KÖPA GPS I USA?!

Jag undrar lite hur det är att köpa GPS i USA.
Känner en som ska över så tull och annat slipper jag.

Funderar på en Garmin eTrex Legend eller Vista.
Det skiljer 1500-2000 i pris, PC kabel medföljer.

Är det något att tänka på vad gäller rutnät, kartor och liknande?

Stefan
 
Tveksamt

Om det gäller en GPS utan inbyggd baskarta kan det nog vara en hygglig idé, även om man bör komma ihåg att det ingår tre års garanti när man köper en Garmin i Sverige men normalt bara ett år i USA och England.

Om det gäller en GPS med inbyggd baskarta (Legend, Vista, eMap m.fl.) är det tveksamt om det är så bra att köpa den i USA. Den stora skillnaden är att man får en baskarta (den fast inprogrammerade kartan som inte kan bytas ut) som är någorlunda detaljerad för USA men nästan helt obefintlig för Europa. Om man köper den i Europa är det tvärtom.

Baskartan på Legend är så detaljerad att den har med städer, större orter och viktigare vägar samt kustllinjer och en del sjöar. Den duger hjälpligt om man ska åka bil mellan städer (men då duger ju en enkel bilkarta lika bra). Den är jättekul när man flyger, för man kan se vilka orter man passerar över (och det gäller för hela Europa).

Men viktigare är nog att även om man skaffar sig en MetroGuide- eller Road&Recreation-karta och matar in så fungerar vissa funktioner bara med baskartan. Det gäller t ex att söka efter orter, och det gäller funktionen som talar om vad nästa motorvägsavfart heter. (Möjligen har man ändrat något på detta i de senaste uppdateringarna av styrprogrammen till några Garmin-modeller).

Om man inte räknar med att åka till USA då och då, så att man kunde ha glädje av den amerikanska baskartan), tycker jag att man ska satsa på en europeisk modell.

Kompromissen kan vara att köpa via Internet från England. Det har skrivits en del om detta för ca två månader sedan i detta forum.

Anders
 
Eller från Tyskland....

Jag har beställt en Vista från Tyskland. Skall bli intressant att se hur det blir med den. Priset tycks konkurrenskraftigt. Språket kan man ju alltid byta ut om man inte gillar eller förstår tyska antar jag eller?
Nåja, den borde komma i morgon så då har man ju helgens aktiviterer räddade! :)
 
Köp i England

Kolla tidigare inlägg.
Bästa stället för köp verkar vara http://www.gpsw.co.uk
Det är som ett tidigare inlägg påpekade - köper du i Europa får du Europeisk basemap. I USA får du Amerikansk.
Priset på Vistan i Enland är ca 4000:- (Inklusive VAT och Frakt) Leveransen tar ca 4 dagar om du inte vill ha overnight (200:)

/Lars-Olof
 
Köpa GPS i USA?

Enligt min mening beror detta helt och hållet på vvad man själv ägnar sig åt, samt hur bra affär man kan göra.
Själv köpte jag fyra st eTrex Vista i USA (ja, inte för eget bruk!). Pris knappt USD 300, alltså aningen över SEK 3000. När jag köpte fyra kunde jag förhandla med en WorldMap CD på köpet. Kostade annars USD 85.

För mig funkar det perfekt.
MetroGuide Sverige/Danmark hemmavid (där är ju även skogsvägarna med, basemap hade jag inte varit nöjd med), WorldMap när jag åker någonstans (den är ju hyfsad "varsomhelst", inte bara där basemap täcker) och dessutom amerikansk karta inbyggd, utan att behöva ladda nånting alls.

Leta upp orter kan man visst göra, under förutsättning att man laddat in en karta, förstås. Sök på en adress, men ange inget gatunamn eller nummer, bara orten.

Anders
 
Inte alltid?

Jag har inte tänkt på den möjligheten att söka efter städer. Men när jag provar på min USA-köpta eMap fungerar det bara sisådär. Apparaten hittar bara städer som finns i närheten av pilens plats.
Mer exakt: Jag stängde av GPSen i Fredrikshavn senast, och när jag nu (inomhus, hemma i Stockholm) söker efter svenska städer hittar den bara sådana som finns i Västra Götaland. (Jag har bytt ut minneskortet där Norra Jylland fanns och satt in kortet med Sverige).
Jag har näst senaste firmware (inte den som kom för en vecka sedan). Kanske fungerar det annorlunda med eTrex-serien? Garmin har tråcklat lite hit och dit med sökfunktionen på sistone, så det är kanske beroende av vilken version man använder?
Anders
 
Köpa GPS i USA?

Jo, det stämmer. Den hittar bara städer i närheten av pilen. Men i regel har man ju åtminstone någon aning om var stan man ska till ligger, så jag tycker det funkar hyfsat ändå.
En nackdel med att ha en USA-Vista här, är att om man zoomar ut från kartan, försvinner alla detaljer från MetroGuiden redan vid 12 km skalan. Inte ens E4 finns med längre.
Lösningen på det är att ha både WorldMap och MetroGuide Sweden inladdad över samma område, men det slösar ju bort några MByte i onödan.

Anders
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
leonsson Köpa GPS i USA Navigering 13
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg