Välj rätt
Ditt inlägg avslöjar inte om du är en rutinerad paddlare eller nybörjare. Jag har själv inte någon VKV Elite, men av det jag har förstått är det många som upplever den som rank om de inte är väldigt duktiga paddlare.
Jag köpte själv en kajak som var för rank för mig vid inköpstillfället. Det var en point 65 K1R med rund botten. I början var jag inte så nöjd eftersom jag var tvungen att lasta i massa barlast när jag skulle paddla. Nu gör jag inte det längre, men det har tagit närmare ett år innan jag känner mig säker nog att paddla den som den är.
Många menar att det är helt rätt att ha en rank kajak eftersom en sådan oftast är "roligare" att paddla när man väl blivit van och kan uppskatta de bättre sjöegenskaperna och den högre farten en sådan kan drivas upp i.
Andra menar istället för det första att det inte finns någon självklar koppling mellan stabilitet och fart och för det andra att den lilla extra farten man eventuellt kan pressa ur en rank-snabb kajak ändå är försumbar för en vanlig långfärds- eller motionspaddlare.
Om jag kunde göra om mitt kajakinköp för ett år sedan hade jag köpt en stabilare kajak. Det hade gett mig ytterligare ett år paddling utan osäkerhet och barlast, och det utan att jag tror mig skulle ha mistat något i fart eller sjöegenskaper nu. Tvärtom hade jag nu kunnat utnyttja den färdighet jag vunnit till att med ännu större säkerhet sitta och fika, använda kamera och kikare och paddla i grov sjö. Nu använder jag en del av min vunna färdighet på att hålla kajaken på rött köl.
Mitt råd är alltså; om du inte skall paddla för att bara träna eller alternativt är en duktig paddlare (och vore du det skulle du säkerligen redan veta vad för kajak du skulle köpa) skall du satsa på en stabil kajak. Du får omedelbart efter köpet ut mycket mer av en sådan utan att det ger några märkbara nackdelar då eller senare.
I övrigt tror jag också att det är bäst att köpa en begagnad kajak nu under vintern.
Lycka till, Kalle