• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

köp av kamera?

Jag har funderat på att köpa en systemkamera. Har fotat lite med lånade kamror från skolan och annat, jag undrar om någon vet någon bra nybörjarkamera? som inte kostar mer än 4000 kr.
 
Nikon F75

Hejsan. Jag köpte en ny systemkamera för drygt en vecka sedan och är än så länge nöjd. Lätt att säga kanske eftersom jag inte framkallat något ännu! Efter tidigare användning av Nikon så föll valet på en Nikon F75, den "tredje" kameran i Nikons kamerafamlij. Ville ha mycket för pengarna utan att vara för dyr. Med ett Nikon 28-100-objektiv fick jag ge 4490:- i Gävle. Köper du på någon av intrnetbutikerna kan nog priset hamna under 4000:- Kameran har fått mycket bra betyg i bl.a. tidningen FOTO och jag tycker att den verkar helt ok! Blev mest förvånad över hur litet och smidigt kamerahuset var. Inte alls så klumpigt som jag tycker att systemkameror var tidigare. Ett kameraval som jag kan rekommendera. Hör av dig om du vill ha mer information om kameran
 
mer nikon-tips

för det första så är "systersidan" till utsidan http://www.fotosidan.se kanske den bästa fotoforumsidan om du behöver tips på nybörjarutrustning.

själv köpte jag en rejäl nikon F-801s (föregångaren till F90) med en del olika objektiv. Ett nikkor 35-70 och ett 70-210. Allt som allt så gick det på strax under 4000 och jag är väldigt nöjd med grejorna. Det jag saknar är ett makro-objektiv. Hur som helst så anser jag att tonvikten vid inköp av ny utrustning skall ligga på skarpa, högkvalitativa objektiv. Husen är visserligen olika men det är nog främst på objektiv-sidan man kan få till det.

utsidan är dock inte det bästa foto-forumet, surfa in på fotosidan och sök i gamla forum efter till exempel "nybörjare" "nybörjarkamera" "nikon F-801" eller liknande. Eller starta en ny diskussion. Men var detaljerad så får du seriösare svar.

Lycka till!

/glimmen
 
hej,
har sen ett o ett halvt år tillbaka en canon eos 300, kostade 3899 och är en mkt bra nybörjarkamera. Kan fås både helmanuell och helautomatiskt. Det bästa är att man kan börja med endast någon inställning manuell och lära sig kameran steg för steg tills man behärskar tekniken. Har framkallat en hel del själv vilket lärt mig mer om inställningarna och hur de påverkar kameran. Kan rekommendera den starkt.


mvh/
PIA