Köpa i Sverige eller utomlands?

Funderade lite på vad som är värt att köpa utomlands när det gäller kläder och prylar för kajaking, fjällvandringar och i övrigt en aktiv fritid?
Jag tycker inte att det verkar speciellt billigt att beställa varor från Storbritannien eller Tyskland. Andra länder utanför EU kan man ju råka ut för tull och moms om man har ”otur”. Då blir det definitivt dyrare än i Sverige.
Har du något tips om vad som är värt att köpa när man reser utomlands eller via postorder istället för att köpa det hemma i Sverige?
 
Jag har skickat efter kängor från Tyskland och kikare från England och det blev mycket billigare än i Sverige.
 
Aspekterna

Vad behöver du? När? Och viktigast vad får det kosta dig?
Att handla dagen innan du behöver något kommer att bli dyrt och troligen fel, tyngre och dyrare pryl än du ville ha från början.
Flera med mig här på listan har handlat utomlands av flera olika orsaker. Produkten fanns inte i Sverige, vi ville ha en i specialmodell, vi ville köpa den billigare än i hemmabutiken. Det var superrea utomlands. Etc
Mina erfarenheter är att det är billigare att handla utomlands oftast. Du bör vara försiktig och prata med din bank innan du sänder iväg kontonummret med stora checkkrediten på, det går att få ett extra kortfritt visakonto tex som man via telefonbanken kan överföra rätt summa till.
Att som du feja undan utlandsköp med att det verkar inget vidare billigt verkar inte direkt seriöst. Gör adekvata prisjämförelser, det brukar löna sig.

God tur

Johan K
 
Handla hemma

Handlar oftast hemma i butiken, där kan jag känna på prylarna. Ju längre bort man handlar ju svårare är det när det blir fel, och fel blir det förr eller senare. Förra veckan missade en av de Svenska internet butikerna att skicka med allt jag hade beställt (och betalt), efter att ha mailat dem fick jag resterande grejor inom 23 timmar.

Visst är det dyrare att handla i svensk butik, men man vill man prova och känna på prylarna. Försvinner de lokala butikerna går det inte att prova grejorna. Har själv handlat skor på internet och behövt byta, dessa blev dyra till slut...
 
Mest vinstgivande?

Tack för ovanstående svar. Jag håller med om att det är viktigt att få känna på prylarna och verkligen veta vad man kommer att köpa. Jag ser mig själv som en mycket medveten konsument och brukar göra prisjämförelser mycket noggrannt. Man vill ju inte köpa grisen i säcken så att säga.

Visst är det även så att man ska försöka stödja de "lokala" butikerna, men det kan ibland bli lite för dyrt. Däremot är jag ändå villig att göra det för att just reklamationer och garantier blir lättare att hantera.

Själv har jag köpt ett digitalpiano från England (EU-land) med 17% moms vilket är det man får betala och det är också tullfritt inom EU. Det blev ungefär 20-30% billigare än i Sverige och pianotillverkaren hade garantier som gäller i alla EU-länder, så det var ju bra.
Men nu gäller ju den här tråden friluftsprylar. När jag funderade på att köpa ett tält från US, där jag hittade för 325 dollar kändes det väldigt bra. Hemma i Sverige kostade samma tält 5000 kr (på rean). Det vara bara det att med frakt 50 dollar, svensk moms 25% och även tullavgift på 11% för tält som läggs till på det totala beloppet (pris+frakt+moms) blev tältet klart dyrare att beställa från USA. Alltså var inte det något bra allternativ. Att hoppas på att Tullverket missar paketet är ju inte något bra allternativ och inget att räkna med.

Så, om man är intresserad av att köpa saker från utlandet via postorder och är villig att ta riskerna med detta, vad är det då som ni kan rekommendera? Jag har funderat på Therm-a-rest liggunderlag, ett enmanstält av bättre märke och kanske lite kläder. Finns det något land som är bättre än något annat?
 
riskanalys!

