• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Köpa cykel...

Har börjat fundera på att köpa mig en ordentlig cykel att träna med. Löptränar och styrketränar idag, men känner att jag gärna även skulle ge mig ut med en cykel.

Vad ska man tänka på? Jag planerar att både köra på asfalt och i lite mer kuperad terräng. Ska man ha "killram" eller "tjejram" och var hittar jag bra återförsäljare i Sthlms-området?

Vilken prisklass är det rimligt att hamna runt?
 
Teddie; sa:
Har börjat fundera på att köpa mig en ordentlig cykel att träna med. Löptränar och styrketränar idag, men känner att jag gärna även skulle ge mig ut med en cykel.

Vad ska man tänka på? Jag planerar att både köra på asfalt och i lite mer kuperad terräng. Ska man ha "killram" eller "tjejram" och var hittar jag bra återförsäljare i Sthlms-området?

Vilken prisklass är det rimligt att hamna runt?

Skall du köra i skogen också?
Om inte rekommenderar jag en trecking/sport cykel
som är ett mellanting mellan racer och MTB. Den
har lite kraftigare däck än racern och V-bromsar.
Bör köpa med dämpare fram för komfortens skull.

Om du även skall in och skogsköra vilket är "sket
sköj" ska du ha åtminståne framdämpare, lägg
hellre pengar på bra komponenter än kanske en
bakdämpare. Beror på hur mycket du vill betala.

Komponentval: Shimano är ju störst "bäst" och
vackrast? Nåja, vanligast i alla fall.
Bör vara från Deore MTB/Trecking och uppåt och
Sora/Tiagra på sport cykeln.
Finns även ett märke som heter SRAM
där du bör ha minst SRAM 5.0 och uppåt.

Priser startar på omkring 7000 och uppåt.
För mellan 8000 - 12000 får du en bra cykel som
håller länge.

"Killram" är att föredra (om du inte skall cykla
i kjol), den är mer vridstyv. En "tjejram" kan upplevas som vinglig vid lite påfrestning.

Jag är lite dålig på cykelbutiker i sthlm området,
är från gbg men det finns en butik Cykel city som jag vet tror också att det finns ngt som heter
Cykloteket också, kolla Gulan.

///tomasp
 
...

Jag skulle verkligen vilja börja köra i skogen, men i och med att jag inte sysslat med det särskilt mycket innan (förutom när man var liten och totalt dödsföraktande) så har jag ju inga egentliga förkunskaper alls.

Sedan skadar det inte om cykeln även duger till att cykla på asfalt med :)
 
Olika cyklar till olika saker

En skogscykel ska vara nätt och lättmanövrerad, robust och kanske ha dämpare åtminstone fram.
En landsvägscykel ska vara lätt och lättrullad, ha lite högre utväxling och framför allt funka att sitta på länge i sträck.
Om man generaliserar lite...

Om du blir väldigt biten av båda delarna kommer du antagligen att skaffa en cykel för vardera aktiviteten, med andra ord.

Till att börja med borde du kanske fundera över vilket du (primärt) vill börja med i första hand. Är det att dra iväg långt på landsväg som lockar mest, eller att fräsa omkring på skogsstigar? Eller kanske hoja iväg på tältsemester med fullastad cykel?

En kompromiss är alltså hybriden (trekking, cross - har olika namn hos olika tillverkare) som är en relativt lätt landsvägscykel fast med rakt styre istället för racerns bockstyre och i allmänhet fler och lättare växlar à la mountainbike.

Det allra viktigaste när du väl bestämt dig för inriktning på cykeln är att provcykla - flera olika cyklar och helst lite längre turer, inte bara runt kvarteret. Olika modeller passar olika människor beroende på kroppsbyggnad osv.

Den länk jag gav tidigare visar lite på den vånda man kan ha vad gäller komponentval och - som tjej - vilka olika bemötanden man kan råka ut för hos cykelhandlaren.

Lycka till!

Eva
 
Bra med information, här kommer lite mer.
Det är som sagt alltid bra att vara påläst innan
man ger sig i kast med att köpa cykel.

Här är ytterligare ett par länkar:
http://www.mountainbikeguiden.com
Det står något om "Den stora cykelprovar dagen"
3:e maj i sthlm och 11 maj i gbg.

http://www.velomag.se
Ett forum för de flesta cyklister utom långfärd.

Dessutom skall det finnas en firma i sthlm som
hyr ut MTBs och även har guidade turer och
kurser i terrängcykling, men jag kommer inte
ihåg namnet. Om jag hittar det så skriver jag
självklart in det. Hoppas det har klarnat lite.

PS.
En MTB med slicks (släta däck) går alldeles
utmärkt att använda på landsväg, går iofs lite långsammare än racer men ung. likvärdigt hybriden.
har själv kört en del 10 mils motionslopp på
dylik.
DS.
 
ok...

Så oavsett val, så får jag räkna med att byta däck?

Har kollat runt lite på internet, och det lutar än så länge åt någon form av hybrid... Framför allt i och med att jag knappt kört "seriöst" innan...

Tack så jättemycket för alla svar!
 
F.d. cykelhandlare

Hej!
Har jobbat som cykelhandlare i forntiden (nåja). Här kommer några tips:

En hybrid är ofta för vek för åkning på annat än grusvägar och asfalt. Inget för skogsstigar med rötter och annat.

En MTB är allround för träning (det får ju inte gå för lätt;-)) och kommer klara det mesta du utsätter den för om du lägger +5000 kr. Tidigare har både Trek och Scott sålt MTB med "killram" men med tjejmått. Tjejer har jämfört med killar kortare överkropp och längre ben än motsvarande kille, varför tjejmåtten på cyklarna ger en kortare ram. En klar fördel!
Till din MTB kan du sedan välja slicks med olika mönster som passar för asfaltskörning eller bättre grusvägar, eller riktiga terrängdäck om du vill ut i skogen.

Tips på bra cykelaffär: Maltes Cykel & Sport på Lidingö, tel 7659675.
 
Jag har svaqret på din fråga.

Du vill kunna cykla med samma cykel på såväl landsväg i varierande terräng. En bra mtb är vad du behöver.

Med en mtb kan du cykla var du vill och veta att cykel håller. Sen är en bra mtb inte mycker tyngre än en racer. En bra mtb kan du sätta på semi-slicks som är bra all-around däck för asfalt och skog. Semi-slicks har ett lågt mönster i mitten med lågt rullmotstånd medans kanterna har lite högre och kraftigare dubbar som är viktiga och bra i terrängen.

En bra mountainbike kostar från 9000 kr och uppåt.
Köp aldrig en mtb från OBS, ICA eller någon annan stormarknad. Deras cyklar ser bra ut i färg och utrustning och kallas för "mtb". Men dom är inte gjorda för annat än kvarterscykling.

Dämpning på cyklar är inte bara för komfort men också för kontroll. En framdämpad mtb eller heldämpad mtb är idag så pass bra att dom är till fördel även på raka fina vägar. En dämpad mtb är idag snabbare än en stel.

En bra cykelhandlare som Cykloteket, Cykelcity, Pedalogerna och Cykelspecialisten är bra idé att besöka. Cykloteket har störst utbud av mtb i både herr och dam modell. Samt att dom har en större utbud på billiga bra cyklar till dom dyraste. Samt att Cykloteket har livstids servicegaranti på alla sina cyklar.

Vill du få mer hjälp med dessa frågor eller andra ring eller mejla mig.

Paul G Engman
Ordförande i SAMS
Sveriges Allmänna Mountainbike Sällskap
http://www.samsinfo.nu
info@samsinfo.nu
08-50010106
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Elin- Paddling/Cykel/Löpar kompis i Göteborg sökes Tjejforum 5
soledad cykel kompis sökes Tjejforum 3

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg