Köpa GPS i USA

Tjena

Nån som har koll på ev hinder för att beställa GPS från USA? Kompabilitet o.s.v? Garmin eTrex Vista finns ju på REI.com för $3500...

tack för tips..

.e
 
Wops

Menade givetvis $350 :)

Tull och moms kan man ju lösa med ett anonymt paket från nån vän i USA. Vad jag funderar mest på är nåt
jag hört talas om med en europeisk standard som inte
följer med amerikanska GPS..

Nån som vet mer?

.e
 
Tjena!
Köper du från USA får du den Amerikanska basemappen, d v s de största städerna och vägarna i USA inbyggt i GPSen. Den går inte att byta. Köper du i Europa så får du "Atlantic" basemap, Europa alltså. Jag köpte från http://www.gpsw.co.uk och det gick alldeles utmärkt.

Köpköpköp....

Hade
Tomas
 
Så är det

Anmärkningen om den inbyggda baskartan är helt korrekt. Oväsentligt om du köper en enkel modell, utan inbyggd karta.

Köper man exempelvis en Vista, får man offra någon eller några MB på att ladda WorldMap under MetroGuide, om man ska få en funktion som liknar den som man annars har med rätt baskarta i grunkan.

Å andra sidan kan det ju vara så, att här hemma vill man ha MetroGuide laddad över de områdan man far omkring i, även om baskartan stämmer. Då har man baskartan att ta till när man är i USA (om vi då antar att det inte är lika ofta), utan att behöva köpa något extra i kartväg för det. Eller så nöjer man sig med att ladda WorldMap där. Några tusen skiljer det ju i pris, i alla fall.

För övrigt fungerar USA-sålda GPS bra i Europa. En Vista kan ta emot signaler från EGNOS, den europeiska motsvarigheten till WAAS, exempelvis. Nu är inte EGNOS operativt ännu, men när det väl kommer igång, så.

Dessutom finns det ju inget hinder för att köpa en GPS som kanske blivit liggande hos någon handlare ett tag, eftersom man själv kan uppdatera till senaste specifikationen.

Tull och moms får man betala, om man inte vill vara kriminell. Vill man vara kriminell är det nog enklast att slänga ner en GPS i bagaget, eller i fickan, det är ju inte lätt att bevisa att den inte varit i ens ägo både länge och väl.

Anders
 
Re: Så är det

apersson850; sa:
Anmärkningen om den inbyggda baskartan är helt korrekt. Oväsentligt om du köper en enkel modell, utan inbyggd karta.

Köper man exempelvis en Vista, får man offra någon eller några MB på att ladda WorldMap under MetroGuide, om man ska få en funktion som liknar den som man annars har med rätt baskarta i grunkan.

Om man kan tänka sig något annat än Garmin så går det t.ex i Magellans Meridian och SporTrak att byta ut baskartan...
 
Slugt

Vilket naturligtvis är mycket bättre. Antagligen är det av kostnadsskäl som Garmin valt minnen som inte kan programmeras om, för sin baskarta. Eller nåt.
 
Frågan kring moms och tull vid import från USA är ganska enkelt, och lagligt, hanterat om man själv är över och köper grejerna på plats.

Saker som man köpt och nyttjat, under minst ett dygn, utomlands får man föra in fritt till Sverige. Så ifall man köper en GPS-navigator eller klocka/kamera/kläder eller annat utomlands, packar upp grejerna, nyttjar dem under minst ett dygn och sedan packar ner dem i resväskan och åker hem så behöver man inte betala vare sig moms, tull eller annan införselavgift.

En annan grej är att man kan inte titta på billiga nätförsäljare och tro att man kan handla av dem för leverans till hotell eller annat i USA. De levererar aldrig till annan adress än den som är registrerad för kreditkortet som används, dvs ens hemma-adress för ett privatkort och ens firma-adress för ett firmakort. Och vid leverans till Sverige blir det moms och tull på inköpet.

Med andra ord måste inköp ske i butik. Då skall man också notera att i USA så är visade priser i annonser, skyltfönster mm alltid exkl moms (sales tax). Momssatsen varierar mellan 0-10% beroende på delstat.
 
De facto?

