Jag tänkte bygga en ny cykel under hösten och har precis börjat kolla mig runt efter en ram. Jag ska ha cykeln till långfärd, dvs köra långt med mkt packning, men mina frågor och funderingar är nog ganska allmänna. Tänkte att jag skulle köpa begagnat då jag vill hålla nere kostnaden och har tiden för att leta. Men vad ska jag leta efter, och vad är det för fällor jag kan gå i? Vill ha en stålram.
Tror att jag vill ha 8 delad kassett bak och 3 delat fram. Vad ställer detta för krav på ramen, kommer man kunna fixa till en ram för 7 delat bak så att den passar 8 delat? Går det tom att använda en ram för ett oväxlat hjul?
Vilka ställen är speciellt utsatta (och som jag behöver dubbelkolla extra noga innan köp)?
Vad ska jag kolla angående ramen för att sedan kunna hitta en bra gaffel? Är det där röret som gaffeln sitter i oftast lika stort? Och hur stort brukar det vara isf?
Hur blir det med ramen och vevpartiet, nåt speciellt jag behöver tänka på?
Förutom hjulstorleken (som bör vara 26") behöver jag fundera mer på vilka hjul jag vill ha när jag köper ram?
Ja, egentligen finns det ju mer frågor, men jag börjar med de här.
Tror att jag vill ha 8 delad kassett bak och 3 delat fram. Vad ställer detta för krav på ramen, kommer man kunna fixa till en ram för 7 delat bak så att den passar 8 delat? Går det tom att använda en ram för ett oväxlat hjul?
Vilka ställen är speciellt utsatta (och som jag behöver dubbelkolla extra noga innan köp)?
Vad ska jag kolla angående ramen för att sedan kunna hitta en bra gaffel? Är det där röret som gaffeln sitter i oftast lika stort? Och hur stort brukar det vara isf?
Hur blir det med ramen och vevpartiet, nåt speciellt jag behöver tänka på?
Förutom hjulstorleken (som bör vara 26") behöver jag fundera mer på vilka hjul jag vill ha när jag köper ram?
Ja, egentligen finns det ju mer frågor, men jag börjar med de här.