• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Köpa på annons?

Har just kollat annonserna på Utsidan och synat de med pris +1000:00.

Flertalet av annonsörerna har reggat sig och lagt in sin annons samma dag. Några har uppgivit mängder av intressen som: Alpinism, Dykning, Expeditioner, Foto, Kartor/GPS, Klättring, Långfärdsskridsko, Mountainbike, Paddling, Segling, Utförsåkning, Vandring, men aldrig deltagit med samma namn i Utsidans forum.

Vill man sälja av sina friluftsprylar kanske Utsidan är ett bra ställe. Kostnadsfritt, många friluftsintresserade.

Men, kan jag som eventuell köpare lita på att jag får vad jag trott mig köpa?
Jag menar, tusen spänn för den största tegelstenen på marknaden är rätt dyrt. Dessutom tung att bära med sig i naturen. Och inte kan den visa väderstreck heller.
 
Zeeke; sa:
Men, kan jag som eventuell köpare lita på att jag får vad jag trott mig köpa?

Jag skulle vara väldigt försiktig. Har mejlat en del såna annonsörer och de är väldigt "på" att skicka via post efter förskottsbetalning.. när jag skriver att det inte behövs eftersom jag bor i samma stad så slutar de svara på mejl... take a wild guess vad deras syften är ;)
 
Blocket

har ett system där man betalar till en tredje part som skickar pengarna vidare efter OK från köparen.

Faktiskt inte så dumt. Kanske en idé även för Utsidan. Borde skrämma bort en del lycksökare.

Thure
 
Re: Blocket

thureb; sa:
har ett system där man betalar till en tredje part som skickar pengarna vidare efter OK från köparen.

Faktiskt inte så dumt. Kanske en idé även för Utsidan. Borde skrämma bort en del lycksökare.

Thure

Det står alla fritt att använda sig av internetgirot, inte bara blockets användare. Dock kostar det en liten avgift men det kan det ju vara värt.
 
Re: Bra förslag

Zeeke; sa:
öringen; sa:
Men jag undrar om inte Utsidan borde ha restriktioner på vem som får annonsera. Brottlsigheten på internet ökar snarare än minskar.

Nja, restriktioner innebär att det kanske blir krångligt för de som har de godaste avsikter, samtidigt som det knappast är så att restriktionerna kommer att innebära att risken för fusk elimineras. Däremot slutar ju troligen hälften av köparna oroa sig.
Jag har gjort många jättebra affärer på blocket tycker jag, och jag har bara en gång blivit utan leverans. Det gällde å andra sidan ett par tior eller nåt, så jag hade råd att vara slarvig. (Det var på Tradera, och säljaren blev ju mycket snabbt svartlistad och avregistrerad).

Varje gång jag "beställer" brukar jag dock anspassa mig efter förutsättningarna, och det kan t ex vara att jag betalar halva summan före leverans och halva efter, eller nån annan lösning. Och så ser man till att man har ordentliga personuppgifter på säljaren.

Om nån har nåt att invänd mot nån utsidan-annonsör går det säkert att kontakta admin för relvanta åtgärder så långt admins befogenheter nu sträcker sig...
 
Re: Re: Bra förslag

öringen; sa:
Zeeke; sa:
öringen; sa:
Men jag undrar om inte Utsidan borde ha restriktioner på vem som får annonsera. Brottlsigheten på internet ökar snarare än minskar.

Hur ska man (utsidan) bestämma vilka som ska få annonsera då? Utdrag ur PBR kanske ;) Nää, bättre då med säkra betalningsmöjligheter som sanerar bort lurendrejarna!
Att de varit registrerade en tid och kanske också varit aktiva på något sätt. alternativt, betalande medlemar.
 
Re: Re: Re: Bra förslag

Zeeke; sa:
öringen; sa:
Zeeke; sa:
öringen; sa:
Men jag undrar om inte Utsidan borde ha restriktioner på vem som får annonsera. Brottlsigheten på internet ökar snarare än minskar.

Hur ska man (utsidan) bestämma vilka som ska få annonsera då? Utdrag ur PBR kanske ;) Nää, bättre då med säkra betalningsmöjligheter som sanerar bort lurendrejarna!
Att de varit registrerade en tid och kanske också varit aktiva på något sätt. alternativt, betalande medlemar.

Men aktiva i forumet kan väl också vara skurkar? Nää, bättre då med säkra betalningsmetoder som självsanerar ut skummisar.
 
Re: Re: Bra förslag

Mezzner; sa:
Zeeke; sa:
öringen; sa:
Men jag undrar om inte Utsidan borde ha restriktioner på vem som får annonsera. Brottlsigheten på internet ökar snarare än minskar.

Nja, restriktioner innebär att det kanske blir krångligt för de som har de godaste avsikter, samtidigt som det knappast är så att restriktionerna kommer att innebära att risken för fusk elimineras. Däremot slutar ju troligen hälften av köparna oroa sig.
Jag har gjort många jättebra affärer på blocket tycker jag, och jag har bara en gång blivit utan leverans. Det gällde å andra sidan ett par tior eller nåt, så jag hade råd att vara slarvig. (Det var på Tradera, och säljaren blev ju mycket snabbt svartlistad och avregistrerad).

Varje gång jag "beställer" brukar jag dock anspassa mig efter förutsättningarna, och det kan t ex vara att jag betalar halva summan före leverans och halva efter, eller nån annan lösning. Och så ser man till att man har ordentliga personuppgifter på säljaren.

Om nån har nåt att invänd mot nån utsidan-annonsör går det säkert att kontakta admin för relvanta åtgärder så långt admins befogenheter nu sträcker sig...
Kloka ord från både dig och Öringen. Jag är rädd att om Blocket, tradera och andra drar åt tömmarna så dyker skumraksfigurerna upp på mindre medvetna sidor.

Men som sagt, huvudansvaret för att inte bli blåst måste ligga på köparen.
 
En ”vanlig” telefon och postadress

Jag har aldrig köpt något på privat Internetannons, men som barn blev jag luras av en firma som annonserade i Teknikens Värld eller om det var Teknik för alla, men det spelar mindre roll just nu.

Men mitt tips är att inte handla från någon som bara uppger ett mobiltelefonnummer som inte går att spåra.

En ”vanlig” telefon och postadress (ej Box) är i alla fall en viss garanti för att personen är anträffbar om du skulle bli missnöjd.

Per Brune