O)
 
Tjeckiska Lanex.

Jag skulle ta och rekomendera det tjeckiska märket Lanex, som har hög kvalité, låg vikt och bra pris! Finns både i 50 och 60 meters varianter och inpregnerat eller icke-inpregnerat, bara att välja själv. Framför allt modell Rocky; 9,8 mm, 65 g/m & 7 UIAA-fall eller Altea; 10,5 mm, 72 g/m & 9 UIAA-fall. (Enligt http://www.ontherope.com/ )
Hör med generalagenten Granitbiten ( http://www.granitbiten.com ) för återförsäljare.

Lycka till i reptrasslet!

/ Nicke
 
Mammutrep

Tjenare. Har själv kört med Mammut Galaxy och Mammut flash och gillar dem. Såhär i efterhand tror jag att det är mitt "flash" som hållit längst (verkar det som, när jag kollar på mammuts sida, och kollar färgkodningen). Det kan jag i så fall varmt rekommendera. Det har hållit bättre än något annat rep jag haft.
 
köp ett tjockare rep än 10 mm

vikten är ju inte superviktig om du ska harva runt på sportklippor. Jag skulle gå för 11mm minst

/föhl
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
way Köpa rep Sportklättring 3
frumpish Köpa klätterskor? Sportklättring 3
Anders.Appelqvist Köpa klätterrep på webben? Sportklättring 2
semalin köpa klättergrepp? Sportklättring 0
Faeskmas Köpa skor stockholm? Sportklättring 2
saur Köpa en Klättervägg? Sportklättring 3
Anna Frimodig Var köpa clip stick? Sportklättring 24
slob Köpa Rock Empire i Tjeckien Sportklättring 6
ÄventyrsCompaniet Köpa grepp på nätet - www.rockrun.com Sportklättring 1
newbie köpa paket Sportklättring 2
andrevs Köpa utrustning till klättervägg. Sportklättring 1
Vad köpa???? Sportklättring 1
seberik Längd på statiskt rep för topprepsankare Sportklättring 5
Lakritsglass Vilket av dessa rep? Sportklättring 8
figgegbg Är 70m rep nödvändigt söderut? Sportklättring 8
Housekeepah Miljövänliga rep/klätterutrustning Sportklättring 12
realout Topprepsklättra med statiskt rep? Sportklättring 30
kinjinte Rep kvarglömt i Aspen? Sportklättring 0
Luke Skywalker Rep som tvinnar sig Sportklättring 7
jamo Öka friktion i ATC med halt rep? Sportklättring 13
_iceman_ Upphittat rep i gåseborg(sthlm) Sportklättring 0
nicemd Rep, igen... Sportklättring 3
pskarin Märkning av rep.. Sportklättring 6
Kung Stalle Hyra klätterskor, sele och rep i STHLM Sportklättring 3
tips på sele och rep Sportklättring 2
torrt rep Sportklättring 0

Liknande trådar