Jag köpte ett MSR-whisperlight-kök på plats i Wien till ett bra pris (ingen risk för moms när man själv bär grejorna genom tullen).
Det lilla problemet var att jag aldrig fått köket att fungera bra. [Knepigt efterssom "alla" hävdar att köket är robust] Hade det varit hemma i sta'n jag köpt köket hade jag bara reklamerat...

...så man ska ta med en liten riskanalys i inköpstankarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
conzpiro Köpa Cinch Buckles i Sverige Utrustning allmänt 0
sundancekid Vart köpa begagnat i sverige? Utrustning allmänt 4
Newlin Köpa Solceller ISUN Sport i Sverige Utrustning allmänt 3
bergholm Var köpa Haglöfs utanför Sverige? Utrustning allmänt 7
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
Sommaräng1 Köpa och sälja begagnat säkert år 2022? Utrustning allmänt 39
G-funk Köpa vilka våtstenar till knivslipning? Utrustning allmänt 6
Vanish Smidigaste stället att köpa gas i Abisko? Utrustning allmänt 11
insumaster Köpa en BMX till en 9 åring? Utrustning allmänt 2
zateros Köpa ny yxa Hultafors. Utrustning allmänt 45
aksello Vart kan man köpa metallspännan likt denna? Utrustning allmänt 8
mackan_ vart köpa 40mm remmar? Utrustning allmänt 3
belcanto Dmt slipsten modell större var köpa? Utrustning allmänt 3
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
Zip99 Att köpa sovsäckar Utrustning allmänt 20
Glännman Vart köpa Sno Seal på burk ? Utrustning allmänt 7
Tordnado Vad köpa i USA!? Utrustning allmänt 12
henke.lofgren Köpa ny ryggsäck. ca 65 liter. Utrustning allmänt 54
Frandsén91 Var köpa polerpasta/strigelpasta ? Utrustning allmänt 7
henke.lofgren Försvarets liggunderlag, var köpa?? Utrustning allmänt 5
desireman Funderar på vilken kamera är bäst att köpa för vandring? Utrustning allmänt 83
hannulan Köpa insektshåv o lupp - vart? Utrustning allmänt 6
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Macaco Var köpa butterfly stitches/strips? Utrustning allmänt 8
Jonas.N Fiskars Cuts+More - var köpa? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
errbe Var finns denna stol att köpa? Utrustning allmänt 16
kotten1 Köpa billig pulsklocka? Utrustning allmänt 1
MagArne Köpa ny ficklampa Utrustning allmänt 25
yakman Köpa kängor på nätet? Utrustning allmänt 2
amkarl Var köpa Alfa Skarvet (för Rottefella BC)? Utrustning allmänt 10
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
Mr. O Äldre eldstål, vart köpa? Utrustning allmänt 2
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
Lord Thermoss Köpa kängor Utrustning allmänt 6
Annicas fjällängtan Snöskor- vad ska man köpa för några Utrustning allmänt 15
mca0106 Köpa snöskor - tips på butik? Utrustning allmänt 4
MasterJ Tips köpa Meindl kängor Utrustning allmänt 2
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
niklaz Var köpa Source sandaler i Stockholm? Utrustning allmänt 0
pajaflow Köpa digital kompaktkamera Utrustning allmänt 22
JohanStrömdahl Köpa arcteryx i peking Utrustning allmänt 2
vojma Tomma plastflaskor - var köpa? Utrustning allmänt 27
niklaz Var köpa Bahco Laplander (handsåg) i Stockholm Utrustning allmänt 17
Herr Nilsson Köpa från USA Utrustning allmänt 2
orkesterchefen Vad skulle ni köpa i USA? Utrustning allmänt 25
Dr.Jones Var köpa Schweiziska vandrarkartor? Utrustning allmänt 7
Nitsson Var kan man köpa djungelkängor? Utrustning allmänt 22
sweden_faltboot Köpa sig sinnesfrid med utsläppsrättigheter. Utrustning allmänt 42
PAA Köpa uteprylar i USA / Kanada Utrustning allmänt 10

Liknande trådar