Har haft kajak i ett par år, nu är det dags att köpa en egen paddel. --klipp-- Vad ska jag tänka på? Jag paddlar i havet, och jag vill ha en paddel som är riktigt go vid långpaddlingar. --klipp-- Har ni några idéer vad man ska tänka på och vilken paddel rekommenderas? Jag- en tjej,32,normalstark, fika/-långfärdspaddlare.
Här är en annan normalstark tjej som fika-/långfärdspaddlar.
Köp en så bra paddel som du känner att du har råd med, sen tror jag att du kommer att "gå in" den så att det känns bra nästan vad du än köper. Har du möjlighet att provpaddla är det såklart ännu bättre! Lättare är skönare i längden.
Delbart skaft tycker jag är skönt, både när man packar, men även om det är steglös delning så att du kan ändra vinkeln mellan bladen.
Jag gick från en hyfsat billig delbar Aquabond med plastblad på glasfiberskaft, till en delbar VKV helt i glasfiber, och vilken skillnad! Inte så att den första paddeln egentligen var särskilt dålig, men den nya som är styvare biter såklart bättre.
Det var kajakutställning i min stad i lördags, och jag fastnade vid ett ställ med massor av olika paddlar. Det finns mycket att välja på! Blev också kär i Werners sköna skaft, som rija beskriver.
Sen har vi en extrapaddel, enklare/billig/delbar, som vi som är ute tillsammans delar på, som reserv om något skulle hända.
Annars är smaken som baken, vare sig det gäller typ roder-skädda, plast-glasfiber, eller grönlands-ving-vanlig paddel. Viktigast att DU blir nöjd, sen är det väl bara att vara öppen för att andra har andra preferenser. Och kanske utvecklas man så att man vill prova nytt efterhand, dumt att stänga dörrar bara för att man är för kategorisk?
Lycka till!