Kanske någon "de facto" standard, enligt principen att om det är använt, är det jäkligt svårt att bevisa att det inte är nyköpt...
 
Re: De facto?

apersson850; sa:
Kanske någon "de facto" standard, enligt principen att om det är använt, är det jäkligt svårt att bevisa att det inte är nyköpt...
De facto standard? Tillämpning kan förvisso ibland skilja från lagtext men han skrev att det skulle vara lagligt också.
 
Jodå

Jag har handlat med kreditkort i par nätbutiker i USA
och fått grejorna skickade till mitt hotel.
I allmänhet kan de inte göra adressverifiering på
kreditkort från utlandet, (möjligen med undantag
för American Express), så antingen skickar de
vart som helst eller så vägrar de totalt att
befatta sig med kreditkort från utlandet.
Jag har träffat på båda varianterna,
det är bara att prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ollebolle Köpa GPS i USA... Navigering 5
fswede Köpa Gps i USA med "rätt" baskarta Navigering 6
rija Köpa GPS i USA Navigering 9
Store Erfarenhet av köpa GPS från USA? Navigering 0
JohanPerLinder Köpa Garmin GPS i USA? Billigt! Navigering 5
slangbellan Köpa GPS Plotter i USA? Navigering 6
Östanhol Köpa GPS i USA Navigering 5
Solomannen KÖPA GPS I USA?! Navigering 6
fms504 Köpa GPS i USA? Navigering 5
Kniv-Hasse Vad skall jag köpa för GPS? Navigering 20
lortopalt Köpa ny GPS Navigering 27
Rob1 Vilken GPS skall jag köpa ?? Navigering 27
idka Köpa gps Navigering 1
glasmästarn Vad ska jag köpa för GPS Navigering 8
Sado Köpa Garmin GPS 18 PC 5Hz Navigering 0
emil.s Köpa GPS, men vilken? (eTrex Vista VS 60Cx) Navigering 5
HMR Köpa GPS till MC? Navigering 12
Surjamten Var köpa GPS i Toronto? Navigering 0
magnusv Köpa GPS Navigering 23
Jozze72 Vart köpa GPS? Navigering 13
Mr H. Köpa bärbar GPS-mottagare Navigering 12
Mi Köpa beg gps eller ej? Navigering 12
grönis Vilken magellan gps ska man köpa? Navigering 5
_age_ CF GPS är det värt att köpa det? Navigering 0
tommy_b Köpa GPS Navigering 11
Ont Vad ska jag köpa för gps? Navigering 3
6904 Vilken gps ska man köpa Navigering 4
bekkis Vilken GPS ska jag köpa? Navigering 44
MikeMike GPS, vad ska jag köpa? Navigering 2
Christer.Holmstrom Köpa Garmin GPS (ex. Etrex Vista) i Sverige Navigering 16
Tärnan Billigare att köpa GPS i England. Nackdelar ??? Navigering 3
EdgeX Köpa GPS? Navigering 1
tremula varför köpa gps? Navigering 19
mrhandley Nybörjare vill köpa GPS Navigering 6
lami Skall jag köpa en GPS? Navigering 17
Po Vilken GPS-mottagare ska man köpa? Navigering 8
Jojje2 köpa/sälja GPS Navigering 4
Östanhol Köpa GPS Navigering 4
Vilken GPS skall jag köpa? Navigering 1
Dan B Köpa begagnad karta till Garmin Navigering 4
tholedo Garmin GPSMAP 66i - Frågor - Köpa? Navigering 10
Headheretic Köpa 10 st Dakota 20, men kartor då? Navigering 7
amkarl Var köpa Utekartan i Örebro? Navigering 4
niklaz Min Vista HCx dog - köpa nya eTrex 30 istället? Navigering 8
Gun-valld Köpa beggad Garmin Pro/V2 Navigering 2
posterberg Köpa Oregon 550 med eller utan t Navigering 9
periskop Var köpa Suunto-kompass? Navigering 2
pelka köpa fjällkarta över norge? Navigering 9
villaforever Ska köpa garmin Navigering 6
rascar Köpa Garmin i New Yourbutik? Navigering 6

Liknande trådar