Köpa billigt utomlands
Tack för ditt snabba svar!
Stödja svenskt näringsliv är väl i och för sig vällovligt, men det är ju egentligen bara en "bunch of crap" om man säger så. Jag är själv egen företagare med 28 anställda - dock inte i tillverkande verksamhet. Om jag köper en Canon kamera här eller i Asien så kommer ingen av dem från någon svensk fabrik. Så redan där faller det resonemanget. Om du sen frågar näringlivstopparna så flyttar de verksamheten utomlands så snart de kan tjäna pengar på det. Med vår moderna kvartalsekonomi vars enda syfte är att tillfredställa aktieägarna i form av bättre aktiekurs nu nu nu, utan långsiktigt tänkande så tycker jag inte att jag har någon som helst anledning att köpa dyrare för att köpa "svenskt" för att behålla jobben i Sverige. Jag flyttar mina inköp utomlands på samma sätt och av samma anledning som näringslivets flyttar tillverkningen utomlands. Ska jag donera pengar till välgörenhet gör jag det hellre helt öppet till Röda Korset (vilket jag också gör).
Däremot är dina synpunkter när det gäller kopior något jag verkligen tar till mig. Den fällan vill jag inte hamna i, så av den anledningen kan jag ju vara ytterst tveksam till att köpa kamera i Asien. Men, å andra sidan, köpte jag en dv-kamera i Singapore för tre år sedan och den har jag varit mycket nöjd med. Inga tecken på att det skulle vara sämre kvalitet. Så frågan kvarstår: Hur mycket billigare är kameror i Macau/Hong Kong jämfört med härhemma?